recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tolkning af reklamer og disses påstande
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tolkning af reklamer og disses påstande

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
zirio Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 11-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 878
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zirio Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2012 kl. 10:12
Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Oprindeligt skrevet af zirio zirio skrev:

Jeg har selv siddet og overvejet reklamens juridiske kontekst, hvis man skulle gå mere i dybden!

Umiddelbart vil jeg mene, at de befinder sig en gråzone, da de formentlig, hvis du tager kontakt til dem, vil fremhæve af de har en analyse liggende hvor der har været et repræsentativ gruppe af danskere der er blevet udspurgt om deres "bingovaner". Hvor repræsentativt den så er, ja det er godt spørgsmål. 
Jeg giver dig fuldstændig ret i, at de burde i så fald fremlægge en form for dokumentation for deres påstand, da begrebet ellers virker noget løst. 
For at trække en parallel til en anden branche (eks. restaurationsbranchen), så anvendes sloganet "Byens bedst ...." i mange annoncer. Her er det almen retspraksis, at det er op til forbrugerne selv at bedømme, om det pågældende produkt stemmerens med forretningens slogan!

Det med Byens bedste, er jo også noget underligt noget. For hvad baseres det på. Syntes det er mærkeligt, at det er op til kunden/forbrugeren, om hvorvidt at postulatet er korrekt. Har i flere tilfælde hørt udtalelsen: "Måske byens bedste"; hvilket jeg syntes er okay, da de derved ikke konkret gør sig til de bedste, uden at kunne bevise det.

Prøver at finde et tidspunkt at kontakte dem på. Kunne være meget sjovt at høre hvad de sigerSmile

Det kan jeg kun give dig ret i. Der findes formentlig ikke særlig mange mennesker (i hvert fald ikke i KBH), der har prøvet samlet burgere eller lign LOL..."Måske" vil ganske vidt være mere retvisende, men reklamemæssigt så sætter man spørgsmåltegn ved sit eget produkt, hvilket i mange forbrugers øjne formentlig kan være underligt. 
Hvis du tager kontakt til dem, så må du meget gerne kommentere udfaldet af samtalen! Smile
Til top
bjorno Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Oktober-2008
Sted: Hellerup
Point: 961
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bjorno Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2012 kl. 13:45
En kommentar til markedsføringslovens 3, stk. 3 om ændringer i 2007 på baggrund af direktivet om urimelig handelspraksis. Praksis er så vidt jeg ved ikke ændret siden.

Som hidtil er en erhvervsdrivende forpligtet til at dokumentere rigtigheden af faktuelle oplysninger. Udsagn, som har karakter af almindelige anprisninger, som fx ”byens bedste bager”, eller lign. er dog ikke omfattet af dokumentationskravet.
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Marts-2008
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2012 kl. 14:50
Prøvede i dag, at skrive til deres support chat. Fik jeg ikke så meget ud af:

Vent venligst på en kundeservice medarbejder. Din forespørgsel er vigtig for os, og vi takker for din tålmodighed. Du er nuværende 1 i køen gennemsnitlig ventetid er 0m 15sek.

Velkommen til Live Hjælp, mit navn er Jennie, hvad kan jeg hjælpe med?

Besøgende: Hej Jennie. Jeg har et spørgsmål omkring Jeres TV reklame.

Jennie: Ja, hvordan kan jeg hjælpe?

Besøgende: På hvilket grundlag baseres udsagnet; Danskernes foretrukne bingo site?

Jennie: Du har kontaktet vores kundeservice og vi vil meget gerne hjælpe dig, hvis du har spørgsmål til vores spillemaskiner eller bingorum. Det tog hende ca. 5 min. at svare dette. Fornemmede at jeg let og elegant blev fejet af.

Jennie: Du er velkommen til at sende os en mail, med spørgsmål ang. vores reklamer og jeg vil sørge for at den bliver sendt videre, så du kan få et ordentligt svar.

Besøgende: Tak for svaret. Det var bare det.

Jennie: Tak for din henvendelse

Denne Live hjælp forespørgsel er blevet afbrudt af kundeservice medarbejder.

Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2012 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af bjorno bjorno skrev:

En kommentar til markedsføringslovens 3, stk. 3 om ændringer i 2007 på baggrund af direktivet om urimelig handelspraksis. Praksis er så vidt jeg ved ikke ændret siden.

Som hidtil er en erhvervsdrivende forpligtet til at dokumentere rigtigheden af faktuelle oplysninger. Udsagn, som har karakter af almindelige anprisninger, som fx ”byens bedste bager”, eller lign. er dog ikke omfattet af dokumentationskravet.

Hmm, tja. Som der er skrevet før, så går denne her jo sikkert ind under det samme som du nævner. Har sqi svært ved at skelne om hvorvidt, at deres udsagn er "ens" med dir eksempel. Jurist bliver jeg nok aldrigLOL
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Point: 2358
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkirkelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2012 kl. 15:32
Et eksempel på reklamer som ligger så meget i en gråzone som man kan er Canal Digital og Viasat's reklamer vedr. deres HD-kvalitet.

Den lød noget i stil med: "Med Canal Digital/Viasat kanal pakker kan du modtage flere kanaler i fuld HD kvalitet".

Eftersom dette siges, betragter jeg det som Full HD. Er vi enige om at Full HD = 1080p? 

Jeg synes det er frækt med en sådan formulering, eftersom der ikke er noget TV-signal på markedet i Danmark (eller verden?) som sender i 1080p.
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Maj-2012 kl. 16:35
Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

Et eksempel på reklamer som ligger så meget i en gråzone som man kan er Canal Digital og Viasat's reklamer vedr. deres HD-kvalitet.

Den lød noget i stil med: "Med Canal Digital/Viasat kanal pakker kan du modtage flere kanaler i fuld HD kvalitet".

Eftersom dette siges, betragter jeg det som Full HD. Er vi enige om at Full HD = 1080p? 

Jeg synes det er frækt med en sådan formulering, eftersom der ikke er noget TV-signal på markedet i Danmark (eller verden?) som sender i 1080p.

Prøv lige at kigge i denne tråd, hvor jeg netop har stillet spørgsmål omkring hvad FullHD dækker: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=103611&KW=full+hd&title=hvad-er-full-hd
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu