recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Overføre vinyl til PC - stort problem
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Overføre vinyl til PC - stort problem

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5307
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2014 kl. 16:36
Oprindeligt skrevet af Shaolin Shaolin skrev:

Så nu er mit eneste problem mit lydkorts output til computerhøjttalerne. Den laver åbenbart noget konvertering. For der er den ene kanal stadig "væk". 
Det kan jo være hardware fejl på lydkort eller kabel, har du prøvet det andet output stik (4 - CH3/4) og andet kabel?
Der skal du så nok også ind og vælge i kontrolpanel og vælge hvilket stik der sendes ud på.

P.S.: Viser Audacity grøn volumen bar i begge kanaler ved afspilning?

Mvh. JørgenT

Redigeret af JørgenT - 08-Oktober-2014 kl. 16:39
Til top
Shaolin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Juni-2006
Sted: Valby, Danmark
Point: 429
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Shaolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2014 kl. 16:47
Heureka! Igen har du da ret, Jørgen! For lige nu har jeg 2*jack -> 2*jack output. Så jeg går altså ud fra både Output 3 og 4 på lydkortet - dumme mig! Jeg skal have et 1*stereojack -> 2*monojack-kabel, og så kun gå ud fra enten Output 3 eller Output 4 på lydkortet.

Fuldkommen samme fejl som jeg oprindeligt lavede på input... bare med omvendte fortegn!

Tak igen! Skal nok lige melde det her, når jeg har fået testet med det rigtige kabel. Thumbs Up
Til top
Wonderl@nd Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Maj-2005
Sted: Denmark
Point: 169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wonderl@nd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2014 kl. 19:52
Hej shaolin,
Kan du ikke lige fortælle hvordan kvaliteten bliver. Jeg har nemlig en del gamle mix jeg ger vil have rippet
Mvh
Wonder

Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2014 kl. 09:43
Lydkortet har 4 mono kanaler ind og 4 mono kanaler ud. For at optage i stereo skal du derfor bruge 2 kanaler. For at afspille stereo gælder det samme princip. Hvilke kanaler du skal bruge afhænger af opsætning i optageprogram/driver. 

Hvis du bruger et stereo-jack regner lydkortet bare med at det er en balanceret (differentielt) signal, og det får du ingen stereo af. 

Edit: Nu læste jeg lige det første indlæg igen, og den forsvundne vokal giver god mening når man tænker på at lydkortet tror at dit stereosignal er balanceret mono. 

Dine problemer med optagelserne skyldes formentlig forkert opsætning i Audacity. Du skal tildele et input til venstre kanal og et andet input til højre kanal. Stereo er jo bare to monokanaler med forskellige signaler. 

I Audacity skal du vælge et stereo-spor som det du kan se på billedet her: http://audacity.sourceforge.net/about/images/audacity-macosx.png

Redigeret af opzouten - 09-Oktober-2014 kl. 09:48
Til top
Shaolin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Shaolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2014 kl. 11:48
Wonderl@nd - kvaliteten i mit setup bliver helt suveræn. Det har aldrig været et problem med kvaliteten. Kun om jeg fik den korrekte stereolyd overført. Og det gør jeg nu.

opzouten - problemet er helt og aldeles løst. Eneste hængeparti jeg har, er at få outputtet til at være korrekt. Jeg modtager et nyt kabel i dag, som burde løse dette også. Og så er jeg en lykkelig mand. Thumbs Up
Til top
Shaolin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Shaolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2014 kl. 15:55
Så vil jeg endegyldigt melde at problemet er 100% løst. Nu har jeg også korrekt lyd på mit output, efter jeg skiftede mit 2*monojack -> 2*monojack-kabel til 1*stereojack -> 2*monojack. Det lyder HELT som det skal i computerhøjttalerne, og i hørebøfferne.

Tak for al jeres input! I er for cool. Big smile Clap Thumbs Up
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu