recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - kontinuerlig udnytning af 14 dages returret
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

kontinuerlig udnytning af 14 dages returret

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Among Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 501
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2013 kl. 19:02
Der skal umiddelbart meget til, førend tilbagelevering i "samme stand" også omfatter emballagen. Som udgangspunkt har du meget gode fortrydelsesmuligheder som forbruger, uanset emballagens stand ved tilbageleveringen.

http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/computere-mv/Fortrydelse-af-koeb-via-internettet?tc=C9AF31C961AE413399939FE9C483C5E9



Redigeret af Among - 01-November-2013 kl. 19:02
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2013 kl. 19:07
Not good! En vare som har været ude ved kunden kan så helt lovligt sendes retur i en appelsinkasse. Det er da galimatias!
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15694
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2013 kl. 19:46

Kan anbefale at se dette afsnit af Kongen af Queens:
 


  /Lars



Redigeret af Lars - 01-November-2013 kl. 19:47
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2013 kl. 23:30
Er der nogen her der kender sangen fedterøv?
Til top
Stouenberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stouenberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2013 kl. 08:07
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Er der nogen her der kender sangen fedterøv?

- ja, desværre...

God weekend
8-) Steen

BUSH DABradio + det løse...
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2013 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

Der skal umiddelbart meget til, førend tilbagelevering i "samme stand" også omfatter emballagen. Som udgangspunkt har du meget gode fortrydelsesmuligheder som forbruger, uanset emballagens stand ved tilbageleveringen.

http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/computere-mv/Fortrydelse-af-koeb-via-internettet?tc=C9AF31C961AE413399939FE9C483C5E9

 
Den sag fortæller udelukkende noget om retten til returnering - ikke om det giver en "væsentlig forringelse" af varens værdi. Jeg er 100% enig i udsagnet om, at en 20.000 kroners fladskærm vil miste tusindvis af kroner i værdi, hvis den kun kan sælges uden original emballage! Og jeg er ligeledes 100% overbevist om, at den forretningsdrivende vil vinde sagen i forbrugerklagenævnet, hvis beløbet der betales retur til kunden, reduceres med et "rimeligt" beløb, svarende til denne værdigforringelse.
 
M.v.h.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8643
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2013 kl. 11:18
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Er der nogen her der kender sangen fedterøv?


Men det er jo netop dyrere at gøre det på OPs måde
Til top
mjmusicianmj Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-November-2012
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mjmusicianmj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2013 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Er der nogen her der kender sangen fedterøv?

Er det mig du refererer til???
Til top
Prospect Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2008
Sted: Ølstykke
Status: Offline
Point: 783
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prospect Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2013 kl. 12:22
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Er der nogen her der kender sangen fedterøv?

Mon ikke også det bare er et hypotetisk spørgsmål som egentlig afføder en god debat. Hvilket hverken din eller min kommentar hjælper til.
Til top
Among Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 501
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2013 kl. 13:45
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

Der skal umiddelbart meget til, førend tilbagelevering i "samme stand" også omfatter emballagen. Som udgangspunkt har du meget gode fortrydelsesmuligheder som forbruger, uanset emballagens stand ved tilbageleveringen.

http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/computere-mv/Fortrydelse-af-koeb-via-internettet?tc=C9AF31C961AE413399939FE9C483C5E9

 
Den sag fortæller udelukkende noget om retten til returnering - ikke om det giver en "væsentlig forringelse" af varens værdi. Jeg er 100% enig i udsagnet om, at en 20.000 kroners fladskærm vil miste tusindvis af kroner i værdi, hvis den kun kan sælges uden original emballage! Og jeg er ligeledes 100% overbevist om, at den forretningsdrivende vil vinde sagen i forbrugerklagenævnet, hvis beløbet der betales retur til kunden, reduceres med et "rimeligt" beløb, svarende til denne værdigforringelse.
 
M.v.h.


Det er noget vrøvl. Der er ikke nogen hjemmel i Forbrugeraftaleloven for den erhvervsdrivende til at reducere købssummen med et rimeligt beløb. Enten har du som kunde lov til at fortryde, med deraf følgende fuld tilbagebetaling til følge, eller også har du ikke - der er ikke nogen mellemvej hvor du har ret til at fortryde, men hvor den erhvervsdrivende må reducere tilbagetalingen (jf. § 21, stk. 2 i Forbrugeraftaleloven).

Derfor er eksemplet med computeren ovenfor også helt holdbart. En forudsætning for at du som kunde kan anvende din fortrydelsesret, er at du tilbageleverer i "væsentlig samme stand og mængde". I den nævnte sag fastslog Forbrugerklagenævnet at der var sket tilbagelevering i overenstemmelse med betingelserne, og at kunden derfor kunne fortryde med fuld tilbagebetaling til følge.

I en anden sag om fortrydelsesret (http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/computere-mv/Fortrydelsesret-ved-koeb-af-printer-via-internettet), var der principielt sket en så stor forringelse af varen at den erhvervsdrivende kunne nægte at tage varen tilbage. Det udtaltes således:

"Nævnets sagkyndige har udtalt, at det er korrekt, at udskiftning af dyserne udgør omtrent halvdelen af en printers værdi. Den sagkyndige har endvidere udtalt, at det stort set er umuligt at sælge en brugt printer, idet anskaffelsesprisen for en ny printer over de seneste år er faldet væsentligt."

Alligevel fik kunden lov til at fortryde, idet begge betingelserne for at afskære kunden fra at fortryde, ikke var opfyldt. Således var kunden ikke blevet gjort udtrykkeligt opmærksom på indskrænkningerne i fortrydelsesretten.

Hvorom alting er, så fik kunden altså lov til at fortryde med fuld tilbagebetaling til følge, til trods for at de sagkyndige havde fastslået at der var sket en værdiforringelse på op imod halvdelen af printerens værdi. Hvis der havde været hjemmel til at fastsætte en skønsmæssig reducering af tilbagebetalingssummen, havde det været oplagt at anvende den i denne situation - men det er jo svært når den ikke eksisterer.

Forbrug.dk noterer i øvrigt følgende (https://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Fortrydelse/Fortryd-net?tc=EB8CEB92DB91476892474BF40F2EB033):

"Når du benytter fortrydelsesretten, skal du have dine penge retur. Du skal have hele beløbet tilbage, som du har indbetalt. Sælgeren må altså ikke fratrække et beløb for fx at sende varen til dig, og sælger skal straks betale pengene tilbage, dog inden for en frist på 30 dage."

- heller ikke her er der nævnt noget om at den erhvervsdrivende må reducere tilbagebetalingen som følge af en evt. værdiforringelse.



Redigeret af Among - 08-November-2013 kl. 13:49
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1924
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thor-thor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2013 kl. 00:47
Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:



Det er noget vrøvl. Der er ikke nogen hjemmel i Forbrugeraftaleloven for den erhvervsdrivende til at reducere købssummen med et rimeligt beløb. Enten har du som kunde lov til at fortryde, med deraf følgende fuld tilbagebetaling til følge, eller også har du ikke - der er ikke nogen mellemvej hvor du har ret til at fortryde, men hvor den erhvervsdrivende må reducere tilbagetalingen (jf. § 21, stk. 2 i Forbrugeraftaleloven).

Derfor er eksemplet med computeren ovenfor også helt holdbart. En forudsætning for at du som kunde kan anvende din fortrydelsesret, er at du tilbageleverer i "væsentlig samme stand og mængde". I den nævnte sag fastslog Forbrugerklagenævnet at der var sket tilbagelevering i overenstemmelse med betingelserne, og at kunden derfor kunne fortryde med fuld tilbagebetaling til følge.

I en anden sag om fortrydelsesret (http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/computere-mv/Fortrydelsesret-ved-koeb-af-printer-via-internettet), var der principielt sket en så stor forringelse af varen at den erhvervsdrivende kunne nægte at tage varen tilbage. Det udtaltes således:

"Nævnets sagkyndige har udtalt, at det er korrekt, at udskiftning af
dyserne udgør omtrent halvdelen af en printers værdi. Den sagkyndige har
endvidere udtalt, at det stort set er umuligt at sælge en brugt
printer, idet anskaffelsesprisen for en ny printer over de seneste år er
faldet væsentligt."

Alligevel fik kunden lov til at fortryde, idet begge betingelserne for at afskære kunden fra at fortryde, ikke var opfyldt. Således var kunden ikke blevet gjort udtrykkeligt opmærksom på indskrænkningerne i fortrydelsesretten.

Hvorom alting er, så fik kunden altså lov til at fortryde med fuld tilbagebetaling til følge, til trods for at de sagkyndige havde fastslået at der var sket en værdiforringelse på op imod halvdelen af printerens værdi. Hvis der havde været hjemmel til at fastsætte en skønsmæssig reducering af tilbagebetalingssummen, havde det været oplagt at anvende den i denne situation - men det er jo svært når den ikke eksisterer.

Forbrug.dk noterer i øvrigt følgende (https://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Fortrydelse/Fortryd-net?tc=EB8CEB92DB91476892474BF40F2EB033):

"Når du benytter fortrydelsesretten, skal du have dine penge
retur. Du skal have hele beløbet tilbage, som du har indbetalt. Sælgeren
må altså ikke fratrække et beløb for fx at sende varen til dig, og
sælger skal straks betale pengene tilbage, dog inden for en frist på 30
dage."

- heller ikke her er der nævnt noget om at den erhvervsdrivende må reducere tilbagebetalingen som følge af en evt. værdiforringelse.



Som udgangspunkt er jeg normalt 110% på forbrugerens side.
Men at man kan købe et produkt, ødelægge/smide emballagen væk med det samme og stadig få redunderet det fulde beløb i forbindelse med fortrydelsesretten virker lidt stramt efter min mening...
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu