|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |||
ms.nielsen ![]() Bruger ![]() Oprettet: 20-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 136 |
![]() Sendt: 31-Juli-2007 kl. 00:35 |
||
Når jeg sætter min Toshiba HD-XE1 HD DVD afspille til at afspille i 1080p i setup menuen på min Infocus in 78 projektor resulterer det barei i et forstørret og lidt uskarpt billede. Projektoren regulerer automatisk opløsningen efter hvad der bliver vist på den, så jeg forstår ikke hvad der er galt. Er der nogen der kan hjælpe mig?
|
|||
![]() |
|||
bulk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2006 Status: Offline Point: 976 |
![]() |
||
![]() |
|||
ms.nielsen ![]() Bruger ![]() Oprettet: 20-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 136 |
![]() |
||
|
|||
![]() |
|||
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
||
Jamen din projektor er jo ikke 1080p, den er kun 720p så du kan ikke udnytte 1080p uanset om du vælger dette på afspilleren eller ej. Uanset hvad skal billedet skaleres ned fra 1080p til de 720p som din projektor understøtter. Du kan enten gøre det i afspilleren ved at vælge at den skal outputte 720p, eller du kan lade projektoren gøre det ved at vælge at afspilleren skal outputte 1080p. Hvis billedet er dårligere når du vælger 1080p på afspilleren i forhold til når du vælger 720p på afspilleren, så betyder det blot at afspilleren er bedre til at nedskalere billedet til 720p end din projektor er.
|
|||
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Så er der åbenbart flere meninger om hvordan det hænger sammen. Otto har svaret mig på følgende i min tråd "720p/24 på hd dvd og blu-ray" skrevet d. 7.6.2007 :
Eftersom kildematerialet i praksis vil stamme fra materiale der er 1080P eller højere, så skal det nedskaleres på et tidspunkt alligevel. Om du gør det i afspilleren eller projektoren er principielt lige meget, så 1080P/24 giver fint mening med din projektor. At konvertere til 720P inden man laver skiven, vil som beskrevet ovenfor være en dårlig idé. Edit: Kort sagt, jo det kunne lige så godt være 720P/24 - men hvorfor vælge et ringere format, når man har muligheden for 1080P/24? |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Undskyld, tråden "720p/24 på hd dvd og blu-ray" er senest redigeret den 11. juni hvis du vil læse tråden. Den starter sådan:
720P/24, jo. Det findes bare indtil videre kun på Digital Video Essentials HD-DVD udgaven, og på den mest for at demonstrere at det kan lade sig gøre. Der er reelt ingen grund til at bruge dét format, så længe 1080P/24 kan lade sig gøre. Uanset hvilken opløsning dit display har, er det en fordel med så høj kvalitet kildemateriale som muligt. På grund af den digitale komprimering af billedet, kan du godt se forskel på 720P/24 og 1080P/24 på en 720P projektor. |
|||
![]() |
|||
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
||
Otto svarer ligesom jeg at det skal nedskaleres alligevel - og giver et bud på at det er ligemeget om du gør det i afspiller eller i projektor, men det er jo forudsat at resultatet bliver lige godt. Hvis det i praksis er sådan at du får bedst resultat ved at gøre det i afspilleren, jamen så er det blot der du skal gøre det. Du vælger ikke et ringere format ved at vælge 720p istedetfor at vælge 1080p, det er stadig nøjagtig detsamme kildemateriale du afspiller - det eneste du gør er at vælge om afspiller eller projektor skal nedskalere, for du kan i sidste ende ikke vise mere end 720p uanset hvad du sender ind, så det skal nedskaleres uanset hvad. Mht. til at kovertere til 720p inden man laver skiven, så taler vi om noget helt andet. Materialet der ligger på skiven er 1080p fordi originalkilden har været 1080p eller mere. Det er en snak om selve HD formatet på Blue-Ray og HD-DVD og den opløsning man har valgt at benytte på disse skiver. Materialet på disse skiver er ikke 720p det er 1080p. Men det har intet at gøre med hvilken skalering der efterfølgende er nødvendig på hhv. projektor eller skærm - det handler om hvad projektor eller skærm er istand til at vise - og din projektor kan kun vise 720p. Havde din projektor haft en 1080p opløsning, så ville det selvfølgelig have været bedst at inputte 1080p. Jeg siger ikke at hverken det ene eller andet output/input er bedst generelt, det kan man ikke sige noget generelt om, for det afhænger jo helt af den afspiller der benyttes og den skærm/projektor det skal afspilles på. Så det kan du kun selv vurdere ved at prøve begge muligheder i dit setup og kigge. Det jeg siger er, at med din projektor skal materialet der ligger på skiven nedskaleres fra 1080p til 720p, enten i afspilleren eller i projektoren. Hvis det i praksis i dit setup ser bedst ud når du vælger 720p i afspilleren, ja så er det i dit setup det du skal vælge, hvis målet er det bedste billede. Om det så er afspilleren eller projektoren der har stået for nedskaleringen er sådan set ligegyldigt. Din projektor kan modtage et 1080p materiale, og nedskalere det til projektorens 720p opløsning. Dette giver god mening hvis afspilleren er dårligere til at nedskalere materialet, men det giver ikke god mening hvis afspilleren er bedre til at nedskalere. Så kan man ligeså godt lade den gøre det. |
|||
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Ok, det kan jeg godt se det logiske i, men betyder det så også at jeg får mulighed for at se 24 fps, når der kommer firmware til min Toshiba hd- xe1 afspiller selvom projektoren er nativ 720p, det kan jeg nemlig ikke se det helt logiske i, når der i spec. til projektoren står at den bl.a. kan vise 1080p/24 og ikke 720p/24?
|
|||
![]() |
|||
Lars ![]() Administrator ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
![]() |
||
Hej ms.nielsen Projektoren kan ikke nødvendigvis vise 1080P/24. Men den kan modtage det signal som et input, og internt lave det om til noget andet. Det interessante i denne sammenhæng, er hvad den gør med de 24 billeder/sekund. For hvis den bare laver det om til 50 eller 60 billeder per sekund, samtidig med at billedet nedskaleres til 720p, så har du intet vundet. /Lars |
|||
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Hej Lars Jeg ved faktisk ikke om den laver billedet om til 50 eller 60 billeder pr sekund, men det må jeg kunne finde ud af, men det er lidt svært, da Infocus ikke har sendt en brugermanual med projektoren, så jeg må lige få kontaktet dem. /ms.nielsen |
|||
![]() |
|||
moho ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3069 |
![]() |
||
Hvad et udstyr laver 1080p24 om til, tjah, bare det er til at se og kvaliteten er OK, så kører det skam fint, perfekt. 720p24 kan på ingen måde betegnes som HD, det er ikke mere HD end 576p24, som ingen vel vil acceptere eksisterer, som andet end noget gammelt Standard Tv. Redigeret af moho - 02-August-2007 kl. 15:49 |
|||
![]() |
|||
moho ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3069 |
![]() |
||
Da 1080p 50/60 kræver alt for meget, og man skulle væk fra det Interlacede, blev det et Columbusæg med anvende formatet 1080p24. Det er i dette lys jeg totalt afviser 720p24 som noget som helst. (eventuelt 1080p25/30 men det er igen noget andet). Så jo! nu HAR jeg købt formatet 1080p24, betingelsesløst. Hvordan det rent teknisk vises på skærmene 1366x768, 1024x768 for Plasma (og projektorer 1280x720) lader jeg gladeligt være op til Eksperterne. På den gode måde Redigeret af moho - 02-August-2007 kl. 15:51 |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |