recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Suk - det ser jo egentlig ikke så godt ud
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSuk - det ser jo egentlig ikke så godt ud

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2006 kl. 21:01

Jamen det er en ærlig snak.

For en Selector kører med samme opløsning som DVD m.m.

Bitraten er på max. ved DR i 16:9, 4,5 Mbps. Den er ca. det halve af, hvad den kan komme op på på en købe-DVD. 4,5 Mbps svarer i øvrigt pænt til SP på en DVD-optager. Så bedre end DR i 16:9 bliver det ikke.

Smalle programmer med sprog og en del andet får ikke nær så meget. 

Fordelen ved at modtage digitalt er, at der er mindre støj og flere muligheder for at se og høre, ja endda bestille en hel masse. Og så ægte 16:9 og guide.

Højere opløsning får vi (desværre) først med HDTV-signaler. 

Redigeret af Carser - 11-April-2006 kl. 21:05
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2006 kl. 21:35
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Bitraten er på max. ved DR i 16:9, 4,5 Mbps. Den er ca. det halve af, hvad den kan komme op på på en købe-DVD. 4,5 Mbps svarer i øvrigt pænt til SP på en DVD-optager. Så bedre end DR i 16:9 bliver det ikke.

Der er forskel på Selector (dvs. DVB-C hos TDC Kabel-TV) og DVB-T mht. DR-1 bitraten. Ifølge denne artikel
http://activy.qwer.dk/index.php?title=DVB%3F_Hvad_snakker_du _om%3F
er der på TDC kabel-tv målt bitrater for DR-1 på 12-14 Mbit, hvilket er mere end hvad DVD standarden giver mulighed for.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2006 kl. 22:15

Hej Jesper.

Mine kilder var en feature-artikel i High Fidelity om DVB og flere indlæg i forummet hér.

Så jeg mente - ihvertfald lige indtil jeg læste i den artikel, du linker til - at 4,5 Mbps er max. eller i bedste fald gennemsnit p.g.a. de QAM'er, TDC bruger - se evt. på http://www.recordere.dk/artikler/anmviewer.asp?a=749&z=3. Der skal også være plads til lyd, TTV og fejlkorrektion.

En QAM* kan nemlig kun fylde hvad én analog kanal fylder i båndbredde, men kan så pakkes med digitale signaler i et bestemt mønster - meget teknisk.

Men jeg indrømmer, at de 4,5 kan være i underkanten og i Sagem 60's produktblad står der dette, hvor jeg bemærker input rates:

Video decoder

MPEG-2 ( ISO/IEC 13818-2)

Profile level : MP@ ML

Input rates : 1.5 to 15 Mbit/s

Aspect Ratio: 4:3 and 16:9

Video resolution : 720x576, 704x576, 544x576, 480x576, 352x576, 352x288

Conversion : Pan and scan, Letter box

Resizing : Down/up (1/4, 1/16)

Så nu er jeg i tvivl om jeg har taget fejl eller om TDC sender til os med Selector med helt op til 12-14 Mbps - det, der står i artiklen er hvad DR sender** - men ikke om det er helt ud til os med Selector eller til TDC, der så kunne reducere det til en lavere bitrate for at kunne sampakke det med de andre kanaler i en QAM.

Andre må meget gerne svare på det her, ellers kunne jeg finde på at tjekke det med TDC.

De har i øvrigt oplyst dette en gang, hvor jeg ikke var tilfreds med Kiosk:

Kioskkanalerne kan gøres bedre. KIOSK-kanalerne sendes med 3Mbit (2,7 til video, 0,2 til lyd og 0,1 til tekst) og der sker en væsentlig reduktion af billedinformation allerede inde MPEG-encodningen. Så din observation er fuldstændig korrekt, det svarer til VHS-kvalitet.
TDC Kabel TV ændrer ikke på signalerne, men sender satellit-signalet transparent igennem. Vi sender altså det samme som vi modtager fra Canal Digital, der leverer tjenesten til os.

*   QAM er forklaret på bl.a. http://www.physics.udel.edu/~watson/student_projects/scen167 /thosguys/qam.html og på http://en.wikipedia.org/wiki/Quadrature_amplitude_modulation

** citat: Et eksempel herpå er DR, når de sender Rejseholdet; det foregår med peaks på 12-14 Mbps, og det kan en DVD-afspiller altså ikke følge med til. Her må man nedkonvertere med det tab, der følger med.

Redigeret af Carser - 11-April-2006 kl. 22:16
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8643
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2006 kl. 22:30

TDC Kabel TV ændrer ikke på signalerne, men sender
satellit-signalet transparent igennem. Vi sender altså det samme som vi
modtager fra Canal Digital, der leverer tjenesten til os.

Det samme gælder i øvrigt for TV2 - TDC skal sende transparent, men
den højere bitrate for DR kan jo skyldes at det her er TDC der komprimerer
signalet - i det mindste indtil 1. oktober - og har valgt en højere bitrate.

TV2 har ikke været i den bedste kvalitet (kan af gode grunde ikke teste DR
via DTT), men de skal nok også lige lære komprimering bedre at kende.
Til top
marten Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 12-Marts-2006
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2006 kl. 22:37
jeg har et philips 32pf9830 og modtager via dvb t og dvb s . jeg oplever også dårlig billedkvalitet på mange udsendelser i andre tilfælde er billedet godt men det er sjældent godt på tv2dk og ofte godt på sverige.det må være den høje opløsning på lcd skærmene der gør dem langt mere krævende overfor tvsignalet. jeg håber at der hurtigere kommer flere hdtv. kanaler end det tyder på nu.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2006 kl. 22:43

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

TDC Kabel TV ændrer ikke på signalerne, men sender satellit-signalet transparent igennem. Vi sender altså det samme som vi modtager fra Canal Digital, der leverer tjenesten til os.

Det samme gælder i øvrigt for TV2 - TDC skal sende transparent, men
den højere bitrate for DR kan jo skyldes at det her er TDC der komprimerer signalet - i det mindste indtil 1. oktober - og har valgt en højere bitrate.

TV2 har ikke været i den bedste kvalitet (kan af gode grunde ikke teste DR via DTT), men de skal nok også lige lære komprimering bedre at kende.

Hej Lunddal!

Ja, TV2 byder godtnok på noget, der af og til ligner dette:

og ikke dette:

kvalitet

efter TDC nu får den fra DTT i stedet for at konvertere den fra analogt signal. Og TV2 via Selector har vi så denne tråd om.

Hm, hvad er det lige, der sker 1. oktober?

Redigeret af Carser - 11-April-2006 kl. 22:46
M.v.h. Carser

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8643
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2006 kl. 11:19

Ja, TV2 byder godtnok på noget, der af og til
ligner dette...

TV2s kvalitet er meget svingende, så de er nok i en oplæringsperiode. 9
ud af 10 så f.eks. ganske godt ud.

Hm, hvad er det lige, der sker 1. oktober?

Ifølge TDC Kabel TV artiklen her på recordere.dk stopper TDC 1. oktober
med at modtage signalet direkte fra DR - sikkert fordi de flytter ud i DR
Byen.

Dvs. at TDC tilsyneladende så også skal tage DTT signalet fra DR1 og DR2
fra og med 1. oktober.

Redigeret af lunddal - 12-April-2006 kl. 11:19
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2006 kl. 13:18

Tak for dit svar lunddal.

Det med oplæringsperioden skal nok passe, for den gode kvalitet er udmærket og skiftet var jo synligt og blev bestemt bemærket, da vi sad og så på Selector-billederne 31/3.

Jeg kan bare ikke vide, om problemet, når det af og til ikke ser for kønt ud, ligger i TV2's optagelser, deres DTT eller i TDC's teknik eller måske i en uheldig kombination. Som du selv siger det: "kan af gode grunde ikke teste DR via DTT". Samme med TV2.

Nu er jeg med på, hvordan 1. oktober kom ind i billedet.

Redigeret af Carser - 12-April-2006 kl. 13:58
M.v.h. Carser

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2006 kl. 12:17

På side 1 i tråden kom vi ind på DR's bitrate.

Nu ved jeg mere - jeg har lige fået svar fra Rikke i TDC, jeg spurgte om DR's bitrate:

DR1 og DR2 encodes p.t. med 7Mbit alt incl. (video+audio+tekst-tv). Der er en statisk bitrate.

Så det gælder også udsendelser i 16:9, og kvaliteten ligger meget tæt på 1½ times kvaliteten (og billed-bitraten i snit) på en recorder.

M.v.h. Carser

Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu