cbrdaniel skrev:
lyder interresant, men lige inden jeg går amok, hvor meget er der at hente på et nyt hitachi 42" plasma?? Ved godt at i ikke kan svare præcis, men generalt. Går ud fra at fabriks indstillingen er den bedste, over all alså en gylden middelvej, vil selvfølge altid gerne have bedre billede, men vil gerne undgå 10 min indstilling, hver gang at jeg tænder. Og der er vel heller ikke meget fidus i, fra fabrikkens side at lave et "dårligt" billede?? |
Jamen TV'et husker da indstillingerne, der er intet indstillings-ritual krævet for at se TV efter at det er kalibreret. Samme med 5.1 lyd: Når først fase og lydtryk og afstande er indstillet og tjekket kan man glemme alt om det i hverdagen.
M.h.t. fabriksindstillinger er der nok en del psykologi og økonomi i det. Lidt blåtoning får os til at to, at det hele er lidt skarpere og renere. Og høj kontrast sælger, når man i en velbelyst forretning og ser TV side om side. Men hjemme er der ikke brug for glansbilleder og nær så meget lys.
Det tager tid at kalibrere! (Og tid er penge). Og det kan også kræve udstyr, jeg ved ikke nøjagtigt hvad Sony og Hitachi og andre gør og om det er automatiseret eller ej. Moderne TV er meget digitale.
Og jeg har endnu ikke læst om nogle hér, der har bedt om dyrere TV medmindre de også havde bedre specs på papiret. Og kalibrering falder lidt udenfor det, for det handler jo ikke om specs men om at få gengivelsen optimeret. Vi (altså jacobe og vi andre, der svarede ham) kom jo også fra et billigt brugt, der blev bedre efter lidt fiflen.
Hvis du har et digitalkamera kan du prøve at fotografere et stykke hvidt papir i et rum med farvet lys fra gardiner e.l. Og så prøve det med og uden manual WB indstilling og f.eks. også med og uden manuel eksponeringskompensation. Hvor stor forskellen er kommer an på så meget, men den er der. Og lidt det samme med TV og farver.
Noget, der er ret let og kan give et fingerpeg om fabrikkens indstillinger: Skru farven helt ned. Er sort nu sort (og ikke f.eks. mørkeblå), grå ren grå og hvid hvid (og ikke lyseblå eller lysegrøn)?
Redigeret af Carser - 14-Juni-2006 kl. 14:53