recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvornår slipper vi for 3D i biografen?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvornår slipper vi for 3D i biografen?

Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tarkin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2014 kl. 15:07
Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Jeg kan personligt ikke se 3D.

Kan ikke lige huske hvad begrebet hedder, men det er vist en del der "lider" af det.

Så de få gange jeg har set en 3D film i biografen, har jeg skulle bruge briller blot for at skærmen ikke var sløret, men uden nogen 3D effekt. Pænt irriterende.

Så jeg hælder til dem, hvor det ikke kan gå hurtigt nok før det forsvinder. 

Gælder det alle 3D teknikkerne; RealD, Dolby 3D og XpanD?! Der findes biografer i Danmark med alle tre typer.
http://www.reald.com/content/theatre-locator.aspx
http://www.dolby.com/us/en/consumer/content/movie/theater/find-a-cinema.html
http://www.xpand.me/cinema/
http://www.slashfilm.com/qa-best-3d-format/

Må indrømme det aner jeg ikke.

3D har i forvejen aldrig sagt mig noget, så har aldrig gjort det store i at finde ud af hvad, hvorfor, hvordan osv. Blot gået med min stille håb om de snart dropper det pjat:)

Det eneste jeg ved, er at jeg har været til 3D forestillinger i Holstebro og Struer og begge steder oplevede jeg ikke 3D effekten.

OK, så har det tilsyneladende begge gange været RealD, som de har i de to byer. Du burde give det en chance med Dolby 3D eller XpanD. Sidstnævnte er med aktive shutter glasses, så det virker måske bedre på dig. Der ligger flere XpanD og Dolby 3D biografer i den del af Jylland.
Her er en liste
Til top
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2007
Point: 632
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2014 kl. 15:20
Takker

Jeg formoder "-" betyder der ikke er 3D i de sale, men hvad betyder "Master Image" på listen?

Kan se det ud for Herning, hvilket jo er relativ tæt på.

Redigeret af Silentbob - 13-Maj-2014 kl. 15:23
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Point: 939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tarkin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2014 kl. 15:39

Takker

Jeg formoder "-" betyder der ikke er 3D i de sale, men hvad betyder "Master Image" på listen?

Kan se det ud for Herning, hvilket jo er relativ tæt på.

MasterImage er lig RealD, så disse biografer bør du styre uden om. Jeg foreslår du først prøver en XpanD 3D biograf. Du kan også teste det hvis du kender nogen der har et tv med aktive 3D briller (dem med batterier) - det er samme teknik som XpanD. Og hvis shutter glasses heller ikke gør det for dig, kan du forsøge dig med Dolby 3D, som fungerer med farveseparation af billederne, i modsætning til RealD som separerer billeder vha. polarisering. Til disse to systemer benyttes passive 3D briller.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2014 kl. 16:07
Jeg synes ikke 3D skal forsvinde. Faktisk synes jeg det er okay alternativer til underholdningen. Altså, som alternativ.
Men det er en blandet følelse, må jeg erkende. En film som Avatar, som jeg først så i 2D, og dernæst i 3D, (i hjemme bioen) den får virkelige negative følelser op i en, i 3D. Man mister så meget farve og skarphed, som egentlig er Avatar´s store force, så man har slet ikke lyst til at se den i 3D. Selve 3D effekten synes jeg derimod er okay. Hvis jeg derimod kun havde set den i 3D, så havde jeg nok været ganske tilfreds, men ikke imponeret.

Når ellers ungerne og jeg husker det, så ser vi da engang imellem 3D film hjemme. Jeg tror mest det er lysten til at have brillerne på, som er mest hæmmende for oplevelsen, med de film vi har set. Det er ihvertfald den fornemmelse jeg har på ungerne.
Brillerne er heller ikke de bedste. Det irriterer en del, hvis der kommer lys ind bagfra. Så vi bruger den helst kun i total mørke.

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19566
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2014 kl. 17:51
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg så den i 3D HFR af "faglige hensyn", og mens det er klart det bedste (læs: Mindst ringe) 3D jeg har set, så foretrækker jeg klart 2D versionen. Jeg anerkender at det er en smagssag, men jeg synes ikke den kunstige 3D effekt giver mere realisme, tværtimod. Heller ikke med HFR. HFR hjælper helt klart på mange ting, men det ændrer ikke på at 3D effekten er kunstig, kombineret med at oplevelsen af lys-forhold og farver i billedet bliver smadret til ukendelighed.

Hobitten 2 er for mig den bedste 3D oplevelse. Lige i starten var det i overkanten, det var som om de lige skulle "have fyret den af" med 3D effekter, hvor de senere i filmen havde "skruet ned for 3D effekten".

Problemet (i mine øjne) er at når man laver en 3D film, så skal den satme have på alle tangenter, så folk vitterligt kan se at de er i 3D. Så ender man med at se noget der minder om en 3D demofilm i stedet.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Point: 2354
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2014 kl. 19:51
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

altså udover at hvis der er biografgængere der vil se 3D, så er der 3D.

Ja, men hvis man i sin lokale biograf ikke får valget, men kun kan vælge 3D, så bliver man jo nødt til at tage den. Så får biografen indtryg af at "det vil folk gerne se".

I stedet burde man gå ind og sige til dem, at man gerne vil se filmen, men ikke i 3D.
Til top
brfcjon Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Oktober-2009
Point: 217
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brfcjon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2014 kl. 14:26
Jeg går ud fra at du ikke har/har begrænset samsyn. Hvis det er tilfældet så kommer du aldrig til at kunne se 3d, da samsyn er forudsætning for 3d. Samsyn vil sige at du benytter billeder fra begge øjne på samme tid og derved danner en "trekant mellem dine øjne og de objekt du betragter - derved skabes forudsætningen for dybde. Uden samsyn ser du reelt set kun med et øje af gangen, hvilket betyder du ikke du kan har een dimension - en lige linje fra øje til objekt. I det virkelige liv kan du kompensere, men på en skærm kan du ikke fordi 3d på en skærm ikke er fysiske objekter i flere dimensioner, men billeder fra 2 kameraer, som imiterer "trekanten". 

Jeg har det selv, så jeg ved hvor genererende det er....

se mere her. Ovenstående er mig der forklarer det mellem 2 møder... NEdenfor har de vist gjort sig mere umage=)

http://www.computerworld.dk/art/127972/saadan-fungerer-3d-film

Til top

Besvar Besvar Side  <1 234

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu