recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Reklamationsret på batteri til bærbar?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Reklamationsret på batteri til bærbar?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
jj79 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-August-2010
Sted: Vejen
Status: Offline
Point: 539
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jj79 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 11:14
Okay - her er batteriet dog "kun" godt slidt vil jeg tro, holder max strøm 20 min, og går så pludselig ud når det nærmer sig de 50% - så vil ikke tro det er defekt celle eller?

Men eftersom de har haft den inde til inspektion på deres værksted hvor de har konstateret at det var batteriet der fejlede og ikke computeren - må jeg vel også kunne forlange dokumentation for at batteriet ikke havde en defekt - ved godt det kun drejer sig om en 3-400kr for et nyt batteri på amazon - men synes jo jeg burde have loven på min side, også er det jo man bliver lidt stædig
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8644
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 11:35
Oprindeligt skrevet af AnyFellow AnyFellow skrev:

Det forbrugerrådet skriver, er at forhandleren har en undersøgelsespligt i 24 måneder og ikke kan afvise en reklamation uden at undersøge batteriet, med henvisning til at batterier er en sliddel.

Der står ikke i artiklerne er en forhandler ikke kan afvise en reklamation efter at have undersøgt batteriet og konkluderet at det er slidt op.

Det skriver jeg heller ikke. Du indikerer til gengæld det modsatte ved at skrive:

"Nogle mærker har kun 6 måneders reklamationsret på batterier, andre har f.eks. kun 3 måneder på pærer til projektorer osv."
Til top
AnyFellow Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-Juni-2008
Sted: Denmark
Point: 100
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AnyFellow Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 11:44
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af AnyFellow AnyFellow skrev:

Det forbrugerrådet skriver, er at forhandleren har en undersøgelsespligt i 24 måneder og ikke kan afvise en reklamation uden at undersøge batteriet, med henvisning til at batterier er en sliddel.

Der står ikke i artiklerne er en forhandler ikke kan afvise en reklamation efter at have undersøgt batteriet og konkluderet at det er slidt op.

Det skriver jeg heller ikke. Du indikerer til gengæld det modsatte ved at skrive:

"Nogle mærker har kun 6 måneders reklamationsret på batterier, andre har f.eks. kun 3 måneder på pærer til projektorer osv."

Jeg beskriver hvordan garanti på disse dele håndteres i praksis. Der er meget få domme omkring denne problemstilling, hvilket må skyldes omkostningerne set i forhold til varens pris.

Forbrugerrådet har mange holdninger, og det er ikke alle domstolene er enige i.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8644
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 12:01
Det link, jeg omtalte til var Forbrugerstyrelsen og ikke Forbrugerrådet.
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Point: 1234
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af jj79 jj79 skrev:

Okay - her er batteriet dog "kun" godt slidt vil jeg tro, holder max strøm 20 min, og går så pludselig ud når det nærmer sig de 50% - så vil ikke tro det er defekt celle eller?

Men eftersom de har haft den inde til inspektion på deres værksted hvor de har konstateret at det var batteriet der fejlede og ikke computeren - må jeg vel også kunne forlange dokumentation for at batteriet ikke havde en defekt - ved godt det kun drejer sig om en 3-400kr for et nyt batteri på amazon - men synes jo jeg burde have loven på min side, også er det jo man bliver lidt stædig

Det tyder faktisk på en klappet celle! Det var de samme symptomer jeg har oplevet de gange jeg har fået byttet t batteri!

Ved almindeligt "slid" vil du opleve at strømmen tappes hurtigt, men jævnt. Ved defekte celler eller lignende kan du netop opleve pludselige hop i hvad computeren tror der er tilbage.
Til top
jj79 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jj79 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 13:30
Ok - jamen så burde "min sag" vel egentlig være bedre stillet ifht hvis det var almindelig slid - tvivler stadig på jeg får noget ud af det, men den skal da prøves - lidt snakken over disken om en mail til kontant og eb kan måske lokke dem til anden dom
Til top
Dennis_m Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Februar-2013
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dennis_m Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 14:56
Oprindeligt skrevet af jj79 jj79 skrev:

Ok - jamen så burde "min sag" vel egentlig være bedre stillet ifht hvis det var almindelig slid - tvivler stadig på jeg får noget ud af det, men den skal da prøves - lidt snakken over disken om en mail til kontant og eb kan måske lokke dem til anden dom

Det eneste dokumentation du formentlig får er en arbejdsrapport fra værkstedet hvor de skriver "ikke dækket af garanti grundet slid, tilbud sendt på xxx,-" Selvfølgelig alt efter hvilket mærke det er og hvilket værksted de har sendt den til, men de har tidl. Brugt Infocare og hvis det er dem, så vil det være noget i den dur.. 
Feks. Ved apple får man en udskrift fra apple testprogram med hvor mange afladninger batteriet har haft.

Så er det op til dig selv om du vil lave en sag ved forbrugerklagenævnet så der kan komme en uvildig vurdering af det..

Tror ikke du kommer videre med truslen om mail til kontant og eb, den problemstilling med batteri har været der i lang tid, og du er langt fra den første, de har haft.

Arbejder selv med reklamationer i elektronikforretning, og oplever batteri ikke dækket grundet slid min. 1 gang i måneden.. 

Men om ikke andet så koster en sag ved forbrugerklagenævnet jo kun 1xx,- at lave og det kan være at de vil indgå forlig hvis der er tvivl..

-Dennis.
Til top
jj79 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jj79 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2014 kl. 15:29
Jeps - så fik vi hentet computeren og fik af vide at der var to celler der var klappet sammen på batteriet og at dette skyldes slid, så det var ikke dækket nu når batteriet var over 1 år gammelt, men fik da et pænt prisoverslag på et nyt batteri

"reservedele :K53 BATT LG FPACK BL TE,1 stk, fejlbeskrivelse :
maskinen går ud selv når batteri
er på omkring 50%.
fakturatekst :
Batteri dækkes i kun 12mdr.Forbrugs vare Batterier udskiftet
prisoverslag: kr. 1040 inkl. moms."

Det der dog så virkelig pisser mig af i denne omgang er de 349kr de så mente de var berigtiget til i værksteds omkostninger, nu vi ikke ville tage imod deres tilbud om udskiftning af batteri, det er normal procedure når de ikke finder fejl

Prøvede at snakke med chefen i afdelingen på Silkeborgvej i Århus - men han var totalt ligeglad med at vi følte os ført bag lyset, da vi hverken ved køb eller indlevering til reparation af computeren, var blevet gjort opmærksom på den begrænsende batteri garanti - så havde vi da selv bestilt et nyt batteri over nettet...

Må nok indrømme jeg er chokket over manglende kundeservice i denne sag - og der er vist ingen tvivl om vi aldrig sætter vores ben i en Computercity igen
Til top
Deaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-Maj-2006
Point: 150
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2014 kl. 09:56
Fik I at vide før i indleverede den at der var et gebyr på 349 kr. hvis reklamations retten ikke dækkede?
Til top
jj79 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jj79 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2014 kl. 10:26
Oprindeligt skrevet af Deaster Deaster skrev:

Fik I at vide før i indleverede den at der var et gebyr på 349 kr. hvis reklamations retten ikke dækkede?

Ordret fik vi af vide, at hvis de ikke fandt fejl på den ville det koste 349kr - havde intet hørt om deres 12 mdr reklamationsret på batterier før end vi fik meldingen retur fra værkstedet - der var jo netop en fejl - derfor vi indleverede den i første omgang...

Teknisk set er de sikkert i deres gode ret til at handle som de gør - men føj jeg føler mig knallet bag i...
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu