recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp: SSD Windows
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp: SSD Windows

Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 632
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2014 kl. 07:46
Oprindeligt skrevet af londahl londahl skrev:

En Windows OEM licens er bundet til den hardware produktet er solgt med, i dette tilfælde en bærbar computer.

Når du køber en computer med Windows betaler man Microsoft for licensen, ikke en dvd, et image, en recovery partition eller noget som helst andet. Licensen!

Din licens er gyldig til en bestemt version af Windows. Om du installerer fra en lånt dvd, et image hentet fra Microsoft selv, fra et torrent site eller recovery partitionen er komplet irrelevant så længe du installerer samme version og benytter den licenskode der altid følger med til en ny maskine leveret med Windows.

Dette er 100% korrekt.

Faktisk er Microsoft så lempelig at man kan også slippe ud af kravet om det er bundet til det hardware det er købt med. Jeg har gjort det med en Windows 8 licens. Igen var det blot at genaktivere det via den automatiske telefonservice på den nye PC.

Jeg syntes man gør noget det er meget simpelt til meget bøvlet i denne tråd.

1) Skriv licenskoden ned.
2) Skaf en Windows installations CD magen til den version man har på bærbaren.
3) Formatere bærbaren.
4) Installere Windows.
5) Genaktivere licensen via den automatiske telefonservice.

Færdig uden de store dikkedar eller krumspring.

Redigeret af Silentbob - 05-Februar-2014 kl. 07:47
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2014 kl. 13:18
Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Sørgerligt, sørgerligt, sørgerligt!

Til Kandesen:

1) Har du aldrig prøvet at kopiere store filer til en harddisk? De kører ikke med den maksimale overførselstid hele tiden! Der er lag of time, hvor harddisken ikke arbejder ved højeste hastighed, så regn du dig bare frem til at ”en time godt og vel” er 1,7 time, i praksis bliver det 5- 10 timer…..

Jo, det har jeg også. Og hver gang må jeg erkende, at jeg ikke har godt nok udstyr, hvorefter jeg skifter, hvis jeg har behovet for det.

Men har du omvendt aldrig prøvet at sige, "Jeg har lige købt ny..." og så kan det være op til flere dage siden?

Min pointe, nu sagt på en anden måde - Talemåde!

Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

2) Derudover synes jeg det er nedværdigende, ja uværdigt, at du regner trådstarter, der lige har købt en notebook og en 250 GB SSD dertil, skulle være så dum at han fylder 750 GB på harddisken og derefter forventer at få hele indholdet over på den nye 250 GB SSD.

Den tolkning må du fuldstændig selv stå for. At forsøge kaste den over på mig, det viser alt om, hvilken manglende evne, du åbenbart har til at LÆSE det der skrive.
Jeg har, blot til din orientering, slet ikke på noget tidspunkt forholdt mig til trådstarteren. Men udelukkende din reaktion over for Claus, med din påstand om, at man ikke kan nå at fylde en 750GB harddisk, hvis man "lige har købt en ny...". Jeg påpegede, hvor hurtigt man KAN fylde en 750GB harddisk, hvis man VIL.

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2014 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:

Jeg syntes man gør noget det er meget simpelt til meget bøvlet i denne tråd.

1) Skriv licenskoden ned.
2) Skaf en Windows installations CD magen til den version man har på bærbaren.
3) Formatere bærbaren.
4) Installere Windows.
5) Genaktivere licensen via den automatiske telefonservice.

Færdig uden de store dikkedar eller krumspring.

Helt enig.
Dog behøver du ikke genaktivere via automatisk telefonservice, medmindre du har skiftet hardware. Hvad der næppe er tilfældet med en bærbar computer. 

Licenskoden er den der giver adgang til lige præcis den version, med det sprog, som licenskoden dækker over.

Er det en OEM version, KAN der blive tale om at man skal genaktivere via telefon, såfremt man har skiftet hardware. Men da det er en bærbar, så er dette punkt næppe relevant.

Jeg gentager:
Licenskoden er den der giver adgang til lige præcis den version, med det sprog, som licenskoden dækker over.

Om du får en kopi af DVDén fra din nabo eller døde onkel, det er ragende ligegyldigt. Det er licenskoden der afgør, om du kan bruge den. Og Microsoft er ligeglade, så længe ikke samme licenskode er aktiv, mere end licenskoden tillader.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2014 kl. 14:01
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Dog behøver du ikke genaktivere via automatisk telefonservice, medmindre du har skiftet hardware. Hvad der næppe er tilfældet med en bærbar computer.

Er det en OEM version, KAN der blive tale om at man skal genaktivere via telefon, såfremt man har skiftet hardware. Men da det er en bærbar, så er dette punkt næppe relevant.

Hver eneste gang jeg har formateret en PC/bærbar med en OEM har jeg skulle genaktivere den. På trods er jeg ikke har skiftet hardware. 

Det er lidt underligt. Men det virker for mig, så jeg er tilfreds:)
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2014 kl. 16:33
Det er underligt, for jeg har aldrig skulle gøre det med windows 7. Jeg har prøvet at skulle genaktivere en OEM een gang (Vista), fordi jeg havde skiftet hele bundkortet ud.
Men lad os lige få på det rene. Den genaktivering jeg snakker om, det er den hvor man ringer/telefonere til Microsoft. Ikke selve den "knap" der findes i Windows, der hedder aktiver.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2014 kl. 20:50
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det er underligt, for jeg har aldrig skulle gøre det med windows 7. Jeg har prøvet at skulle genaktivere en OEM een gang (Vista), fordi jeg havde skiftet hele bundkortet ud.
Men lad os lige få på det rene. Den genaktivering jeg snakker om, det er den hvor man ringer/telefonere til Microsoft. Ikke selve den "knap" der findes i Windows, der hedder aktiver.

Det er netop den genaktivering hvor man ringer til Microsoft.

Men nu du er så skråsikker, begynder jeg da at komme i tvivlSmile

Men her i weekenden formaterede jeg min svigermors PC, der var perinstalleret med windows 7. Efter formatering og geninstallering krævede den genaktivering via Microsoft telefonen. 

Men om jeg konsekvent har gjort det ved OEM gennistalleringer kommer jeg lidt i tvivl om nu. Jeg har gjort det så mange gange, at jeg ikke helt kan holde rede på det.

Jeg må lige være opmærksom næste gang jeg gør det.

Jeg vil dog heller ikke udelukke jeg muligvis gør noget forkert det så gør jeg er tvungen til en genaktivering. 
Til top
Glenn-Haderslev Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-August-2013
Sted: Haderslev - DK
Point: 275
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Glenn-Haderslev Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2014 kl. 06:57
Fik lavet mig en Kloning af min HDD 35GB til SSD 250GB tog kun 15min så nok af plads tilbage ;) bugte samsung data magician dejlig let, formatert HDD inden jeg brugte kloning for at ungå alt muligt lort bliver overført :). Er det en god ide og beholde sin HDD som backup hvis nu sin SSD skulle fejle?

Takker for hjælpen!

Redigeret af Glenn-Haderslev - 06-Februar-2014 kl. 07:13
PS5
LG Oled C7
Tangent Prestige + Cambridge CXA80
Til top

Besvar Besvar Side  <1 234

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu