|
Tvist om salg af surroundforstærker |
Besvar ![]() |
Side <1 567 |
Forfatter | ||||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8643 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||
Markedsføringslovens § 12 |
||||
![]() |
||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||
Det siger jeg heller ikke. Jeg stadfæster mindste kravet for at kunne benytte begrebet garanti. I og med det skal være bedre end reklamationsretten, som er 2 år. Så har du et grundlag der allerede på forhånd har sat en længde. En forhandler kunne også give 2 års garanti. Og deri skal der være en beskrivelse af, hvorvidt det adskiller sig (er bedre for forbrugeren) end 2 års reklamationsret.
Ikke uenig. Men der er en længde der er vigtig, som udgangspunkt.
Er det? Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt en forhandler kan slippe afsted med at give 2 års reklamationsret, hvoraf det første år er en garanti. I realiteten er det at stille forbrugeren bedre. Men om den holder i retten, det ved jeg ikke. Betingelserne for garantien skal være beskrevet, og den skal stille forbrugeren bedre end de 2 års reklamationsret. En forhandler kan ikke bare skrive: 2 års reklamationsret hvoraf det første år er en garanti. Selve garantien skal være beskrevet, på hvilken måde det er en garanti. Og det skal gøres netop fordi der IKKE er nogle definitioner af, hvad en garanti er, udover, at det skal stille forbrugeren bedre end reklamationsretten gør.
Ikke i en tvist, da du ikke kan klage over en producent. Du snakker om, når en producent stiller en garanti, (som oftest er længere). Og forbruger eksempelvis kan sende defekt produktet til producenten og få ombyttet. Men rent juridisk i henhold til købeloven kan du gøre præcis nada som forbruger, hvis producenten af en eller anden årsagen siger nej. Og jeg tvivler på at forhandlerne kan pålægges denne forpligtigelse. Fx en RAM producent, der yder 5 års garanti. Du køber RAM´ene af en almindelig forhandler herhjemme. Efter 2½ år er RAM´ene defekte. Du sender dem til forhandler. Denne kan afvise din reklamation. Du sender dem til producent - Denne kan vælge at ombytte, eller afvise dig. Du kan gøre nada ved det! |
||||
![]() |
||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||
Det skal i så fald være i en civilret (evt EU ret). Du kan ikke løfte et krav over for en producent herhjemme mig bekendt. Og forhandleren, som du har indgået handlen med, er ikke forpligtiget til at løfte producentens garanti, mig bekendt. Men her kan jeg tage fejl. |
||||
![]() |
||||
PerW ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4114 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||
En af de store fordele ved producent garenti, er at det er producenten der yder garantien.
Reklamationsretten er noget købeloven forpligter sælger til at overholde. Så i det øjeblik en butik/sælger går konkurs, så har du reelt ifølge købeloven ikke nogen du kan henvende dig til. Har producenten derimod ydet en garanti, så kan du henvende tig til producenten.
|
||||
![]() |
||||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8643 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||
Det er forkert. Du kan sagtens give 1 års garanti.
Hvorfor kan man ikke gøre noget ved det? Har du i øvrigt eksempler på at en producent har nogle garantibestemmelser de ikke selv overholder? De skriver dem jo selv, så der er ingen grund til at skrive noget, de alligevel ikke vil overholde. Redigeret af lunddal - 18-December-2015 kl. 13:03 |
||||
![]() |
||||
steen5 ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 15-Maj-2007 Sted: Denmark Randers Status: Offline Point: 284 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||
Nu har I vist kørt nok i samme rille.
god jul
|
||||
![]() |
||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||
Læs min første sætning. Lad os antage, at det RAM du har købt af en forhandler, det har du måske ubevist selv ødelagt, (statisk elektricitet). Det tester producenten, og melder tilbage at du ikke får dem ombyttet, fordi du selv har ødelagt dem. En sådan sag kunne man køre mod forhandleren via forbrug.dk og måske få medhold. Men du har ingen mulighed over for producenten. Du kan mig bekendt ikke køre en forbrugerkøbssag mod en producent. |
||||
![]() |
||||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||
Hvad, er det nu dig igen ![]() |
||||
![]() |
||||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||
Korrekt, der kan være fordele ved producentens garanti. Men det ændre ikke ved, at såfremt producenten ikke er enig i, at et produkt der fejler/har en mangel, at det kan man som forbruger ikke gøre noget ved. Hvorimod, hvis det er en forhandler, så har man en mulighed. |
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 567 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |