recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forslag: Afskaf tvungen kabel-tv tilslutning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForslag: Afskaf tvungen kabel-tv tilslutning

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2010 kl. 22:20
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Fair nok at der sidder et antennestik på væggen i alle lejligheder i et boligkompleks, og hvis det koster list småpenge om måneden at holde udstyr og kabler funktionsdygtigt, så fint nok.

Der hvor jeg synes du rammer langt forbi er når du kalder det besværligt og udviklingshindrende at give den enkelte bruger lov til at melde fra.. Det er ikke spor besværligt, bare kod hele molevitten og lad så dem der har lyst smide et kort i deres fladskærm, det er lige ud af landevejen. Teknisk set er der ikke det fjerneste i vejen for at du har et kort der åbner for en kæmpe pakke, mens jeg har et kort der åbner for Zulu, National Geographic og Discovery Channel og intet andet, så hvorfor er det lige at jeg i fællesskabets navn skal tvinges til at have 38 andre kanaler jeg ikke gider glo på?

Boxer kommer så og siger "Vælg 8 kanaler du gider se for næsten ingen penge" hvilket jeg synes er en glimrende ide. Problemet er bare at jeg ikke kan nøjes med at vælge de 8 kanaler jeg gider se for næsten ingen penge, jeg skal også lige betale for en dyr grundpakke jeg ikke kan vælge fra.

Kod hele svineriet og lad folk plukke lige præcis de kanaler de gider, teknikken er på plads, og det er ikke mere fællesskabskrænkende end når du vælger kun at holde den avis du gider læse fremfor at holde 12 ekstra aviser du ikke læser..

Problemet er at hvis folk vil have 100 % individuelle pakker, så bliver kanalerne endnu dyrere, da der ingen rabat vil være. Kanalerne bliver jo ikke billigere at lave/købe programmer til, og de indtægter fra dem springer fra, skal jo ind igen derfor er de nødt til at hæve priserne for at det kan løbe rundt, og ikke nok med det, så bliver det sværere for dem at sælge reklamerne, da der jo er færre der har abonnement til kanalen. Det vil igen betyde højere priser eller dårligere indhold.

I sidste ende betyder det dårligere udbud og færre kanaler at vælge imellem, da en del kanal vil forsvinde eller skære i deres programudvalg.

Når de kommer til boxer og deres flex8, som jeg regner med du tænker på, så er det ikke specielt billigt. 2926 kr om året. Eller 244 kr om måneden. Rundt regnet 30 kr. pr. kanal pr. måned. Har du 2 fjernsyn koster det 366 kr eller 122 kr pr ekstra fjernsyn pr måned.

Til top
ipk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Juli-2007
Sted: Viborg, Denmark
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2010 kl. 23:12
Oprindeligt skrevet af Aspagilus Aspagilus skrev:

Næste punkt på dagsordenen kunne være at afskaffe kabel-tv monopolet, så at udbyderne af TV enten via kabel eller fiber gerne må levere TV i  "Yousee områder" eller "Stofa områder" som det hedder sig idag.
Her er det et bøvl eks. at få fiber lagt i jorden fordi Yousee sidder tungt på TV monopolet, selv om vi gerne ville have Energi Fyn til at lægge fiber.

Hvor jeg bor er der gravet Fiber i jorden selv om Yousee var der i forvejen.
Men jeg holder mig til Yousee, da jeg mener de den bedste TV leverandør.
Mv. Ivan

Panasonic 46G15 Viera, Panasonic DMP-BDT220, Denon AVR-2312, Monitor Audio BXW 10 SUB, Monitor Audio BX Center, Audio Pro Cinema/ Allroom C2.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2409
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2010 kl. 23:30
Oprindeligt skrevet af donfrankie donfrankie skrev:

Problemet er at hvis folk vil have 100 % individuelle pakker, så bliver kanalerne endnu dyrere, da der ingen rabat vil være. Kanalerne bliver jo ikke billigere at lave/købe programmer til, og de indtægter fra dem springer fra, skal jo ind igen derfor er de nødt til at hæve priserne for at det kan løbe rundt, og ikke nok med det, så bliver det sværere for dem at sælge reklamerne, da der jo er færre der har abonnement til kanalen. Det vil igen betyde højere priser eller dårligere indhold.

I sidste ende betyder det dårligere udbud og færre kanaler at vælge imellem, da en del kanal vil forsvinde eller skære i deres programudvalg.

Selv om der skulle blive mulighed for helt individuelle løsninger er der jo ikke noget der forhindrer udbyderne i at tilbyde pakkeløsninger også, fx. "Køb vores mellempakke med 28 kanaler og få 25% rabat" i stil med det der allerede findes.

Selvfølgelig er der noget "gyngerne og karusellerne" over de nuværende kanalpakker, nyhedsprogrammer er tipisk temmeligt dyre at producere, mens det er billigere at sprøjte billige amerikanske serier ud, så ja, man vil nok få dyrere kanaler hvis man plukker enkeltvist fremfor at holde sig til en samlet pakke.

Jeg har lige nu noget der ligner et halvt hundrede kanaler og jeg ser max. 4 af dem, så selv om kanalprisen steg til det dobbelte ville jeg alligevel spare penge på kun at have 4 kanaler fremfor alle 50.

Endelig tror jeg på at ganske almindelig markedsøkonomi vil fortsætte med at virke. Det kan godt være nogle kanaler vil være nødt til at fordoble antallet af rekvalmepauser og hæve prisen til det dobbelte, men til gengæld tror jeg at folk tilsvarende vil benytte muligheden for at vælge kanalen fra, en mulighed de ikke har pt.. Alt i alt ender kanalerne med at finde en balance for hvor dyr kanalen kan være og hvor mange rekvalmer folk finder sig i for at der stadig er et kundegrundlag og det er ikke sikkert det ender med at være meget anderledes end det nuværende.. Hvem ved, måske er der ligefrem kanaler der kan slå sig op på at levere relativt rekvalmefrit kvalitetstv, i første omgang for en højere pris, men efterhånden som der viser sig et voksende marked af kvalitetsbeviste kunder bliver der mulighed for at sætte prisen ned..

Som det er lige nu virker det indimellem som om en del TV stationer brager rekvalmer ind så tit som overhovedet muligt, vel vidende at de er en del af en samlet kanalpakke og folk ikke har mulighed for at vælge dem fra uden at miste en masse andre kanaler også.

Lad os få de frie markedskræfter igang på TV markedet også, lad folk selv vælge hvad de vil se og hvis en kanal viser sig ude af stand til at levere fornuftig tv til en fornuftig pris så lad dem mærke kundeflugten. Der er intet i vejen for at folk frivilligt tilslutter sig store kanalpakker for at opnå rabat, men personligt nøjes jeg gerne med meget få kanaler til en højere stykpris frem for at betale en høj totalpris for en hulens masse kanaler jeg ikke gider og nogle få jeg gider..
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2010 kl. 13:16
Oprindeligt skrevet af Mike S. Mike S. skrev:

Det er MEGET, MEGET besværligt at lave flere udbyder  på et kabel-tv net - da der er mange der deler de samme kabler - modsat ADSL som er individuelt helt ud til slutkunden.

Frit kanalvalg er nemt nok - det hele skal være digitalt - men ser man på hvor meget panik der har været i Aalborg fordi 10-15 kanaler er blevet ren digitalt går der nok lidt tid før alle er klar på det.

Problemet med frit kanalvalg er at priserne på enkelt kanaler vil gå amok da antenneforeningerne ikke kunne lave fælles/storkøb af kanalerne.
Jeg køber det hele lige på stedet.
Hvad jeg da vil brokke mig over?
Efterhånden som priserne steg og steg på programmerne, og på pakkerne. De forskellige medieforskere har vel behov for kende rimelige nøjagtige tal for "hvormange betaler for hvilke pakker"? Idet jeg helt bestemt går ud fra at tvungne fuldpakker er stoppet, enten man mente grænsen skulle ligge ved 2.000, 3.000 eller 4.000 på årsbasis! 
Eller direkte hvem har helt enkelt ikke Råd til, at være tilsluttet Nogen af YouSee's pakker?

Redigeret af moho - 16-Februar-2010 kl. 13:20
Til top
LGR01 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Oktober-2004
Point: 546
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2010 kl. 14:18

Fair nok at der sidder et antennestik på væggen i alle lejligheder i et boligkompleks, og hvis det koster list småpenge om måneden at holde udstyr og kabler funktionsdygtigt, så fint nok.

Rigtigt nok er det småpenge der skal bruges på vedligeholdelse, men oprettelsen af det hele koster en hel del og det skal da alle vare med til at betale?
Leif
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4116
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2010 kl. 16:03

Der hvor jeg synes du rammer langt forbi er når du kalder det besværligt og udviklingshindrende at give den enkelte bruger lov til at melde fra.. Det er ikke spor besværligt, bare kod hele molevitten og lad så dem der har lyst smide et kort i deres fladskærm, det er lige ud af landevejen. Teknisk set er der ikke det fjerneste i vejen for at du har et kort der åbner for en kæmpe pakke, mens jeg har et kort der åbner for Zulu, National Geographic og Discovery Channel og intet andet, så hvorfor er det lige at jeg i fællesskabets navn skal tvinges til at have 38 andre kanaler jeg ikke gider glo på?

Nu ligger lovforslaget op til at man helt kan melde fra over tilslutningspligten. Dvs. enkelte husstande ønsker ikke at der installes antennekabel eller lign og her mener jeg at det bliver for besværligt og udvilingshindrene, hvis enkelte lejligheder kan frasige sig, at de ikke ønsker at have fællles antenne og ikke ønsker at deltage i udgiften til etableringen.

Mange af de problemstillinger der nævnes i denne tråd er jo ikke noget der skal en lov til at løse, for der er vel ingen lov der idag tvinger at man skal have hele pakken. Det er en regl der er sat op i den enkelte boligforeningen/antenneforening. Og så må man jo dletage i dette foreningsarbejde, hvis man vil have det ændret.

Der er mange antenneforeninger der stadig kører analogt, så længe man vil det, kan man ikke kode.

Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2010 kl. 12:13
PerW

Der er mange antenneforeninger der stadig køre analogt, så længe man vil det, kan man ikke kode.

Det der passer ganske enkelt ikke.
Hvis det var sandt, ville det betyde at der hverken blev leveret Canal+ Film eller TV1000 ____ Og jeg kan ikke acceptere nogen antenneforening/Boligafdeling som ikke leverer de programmer.
Det vil jeg aldrig tro på! Og slet slet ikke fordi hvis det skulle være sandt hvad Du skrev, da nægter jeg tro på samme Anlæg overhovedet er LOVLIGT!
Når man udtrykkeligt kunne forlange anlæg udbyggede op til 850MHz og at samme anlæg ikké kunne fordelige digitale signaler mellem 225 og 464MHz, da står jeg af.
Og hvis noget ikke er lovligt så kan man da slet slet ikke tvinge nogen til blive tilsluttet?

Redigeret af moho - 17-Februar-2010 kl. 12:18
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2010 kl. 12:26
donfrankie
Når nogen nu har fået vinket med en vognstang om man pinedød ( ) skal indrette noget til pakke løsninger, og personer så skriver programmerne bliver dyrere. Derfor er priserne på fuldpakker alligevel røget i vejret med kanonfart. TV2's extra programmer koster jo KASSEN   LOL
Her i Århus steg prisen alligevel med 50% fra år 2007 til 2008, pakkerløsning eller en tvungen fuldpakke. Og så kan en Afdelingsbestyrelses formand komme med nok så forblommede udtalelser om "Skifte udbyder fra Stofa til hvad-nu-end-manden-tænkte på." Tomme trusler det var!
Jeg går ud fra det var en trussel når ordet skifte udbyder blev anvendt, endda også på skrift.

Redigeret af moho - 17-Februar-2010 kl. 12:27
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2010 kl. 12:36
Der hvor min kæde hopper af er når Brabrand Boligforening's afdelinger med Stofa tilsluttede kan tvinges til Pakkeløsninger, da bliver det umuligt acceptere det overhovedet er muligt tvinge andre her i Danmark til betale tvungne Fuldpakker. Det kan jeg ikke, og hvis jeg alligevel kom til, måtte tro noget andet? Brabrand Boligforening stod i min verden OVER lovene angående Antennetilslutning og pakkeløsninger, men måtte alligevel bide i det sure æble,. Embarrassed
At man med Boxer's tilkomst kunne blive fri for såvel YouSee som Stofa tilsluttet er mere spændende. Dog holder Kortafgiften mig fra hvadsomhelst.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4116
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2010 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

PerW

Der er mange antenneforeninger der stadig køre analogt, så længe man vil det, kan man ikke kode.

Det der passer ganske enkelt ikke.
Hvis det var sandt, ville det betyde at der hverken blev leveret Canal+ Film eller TV1000 ____ Og jeg kan ikke acceptere nogen antenneforening/Boligafdeling som ikke leverer de programmer.
Det vil jeg aldrig tro på! Og slet slet ikke fordi hvis det skulle være sandt hvad Du skrev, da nægter jeg tro på samme Anlæg overhovedet er LOVLIGT!
Når man udtrykkeligt kunne forlange anlæg udbyggede op til 850MHz og at samme anlæg ikké kunne fordelige digitale signaler mellem 225 og 464MHz, da står jeg af.
Og hvis noget ikke er lovligt så kan man da slet slet ikke tvinge nogen til blive tilsluttet?
Hvorfor skulle det være ulovligt. Yousee sender da stadig også analogt.

Til top
zulfo Se dropdown menu
Moderator gruppe
Moderator gruppe
Branchemedlem

Oprettet: 05-April-2006
Point: 3701
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2010 kl. 15:49

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Et antenne signal mener jeg stadig skal være en del af den infrastruktur der skal være tilstede, når man bor i et fællesskab. Og så skal der ikke være enkelte der ikke vil tilsluttes, for det går det da alt for besværligt og vil også stoppe udviklingen.

Boxer kommer så og siger "Vælg 8 kanaler du gider se for næsten ingen penge" hvilket jeg synes er en glimrende ide. Problemet er bare at jeg ikke kan nøjes med at vælge de 8 kanaler jeg gider se for næsten ingen penge, jeg skal også lige betale for en dyr grundpakke jeg ikke kan vælge fra.

Kod hele svineriet og lad folk plukke lige præcis de kanaler de gider, teknikken er på plads, og det er ikke mere fællesskabskrænkende end når du vælger kun at holde den avis du gider læse fremfor at holde 12 ekstra aviser du ikke læser..

Det er bare ikke så nemt som du skriver - desværre.

Hvem skal levere de pågældende signaler i kobberkablerne?

Det er bare ikke fysisk muligt med det kanaludbud og de produkter der findes hos de enkelte udbydere, at f.eks. 3-4 forskellige udbydere skal kunne levere via de samme kabler.

Hvem skal vedligeholde kobbernettet - sådan noget holder ikke bare sig selv kørende. Hvem skal servicere hvis en del af nettet beskadiges?

Hvis Yousee leverer til en kunde på xx-gade nr. 4, Stofa til xx-gade nr. 20 osv. - hvem skal så køre service hvis en undernetforstærker der dækker begge kunder bliver defekt?

Hvis Yousee ejer kobberet, men Stofa skal levere signalerne, så tror jeg ikke på at Yousee "gratis" lader Stofa opererere i deres kabler, og hvis Stofa skal betale Yousee for en del af installationen/brugen af kobberet (som man se på DSL i dag for andre udbydere) - så vil Stofa skulle ligge denne udgift oven i deres priser, og vil altså måske ikke kunne levere til samme priser som Yousee... Det samme gælder for Yousee i de situationer hvor man bliver enige om at Stofa "ejer" kablerne, der regner du bare den anden vej.

"Jamen, så kan antenneforeningerne jo bare eje kablerne selv, og give adgang til udbyderne" - yes yes, men denne tråd handler i bund og grund om at afskaffe "antenneforeningerne" - for afskaffelse af "tvungen" Kabel-tv tilslutning, tror jeg ville blive rigtig mange foreningers død.

Er det det folk vil have?

Det er nemt nok at stille sig op og proklamere "Afskaf tvungen kabel-tv tilslutning", men der er godt nok en del konsekvenser man skal overveje Smile
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu