|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |||
Lars ![]() Administrator ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
![]() Sendt: 03-Januar-2007 kl. 23:37 |
||
Debat herunder Redigeret af Lars - 03-Januar-2007 kl. 23:53 |
|||
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
|||
![]() |
|||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
||
Det som jeg synes gør det hele lidt vanskeligt, det er at DisplayPort faktisk kommer før eller under at HDMI slet ikke er færdig udviklet. Og umiddelbart har jeg måske svært ved at se et reelt behov for denne nye "standard", ihvertfald hos de almindelige dødelige som os, og ihvertfald indtil HDMI har vist sig at være et problem. Hvilket den faktisk først kan gøre, når den er færdig udviklet. I det hele taget synes jeg at udviklingen bliver mere og mere indviklet med forskellige formater, stik osv. Det er svært nok at holde rede i det i forvejen mange spørgsmål man skal forsøge at overskue, når man eksempelvis skal investere i tv eller en eller anden form for afspiller. Men nu skal man også til at slås endnu mere med stik forbindelser. Livet er ikke nemt. Men disse producenter gør det bestemt heller ikke nemmere
|
|||
![]() |
|||
rasmuslarsen ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-September-2005 Status: Offline Point: 259 |
![]() |
||
DisplayPort regnes ikke for at være HDMI'ens afløser særlig mange steder end hos VESA selv. VESA har virkelig ligget på den lade side, siden de opfandt vigtige standarder før i tiden og de må med DisplayPort også se sig overhalet indenom. Der fremhæves en båndbredde på RGB som 2560x1536 @ 60Hz - 10bit i artiklen, samtidig med, at der også fremhæves: Jeg ved ikke hvor dette kommer fra, men den nyeste 1.3 revision af HDMI leverer eksempelvis gerne 1920x1080p @ 90 Hz ved 36-bit, samtidig med, at den leverer kvalitetslyd. Den understøtter ydermere Dolby TrueHD og DTS-HD, så den kommer altså ingenlunde til kort her. DisplayPort stod desuden til godkendelse allerede i 2005, hvor man mente den var klar som standard. Men dette var nu altså som afløser for DVI. At det skulle blive en afløser for HDMI, har jeg meget svært ved at tro på. Redigeret af rasmuslarsen - 04-Januar-2007 kl. 11:04 |
|||
www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
|||
![]() |
|||
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10479 |
![]() |
||
Hej Lars. Fint stykke du har skrevet om den ny Vesa displayport. Jeg mener dog, at enten er der en skrivefejl - eller også kan jeg ikke regne: Jeg kan nemlig ikke få 1080 Megabytes til at blive 10,8 Gbits. Ret mig hvis jeg tager fejl Flemming
|
|||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
|||
![]() |
|||
MichaelS ![]() -- ![]() ![]() Tidl. redaktør recordere.dk Oprettet: 11-Marts-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2062 |
![]() |
||
De 10,8 Gbit pr sekund svarer til 1080 Mbytes pr sekund, hvis der er 10 bit i hver byte, og det er der da der indkodes paritets bits (kontrol bits). /MichaelS |
|||
mvh MichaelS
|
|||
![]() |
|||
Lars ![]() Administrator ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
![]() |
||
Det er de data som VESA opgiver. Der er 4 lanes af hver 2,7 Gbps = 10,8 Gbps De er specificeret til at kunne overføre: Link rate = 2.7Gbps • 1 lane = 270Mbytes per second Og ellers er det som Michael skriver ovenfor. 10,8 Gbit/s = 10800 Mbit/s => 1080 Mbytes/s data - når man tager højde for at der bruges ialt 10 bit til at overføre en byte med data. /Lars Redigeret af Lars - 05-Januar-2007 kl. 15:17 |
|||
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
|||
![]() |
|||
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10479 |
![]() |
||
Tak til både Michael og Lars for de uddybende svar. Så blev jeg da så klog, at en byte kan være andet end 8 bit. Flemming |
|||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
|||
![]() |
|||
tbonde ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 27-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 29 |
![]() |
||
Jeg tror at der er lidt general forvirring omkring bit og bytes og kilo, mega og giga o.s.v. 8 bit=1 byte Det hele kommer af det binare tal system. Så 10,8 Gbit/s = 11059,20 Mbit/s = 1382,4 MB/s
|
|||
![]() |
|||
MichaelS ![]() -- ![]() ![]() Tidl. redaktør recordere.dk Oprettet: 11-Marts-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2062 |
![]() |
||
En byte er ikke altid 8 bit! ByteFra Wikipedia, den frie encyklopædiEn byte er den lagerenhed i en computer, som bruges til at rumme information svarende til ét tegn. I byte-adresserbare computere er en byte tillige den mindste adresserbare enhed. Næsten alle computere er i dag byte-adresserbare. Byte er en omskrivning af bite (engelsk for bid). Omskrivningen er foretaget for at undgå forveksling med bit. Oprindelig bestod en byte af op til 6 bits, men i dag består den næsten altid af 8 bits. Andre størrelser som 9 og 12 bits har også været brugt. ---------- 9 bit dvs 8 bit plus en paritetsbit blev brugt i de første PC'er. Ved datakomunikation tilføjes ekstra bits til hver byte for at sikre at data er blevet transmiteret rigtigt. Det er fortsat min overbevisning at DisplayPorten benytter 8+2 bit i hver byte. /MichaelS |
|||
mvh MichaelS
|
|||
![]() |
|||
kaja9 ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 20-Oktober-2006 Status: Offline Point: 32 |
![]() |
||
HDMI 1.3a er seneste revision fra ultimo 06. Når man nu her i marts 07 står overfor at købe nyt udstyr (receiver, projektor, kabler) bør man så vente på 1.3a understøttede produkter? |
|||
HTPC / ASUS P5W DH Deluxe & 7600GT Dual-DVI / Sanyo PLV-Z2 & Philips 200W6CS / Hauppauge HVR-1100 / Pioneer VSX-908 / QLN 5.1 set
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |