Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
musicus
Guld medlem
Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 2149
|
Sendt: 21-September-2010 kl. 19:18 |
Jeg bor rimeligt højt oppe (i 8000 C), og anvender en stueantenne af denne type:
Den er så placeret oven på en høj reol, og fungerer ganske udmærket. Naturligvis er der da også dage med svingende signalforhold på et par af kanalerne, og med billede-udfald til følge. En loftsantenne ville uden tvivl have været mere optimal, men som sagt - det fungerer nogenlunde tilfredsstillende med stueantennen.
Jeg har også prøvet lykken med en anden antenne af samme type som dén Naiera linker til (Strong SRT ANT 10), men det virkede ikke særligt godt for mig. Havde på fornemmelsen, at den nærmest skulle befinde sig lige klods op ad Søsterhøj-senderen for at få et ordentligt signal igennem på den. ![Wink Wink](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley2.gif)
Redigeret af musicus - 22-September-2010 kl. 16:31
|
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X
2x Denon DVD-2930
2x Toshiba HD-XE1,
Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500
Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800
2x DVDO Edge
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
b.breum
Super bruger
Oprettet: 11-Marts-2010
Sted: Danmark
Point: 277
|
Sendt: 21-September-2010 kl. 19:34 |
God fornøjelse med antenne Naiera men som sagt jeg fik "bedre" signal med den jeg lavede selv end med loftsantennen og den peger altså direkte mod senderen. Så det er måske værd at forsøge inden du giver 3-400 kr. for en anden antenne.
|
B-CLG
Guld medlem
Oprettet: 24-April-2009
Point: 655
|
Sendt: 21-September-2010 kl. 19:46 |
Naiera skrev:
Ahh, OK. Tak for forslaget, men jeg tror hellere det bare skal være en 'rigtig' stueantenne man lige kan smide 300-400 slask for. Det var i hvert fald det indtryk jeg fik af priserne, men som sagt aner jeg intet om hvad der er godt, eller hvad der sådan set skal til.
|
Hvorfor vil du betale, hvis den anden antenne kan klare jobbet? Den foreslåede løsning med kablet er også en "rigtig" antenne. En dipol antenne. Den er let at skjule bag en billedramme, under bordet eller andet, og den bruger ikke strøm. Jeg ville endvidere forsøge mig med et meget tyndt antennekabel, får når det ikke skal være langt, så betyder det mindre. /B
|
Naiera
Platin medlem
Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12336
|
Sendt: 21-September-2010 kl. 20:00 |
Som nævnt lidt længere oppe ligger de gamle altså inde med en Strong stueantenne der alligevel ikke bliver brugt. Det koster ikke noget, så nu bliver den altså lige prøvet af...
|
Bruger udmeldt 38
--
Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
|
Sendt: 22-September-2010 kl. 14:28 |
Og ellers siger du til - så har jeg en "billedramme"-stueantenne, som fungerer fint, i Tilst...
M.v.h.
|
moho
Guld medlem
Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Point: 3069
|
Sendt: 22-September-2010 kl. 14:56 |
Og antenner man selv Strikker sammen, her skal man huske af længder på de forskellige tvær pinde skal " forkortes med 0,67", hvorimod afstanden imellem de enkelte pinde, hen ad Bommen, skal være det som de plejer. Hvis man låner en nabos UHF antenne, for checke målene til ens hønsestrik.
Det der med forkortningsfaktoren står sjældent bøjet i Neon! ![Embarrassed Embarrassed](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley9.gif) Og dette gælder både ved 14MHz, 27MHz og hele vejen. Om det også gælder selve antenne-elementet i en LNB enhed ved Paraboler, skal jeg lade være usagt.
Redigeret af moho - 22-September-2010 kl. 14:59
|
jtcrec
Junior bruger
Oprettet: 31-Oktober-2009
Point: 24
|
Sendt: 28-September-2010 kl. 15:17 |
moho skrev:
Og antenner man selv Strikker sammen, her skal man huske af længder på de forskellige tvær pinde skal " forkortes med 0,67", hvorimod afstanden imellem de enkelte pinde, hen ad Bommen, skal være det som de plejer. Hvis man låner en nabos UHF antenne, for checke målene til ens hønsestrik.
Det der med forkortningsfaktoren står sjældent bøjet i Neon! ![Embarrassed Embarrassed](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley9.gif) Og dette gælder både ved 14MHz, 27MHz og hele vejen. Om det også gælder selve antenne-elementet i en LNB enhed ved Paraboler, skal jeg lade være usagt. |
Prøv dette gratis beregningsprogram, hvis du er antennehjemmestrikker:
Jeg prøvede en "renseribøjle" udgave (enkelt dipol) i en lejlighed på Nørrebro (Kbhvn)
Den er nu monteret i en altankasse til erstatning for en aktiv antenne, som slet ikke duede.
/jtcrec
|