Thorvald skrev:
Der er noget med at LCD paneler har en reaktionstid på 20 ms - altid - og det har ikke noget at gøre med "response speed" - og det er de 20 ms Clear Motion Drive halverer. |
Et typisk LCD TV som Samsumg R72 er baseret på et PVA panel med en responstid på 8ms. Det er dog målt på en ganske bestemt farveovergang, vist nok mellem to gråtoner. Responstiden ved andre farveovergange kan være større (i de tests, som jeg har set, er det ikke usædvanligt at der måles op mod 15-20ms, eller sågar mere på dårlige paneler). Den reaktionstid, som du oplever ved at se TV, er ikke kun afhængig af panelets responstid. Den afhænger i ligeså høj grad af den digitale billedbehandling. Hvis du kigger på specs, har mange LCD TV en responstid på 8ms, men de er ikke lige gode til at vise billeder i bevægelse.
De 20ms må kommer fra at PAL og andet input med 50Hz svarer til et nyt billede per 20 ms (altid progressivt, så interlaced input som analogt TV eller 576i DVD/DVB har været en tur gennem de-interlaceren). Jeg går i øvrigt ud fra at de 20ms kun gælder for 50Hz materiale: Hvis input kommer med 60Hz, må TVet lave 60 progressive opdateringer per sekund, ellers bliver det noget hakkeri.
Clear Motion Drive m.v. laver 100 billedopdateringer per sekund, på samme måde som 100Hz CRTs (der godt er interlaced opdateringer). Det kræver "mere" af LCD panelet, og derfor bruger JVC et specielt panel (fra Sharp?) til deres 100Hz/100ms LCD (eller hvad vi nu skal kalde dem). Igen må man formode at de 100ms bliver til 120ms, når vi taler om 60Hz input.
Sådan har jeg i hvert fald forstået det....![](smileys/smiley1.gif)