|
Subwoofer kable? |
Besvar ![]() |
Side <1 678 |
Forfatter | ||||
thygekm ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Sted: Denmark Kolding Status: Offline Point: 59 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|||
Hummmm, havde ikke lige fanget de linjer i den meget lange artikel, det fatter jeg ikke et hak af. "I possibly stand corrected"! Jeg vil godt lige ha' kontrolleret det med en svagstrømsingeniør vi har på min arbejdsplads. Men lad os bare køre den til ende. Hvis vi antager at forstærkerens Z=0,1ohm, så vil jeg opstå at det er ligegyldigt om højttaler kablerne tilføjer 0,01 eller 0,02ohm oven i de 8ohm højttaleren i forvejen har. Om højttalerens Z er 80,1 eller 80,2 gange større end forstærkerens Z tror jeg ikke jeg selv lige bemærke. Og jeg tror ikke højttalere er i stand til at gengive forskellen, med mindre de har en stk. pris på omkring 50000. Ikke dermed sagt at jeg mener man bare skal tager det billigste tandtrådskable man kan finde, hvis du har et kabel på 1ohm er det klart det gør en forskel! (bemærk, jeg blev mindre skråsikker i mine udtalelser ![]() |
||||
![]() |
||||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19566 |
|||
Lad os nu antage at du har købt dig en lækker stor B&W højttaler og den dykker ned i 2,5 ohm og har et 45 graders fasedrej. Prøv så at tegn lidt på strømme og dæmpningsfaktor.
For øvrigt skal du lægge kablets modstand oveni forstærkerens udgansimpedans og ikke højttalerens impedans..... Klaus |
||||
![]() |
||||
Sven Palvig ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Marts-2012 Status: Offline Point: 376 |
|||
Når man siger, at hørelsen går fra 20 Hz og til 20 kHz drejer det sig om sinus toner. Men vi går ikke og hører rene sinustoner. Vi hører et virvar af toner og når vi hører lyde imellem 20 Hz og 20 kHz, kan vi også høre under og over. Men vi kan ikke kun høre over eller kun under alene. Det ved man fra forsøg med at registrer elektroder på hovedet, og hjernen reagerer forskelligt, om lyden går fra 20 Hz og til 80khz eller "kun" til 20 kHz. Og det samme under 20 Hz. Ved 4 Hz er hørelsen væsentlig bedre end f. eks 12 Hz. (der er en pukkel i følsomheden for 4 Hz.), så vi kunne løbe væk, hvis der kom et stort dyr. For at det skal være lidt mere kompliceret, hører vi ikke lyd igennem ørerne under 50 Hz. Ørehårene virker fra 50 Hz. og til 24 kHz. Under 50 Hz hører vi med kroppen. Jeg havde en lang snak med en ørelæge for et par år siden, der gav mig ret i de ting jeg her har nævnt.
Redigeret af Sven Palvig - 01-April-2016 kl. 22:18 |
||||
![]() |
||||
Flash! ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Februar-2016 Status: Offline Point: 444 |
|||
Dæmpningsfaktoren og strømmen er den samme uanset hvad fasevinklen er. Det er impedansen og spændingen de bestemmer strømmen og dæmpningsfaktoren. |
||||
![]() |
||||
Andromeda ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Oktober-2011 Status: Offline Point: 517 |
|||
Jeg har prøvet lidt forskellige signal kabler fra processor til effektforstærker (stello ai500). Der har jeg oplevet at det bedre kabel sørgede for at der ikke kom "bump" lyde når jeg skiftede kilde. Det er et kraftigt vincent signal kabel. Nu kører jeg med et sæt supra dual et-eller-andet og der er der bump ved signal skift. ? Det er iøvrigt et tyndere kabel og måske derfor dårligere afskærmet?
Jeg tror på god skærmning uanset længde på kablerne. Og helst tilpasning til korrekt længde og ikke mere end afstanden fra kilderne, er. Bruger selv pt. Et lidt billigere audioquest signal kabel til en af mine subs, men planen er helt sikkert atfinde et bere egnet, ... Bedre afskærmet? Kan ikke selv høre forskel på forskellige kabler i sig selv, men tror på at mindre støj på linjen og at det er det der kan få det til at "lyde" anderledes, godt/skidt. ![]() Er dog stadig åben for at prøve noget der bliver anbefalet og som siges at give anden lydsignatur. Har bare ikke oplevet at et kabel har kunnet ændre lydsignaturen i mit eget setup endnu. |
||||
![]() |
||||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19566 |
|||
Bump lyde, opstår inde i forstærkeren. Det har intet med kablet at gøre............... Klaus |
||||
![]() |
||||
Andromeda ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Oktober-2011 Status: Offline Point: 517 |
|||
Hvorfor gir den ikke bump lyde med vincent kablet? Synes ifh. Ikke at kunne huske at den gjorde med dette kabel. Men læser nu også i manualen at ... Sådan ca. At stelloen er "Direct coupled" og kan give bump! ![]() |
||||
![]() |
||||
|||
Kan godt lige finde manualen igen og skrive mere specifikt...
|
||||
![]() |
||||
thygekm ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Sted: Denmark Kolding Status: Offline Point: 59 |
|||
Klaus:
Så fik jeg talt med vores svagstrømsingeniør. Han kiggede underligt på mig og sagde at det gælder om at få noget effekt ud i de højttalere, og det gør man bedst ved en vha. impedanstilpasning. Til spørgsmålet om hvor vidt kablets modstand skal ligges til forstærkerens impedans sagde han at det kunne han virkelig ikke se hvorfor man skulle, udgangstrinet oplever jo alle modstande der bliver sat til det. Sven: Der er garanteret et gram af sandhed i det du taler om. På samme måde som du kan se infrarødt hvis du går ind i et kulsort rum, venter 20 minutter på at du får nattesyn, og så stikker dioden på en fjernbetjening helt ind i øjet mens du trykker på en knap. Men det betyder ikke at infrarødt giver noget som helst bidrag til den synsoplevelse du ellers får fra din omverden. Jeg er selvfølgelig enig med dig i at dybe toner kan mærkes, og på den måde bedrage til oplevelsen. |
||||
![]() |
||||
|||
For at tage det sidste først - det er korrekt at forstærkeren "ser" impedans af kabel og højttalere lagt sammen. Ud over det kan jeg så konstatere at jeres svagstrømsingeniørs speciale er et andet sted end effektforstærkere og højttalere Klaus |
||||
![]() |
||||
Flash! ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Februar-2016 Status: Offline Point: 444 |
|||
Der er ingen impedanstilpasning mellem en forstærker, kabel og højttaler. Det tilstræbes at udgangsimpedansen og kabelimpedansen er nul. Det kunne være meget sjovt at høre hvad han har at sige selv. Kablets impedans lægges til forstærkerens udgangsimpedans hvis du vil beregne dæmpningsfaktoren. Derved bliver dæmpningsfaktoren minde og mindre jo længere kablet bliver. Det omvendte giver ingen mening. |
||||
![]() |
||||
FLarsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
|||
Ikke rigtigt. En lille regn selv opgave. Volt ud 8. Højtaler impedans 4 Ohm. Udregn Strøm/Watt i HT ved en udgangs impedans på 0 Ohm Udregn Strøm/Watt i HT ved en udgangs impedans på 4 Ohm
Så regner han på forstærkernes belastning. Hvor kablets impedans skal ligges til afgøres af hvad der skal regnes ud.
|
||||
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 678 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |