recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fremragende THX-certif. lyd til 2319 kr.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFremragende THX-certif. lyd til 2319 kr.

Besvar Besvar Side  <1 678
Forfatter
Besked
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2006 kl. 10:46

Carser:

Der var engang et dansk firma der lavede en højtaler på basis af de teorier der er omkring den perfekte højtaler. Alt var ok når der blev målt på højtaleren i et lyddødt rum, flot frekvensgang og det hele og man satte så nævnte højtaler i produktion og siden ud i forretningerne. Den kunne ikke sælges. De havde totalt overset at de først skulle lade nogle folk med forstand på de dele, lytte til den først, for så at rette eventuelle fejl. Det kostede firmaet mange penge.

Et er teori og noget andet praksis. Af de ting du siger fremgår det at du har en masse teoretisk viden, men du har ikke selv arbejdet med tingene, for så ville du ikke sige noget af det du gør. I øjeblikket har man i nogle skoler undervisning i livredning og svømning. Der er imidlertid ikke råd til vand så man har et begreb der kaldes for ”tørsvømning”, skæg,  ikke? Det er undervisning i svømning i gymnastiksalen. Kan du se en ungersvend ved havnen der springer i for at redde en nødstedt? Ups! Gik han lige til bunds!

Jeg fandt en side om selvbyg og dæmpning der meget godt illustrerer hvad dæmpning bruges til i praksis.

”Dæmpning af kabinettet skal der til - men hvor meget? Hvis der slet ikke kommer noget dæmpemateriale i et kabinet, vil gengivelsen blive hård og resonant. Ofte vil kvindestemmer, piano og lignende blive svære at forstå og toner vil flyde sammen. For meget dæmpning kan give en indeklemt lyd, lidt ligesom når du taler i en dyne butik. Basrefleks kabinetter har ikke behov for så meget dæmpemateriale som f.eks. lukkede kabinetter. Et udmærket tip er at tage en lille snak med sig selv imens du har hovedet nede i eller tæt ved kabinettet. Det kan jo være svært at få hele hovedet ind i en lille to vejs. Det skal opleves resonansfrit uden at være overdæmpet. Hvis kabinettet svarer igen med et rungende ekko, har du nok været for fedtet med mængden af dæmpe materiale. ”

http://www.frequence.dk/sites/byg01.htm

Når nu man er i situationen, opdager man at det en ganske bestemt mængde dæmpemateriale der skal bruges og det kan ikke afgøres af teorier omkring det, men skal afstemmes med øret. For lidt eller for meget giver et dårligt resultat og man kan ikke efter at have fundet den rette mængde begynde at bruge forskellige teorier og så måske pille ud eller lægge til, da det kun vil ødelægge det gode resultat. Så de ting som dæmpematerialet også gør får altså en meget lille betydning i praksis, kan du se det? Det primære ved dæmpemateriale er altså noget andet end du tror.

Du siger også igen noget nyt jeg ikke forstår, men måske mener du dine egne højtalere. Du siger at bassen ikke dæmpes i niveau af dæmpemateriale. Det er helt forkert, man kan dæmpe den helt bort. Du mangler praktisk erfaring. Hvis du selv havde bygget højtalere ville du ikke have de holdninger du har.

Men du skriver så man ikke rigtig kan afgøre hvad det er du siger.  Du skriver som Muhammed gjorde. En rettroende muslim kan altid finde et citat frem der siger noget i en bestemt situation, for så at fremføre støtte for det præcist modsatte i en anden.  Du er måske muslim Carser?  Ja, det er da sikkert også godt nok.

mvh Ken

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2006 kl. 12:28

Jeg har i modsætning til hvad Ken tror selv konstrueret, bygget eller ombygget og også dæmpet flere højttalere. Ved brug af funktionen søg kan Ken og alle andre endda finde noget om, hvad præcist jeg har ombygget her i forummet!

I øvrigt har jeg ikke nogen indvendinger eller andet imod det citerede afsnit om dæmpning - det stemmer også med mine erfaringer.

Hvis noget jeg har skrevet i denne tråd - som mest handler om ren bas i subs og transmissionlinier, det skulle fremgå - ikke er klart, kunne jeg evt. uddybe det, men det hører ikke decideret til i debatten om Logitech-sættet og så har det hele intet med religion eller svømning at gøre.

Så jeg lader det ligge! Og opfordrer folk til selv at lytte, læse og vurdere.

Og helt konkret har jeg altså ikke påstået, at dæmpning ikke kan påvirke bas, det jeg skrev var dette:

Eksempelvis er mine transmissionslinier foret med dæmpende mineraluld i siderne, men ikke i selve flowet af pulserende bas fra membranbagsiden. Så dæmpningen påvirker slet ikke bassens niveau, men hindrer mellemtone (det er to-vejs højttalere) i at løbe baglæns og forsinket ud af systemet og i at farves af betonvæggene, der ikke svinger med, men i nogen grad reflekterer mellemtonelyd.

Og det står jeg inde for er korrekt.

Redigeret af Carser - 26-Juni-2006 kl. 12:57
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 678

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu