recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TV skærmstørrelser
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTV skærmstørrelser

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Gromit Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 463
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2006 kl. 21:25
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Ellers gælder, hvad Lars har regnet sig frem til og postet 22-April-2006 kl. 11:51, citat:

32" widescreen svarer til et 26" normal, næsten på millimeter

I teorien er ovenstående nok sandt.  Ikke desto minde giver det ingen mening, at man medregner noget man ikke kan se (1 tomme eller 2 der skjuler sig bag kanten på en billedrørs skærm). 

Praktisk set, holder jeg stadig på, at man må forholde sig til det billede man rent faktisk kan se.  Altså, målene man kan se på et 4:3 tv kontra målene på et 4:3 billede på en fladskærm.   Disse mål vurderes overfor hinanden, der giver det "faktiske" forhold.  

Som alle ved, er teori én ting ...og virkelighed noget andet.

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2006 kl. 22:01
Oprindeligt skrevet af Gromit Gromit skrev:

I teorien er ovenstående nok sandt.  Ikke desto minde giver det ingen mening, at man medregner noget man ikke kan se (1 tomme eller 2 der skjuler sig bag kanten på en billedrørs skærm). 

Praktisk set, holder jeg stadig på, at man må forholde sig til det billede man rent faktisk kan se.  Altså, målene man kan se på et 4:3 tv kontra målene på et 4:3 billede på en fladskærm.   Disse mål vurderes overfor hinanden, der giver det "faktiske" forhold.  

Som alle ved, er teori én ting ...og virkelighed noget andet.

På skærme af samme type ER det en kendsgerning og matematisk bevist v.h.a. Pythagoras, at 32" widescreen, der viser 4:3 i 4:3 mode svarer til et 26" normal (4:3), næsten på millimeter. Det er ikke ren teori eller noget, der kan diskuteres.

Når det er sagt: Vi er i øvrigt helt enige. Men også oppe imod over 100 år gamle rør-traditioner: Udvendigt diagonalt maksimal-mål på flasken og det i tommer (inches). Da rørene i 80'erne blev mere firkantede, blev 26" til 28"/29" uden at billedet blev højere eller bredere. Det fik bare hjørnerne med, og de fyldte mere målt diagonalt! 

Efter min mening er synlig billedhøjde målt i centimeter og angivelse af format (4:3, 16:9 eller til pc'er 16:10) eller synlig bredde det eneste konsekvent rigtige på tværs af de skærmtyper, vi har i dag.

Bemærk også, at Migthy Mouse har målt det sådan. I de fleste større kataloger og på nettet kan disse mål også ofte findes for et bestemt TV.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Point: 7912
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2006 kl. 07:08
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Thorvald, det er kun nogenlunde sandt hvis
  • 28"-eren er med billedrør og
  • 32"-eren ikke er med billedrør og
  • du taler om højden på det synlige billede. 

Ja selvfølgelig er 28"eren med billedrør og 32" er et fladskærmsfjernsyn - det var jo det jeg skrev!!

Og ja, så vidt jeg husker tegnede jeg det med højden af det synlige billede, da det er det der er interessant. Fordi, hvis man har et 28" alm. fjernsyn idag og synes det er på grænsen til at være for lille, så vil et 32" fladskærmsfjernsyn også være for lille, idet 4:3 billedet vil være omtrent samme størrelse. Til gengæld vil et 16:9 billede være en del større.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2006 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Ja selvfølgelig er 28"eren med billedrør og 32" er et fladskærmsfjernsyn - det var jo det jeg skrev!!

Og ja, så vidt jeg husker tegnede jeg det med højden af det synlige billede, da det er det der er interessant. Fordi, hvis man har et 28" alm. fjernsyn idag og synes det er på grænsen til at være for lille, så vil et 32" fladskærmsfjernsyn også være for lille, idet 4:3 billedet vil være omtrent samme størrelse. Til gengæld vil et 16:9 billede være en del større.

Vi er enige.

Du skrev bare ikke "CRT" eller "med billedrør", men "alm.", og jeg præciserede det så lidt. For i dag er salget af fladskærme ved at gøre dem til almindelige skærme. Fælleskøb hér bidrager også med en del flade.

Samme med højden, hvor du skrev "Højden af et 28"  alm. fjernsyn" og jeg skrev om højden på det synlige billede - hvor højt "møblet" i øvrigt er, er jo en anden sag.

Vi mener nok i virkeligheden cirka det samme og sætter så bare lidt forskellige ord på det.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Point: 7912
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2006 kl. 14:47
Yepper.....  
Med de venligste hilsener

Thorvald.