recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fordeling af fællesantennesignal
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFordeling af fællesantennesignal

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Dan the Man Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 187
Direkte link til dette indlæg Emne: Fordeling af fællesantennesignal
    Sendt: 02-December-2009 kl. 08:46

Hej 

Jeg har for nylig købt en ny DVB-C boks (Triax CHD415-CX) til modtagelse af de nye HD-kanaler via min fællesantenne leverandør (Glentevejens Antennelaug). I samme forbindelse har jeg skiftet samtlige antennekabler til kabler af høj kvalitet (7 mm dobbeltskærmede kabler).

Mit problem er, at når jeg splitter mit antennesignal op i 2 (har en High Quality RF Prof. F-Connector 4-vejs splitter, 5-2450 MHz (HF-tæt), Metal  med RF-Terminatorer på de 2 af udgangene) forsvinder der en del kanaler (bl.a. TV2 Film HD) og der er pixeleringer og udfald på andre – hvis jeg kobler kablet direkte i boksen står det hele perfekt.

Mit spørgsmål er: kan en splitter ødelægge signalet, eller har den kun et begrænset frekvensområde, så nogle af kanalerne ikke viderefordeles?

På forhånd tak for evt. hjælp.

Mvh Dan

Redigeret af Dan the Man - 02-December-2009 kl. 15:17
Playstation 5
Apple TV 4
Til top
dkscan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Februar-2006
Point: 1333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2009 kl. 13:45
Oprindeligt skrevet af Dan the Man Dan the Man skrev:

Mit spørgsmål er: kan en splitter ødelægge signalet, eller har den kun et begrænset frekvensområde, så nogle af kanalerne ikke viderefordeles?

Med sådan en splitter deles det eksisterende signal op i 4, så hver udgang vil kun have 1/4 af det originale signal. Det svarer til at signalet på hver udgang er dæmpet godt 6 dB i forhold til det originale signal.  
Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2009 kl. 14:49
Oprindeligt skrevet af dkscan dkscan skrev:

Med sådan en splitter deles det eksisterende signal op i 4, så hver udgang vil kun have 1/4 af det originale signal. Det svarer til at signalet på hver udgang er dæmpet godt 6 dB i forhold til det originale signal.  
Det vil sige at du anbefaler en forstærker?
Playstation 5
Apple TV 4
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2009 kl. 14:53

Ja, det kan anbefales at bruge en Distributions forstærker, de fås med 2 og op til 4-6 udgange.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
dkscan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Februar-2006
Point: 1333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2009 kl. 14:54
Ja en forstærker er løsningen, hvis man oplever for stort tab i splitter eller kabel.
Per H. Nielsen
Dansk Scanner Information
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10478
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2009 kl. 14:54

Prøv splitteren først. Viser det sig så, at signalet bliver for kraftigt dæmpet (det er sjældent tilfældet), kan du altid koble en forstærker på.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2009 kl. 15:00
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Prøv splitteren først. Viser det sig så, at signalet bliver for kraftigt dæmpet (det er sjældent tilfældet), kan du altid koble en forstærker på.

Flemming
Hvis du tænker på om splitteren er defekt, så er den testet ok - og det virker som sagt fint uden splitter, så måske "stjæler" splitteren for mange DB til at de pågældende kanaler kan gå fint igennem?? 
Playstation 5
Apple TV 4
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2009 kl. 15:20

I samme forbindelse har jeg skiftet samtlige antennekabler til kabler af høj kvalitet (7 mm dobbeltskærmede kabler).
Har du nogen antennestik, som ikke er højfrekvens-tætte, typisk stik med plastikkappe?

Det kan give mulighed for indstråling af støj udefra (f.eks. fra det digitale tv sendenet), som hvis det er sammenfaldende med frekvens for nogen kanaler i dit antennesignal, så kan du få udfald.
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2009 kl. 15:43
Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

I samme forbindelse har jeg skiftet samtlige antennekabler til kabler af høj kvalitet (7 mm dobbeltskærmede kabler).
Har du nogen antennestik, som ikke er højfrekvens-tætte, typisk stik med plastikkappe?

Det kan give mulighed for indstråling af støj udefra (f.eks. fra det digitale tv sendenet), som hvis det er sammenfaldende med frekvens for nogen kanaler i dit antennesignal, så kan du få udfald.
Nej, alle stik er hf-tætte stik!
Playstation 5
Apple TV 4
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu