recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 16:9 optagelse på DVD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket16:9 optagelse på DVD

Besvar Besvar Side  <1 8910
Forfatter
Besked
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2006 kl. 09:13

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Er Line 3 et SCART stik, eller et S-Video/Composite kabel?

Det er Scart.

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
bcman Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-November-2004
Point: 90
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2006 kl. 00:00

Hej Lars,

Har netop færdiggjort nogle forsøg med 16:9 og en ny DVD+RW skive af mærket Sony 4x speed.

Uanset om jeg sætter TV-type på min HX910'er til 16:9 eller 4:3 letterbox bliver alle overførseler udført i 16:9 anamorf på DVD+RW'en. Sourcen har været både HX910'erens egne analoge tuner del, som blev brugt til at optage et afsnit af Hotel Cæsar fra TV2 Norge, og sidste Søndags afsnit af Krøniken, hvor sourcen var Selectoren.

Jeg har overført begge 16:9 anamorf optagelser i kvik mode til DVD+RW'en og begge afspilles tilbage i korrekt 16:9 anamorf format.

Jeg kan altså overhovedet IKKE genskabe påstanden om at HX910'eren IKKE kan indspille anamorf på hverken DVD+R eller DVD+RW. Heller ikke at man ikke kan overføre i "kvik" mode, begge virkede perfekt for både DVD+R og DVD+RW vedkommende. Krøniken blev f.eks overført på 5 min.

Jeg begynder at tænke på om vi her taler om en forskel i software version - imellem vores 910'ere ???

Jeg går ud fra at du har forsøgt at sætte din (TV-type) opsætning til 16:9 og set efter om det gør en forskel. Jeg har bemærket du nævner at du har et 4:3 fjernsyn. Du kører vel også RGB imellem 910'eren og dit TV ?

Jeg er særdeles overrasket over denne "forskel", men der må findes en forklaring. Jeg kender en del til SONY DK, så det kunne være næste step ?  

mvh

RDR-HXD1070, KDL-40X3500, PS3, Yousee Kabel-tv
Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-Januar-2004
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2006 kl. 14:50
bcman skrev 25 Jan 2006

Jeg kan altså overhovedet IKKE genskabe påstanden om at HX910'eren IKKE kan indspille anamorf på hverken DVD+R eller DVD+RW. Heller ikke at man ikke kan overføre i "kvik" mode
Jeg er særdeles overrasket over denne "forskel", men der må findes en forklaring

J
eg synes det er en mærkelig forskel, der må afklares.
Noget nyt i sagen?

Erik Helmer Nielsen

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2006 kl. 23:38
For lige at afslutte min og bcman's uoverensstemmelse vedr. overførsel af 16:9 materiale til +R/RW medier og letterbox eller ej, så vil jeg her citere fra tråden dvd -r/+r

Oprindeligt skrevet af bcman bcman skrev:

Ok. jeg kan kun svare hvordan min 910'er opfører sig.

1) En optagelse i 16:9 format ind på HDD

2) Ved afspilning fra HDD skal jeg selv sætte TV'et i 16:9 Wide mode, altså gemmes 16:9 flag IKKE på HDD'en.

3) Overførsel til + medie kan godt ske i High Speed mode, jeg har endnu ikke haft en DVD+R eller DVD+RW der ikke kunne dette.

4) Afspilning af DVD+ medie med 16:9 anamorphic skal jeg som nævnt flere gange også selv sætte TV'et i 16:9 Wide mode.

Altså Sony'en gemmer ikke ascept radio flag på HDD'en, ihvertfald ikke når optagelser kommer fra en Selector (både ny og gammel) har givet samme resultat. Hvordan sagen så stiller sig med en DVB-T modtager ved jeg ikke.

('glemmes rettet til gemmes flere steder i dette indlæg af laursen')

Oprindeligt skrevet af Prasmus Prasmus skrev:

Er det ikke fordi, at man på sony (710/910) kan (skal)  sætte op - før man optager  - om signalet er et 4:3, 16:9 eller om der skal auto detekteres. Defaulten på 710/910 er mig bekendt 4:3 !!!.

Hvis bcman kører med default 4:3 på optagelser, men fodre recorderen med et 16:9 signal (lige meget om det så signaleres som 16:9 eller ej) fra selector, så optager han fint nok billedet uden bjælker i top og bund (dvs. det er ikke letterboxet, men som HeartWare er det som betragte som et sammenpresset 4:3 signal). Det betyder at bcmans tv ikke selv skifter til 16:9 fordi denne information (om skiftet) ikke er gemt, hverken på HDD eller DVD, men det skriver han jo også selv at han er nødt til at gøre manuelt.

[...]

bcman -  Du har helt ret i at hele billedinformationen i din 16:9 kilde gemmes på HD/DVD (også på + skiver), dvs. du har ikke noget tab omkring signalet letterbox'es eller på anden måde forringes. Det eneste du ikke får optaget er information om at billedet faktisk er et 16:9 billede og ikke et 4:3. Og netop den mangel gør at HeartWare siger det ikke er et 16:9 billede, da den info mangler. Det er et sammenpresset 4:3 billede.

[...]

Og det giver også,  som indikeret af bcman, mulighed for at optage fra en 16:9 kilde til DVD+ (og +DL), eneste hage er at man selv skal skifte TV'et til 16:9, da det tror det er et 4:3 signal.

Konklusionen er altså, at ønskes at optage et anamorf 16:9 signal til HDD i Sony optageren for at kunne Kvik overføre det til en DVD+R/RW - og bevare alle billed-linier, skal Sony optageren indstilles til 4:3 format for HDD optagelse. Herved sættes dog format-flaget på både HDD og DVD til 4:3 - og TV'et skal manuelt omskiftes til 16:9, for fremvisning med korrekte proportioner.

Håber dermed at mysteriet er blevet belyst - og afklaret.

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top

Besvar Besvar Side  <1 8910

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu