|
|
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | |
Tarkin ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 08-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 939 |
![]() |
Hvis du tænker på 2K D-cinema, så er formatet faktisk meget lig HDTV (1920x1080). 2K D-cinema er i formatet 2048x1080, men det er beregnet til biografbrug, hvor de forskellige formatvarianter, fx 1.85:1, 2.35:1 m.v. fremkommer ved hjælp af forskellige optiske linser der sættes foran projektoren. Hvis dette skal efterlignes på tv-apparater, skal det foregå digitalt med op/nedscaleringer til følge, og så kan fx en 2.35 film lige så godt ligge i 16:9 letterbox, som det er tilfældet med fx Blu-ray. Men jo, hvis alle havde projektorer derhjemme med panamorp linser, så kunne problemet godt løses |
|
![]() |
|
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
Er det ikke seriøst at sende Casablanca eller Gone with the Wind? ![]() Uanset at fremtiden for TV produktion hedder 16:9 og film er 1.85:1 eller bredere, vil der være en masse "arkiv" materiale som stadig er 4:3. Et af perspektiverne ved HDTV er at man kan slippe for den uendelige diskussion om hvorvidt 4:3 materiale på widescreen TV skal pillerboxes eller strækkes. Når formatet er fast 16:9, bliver man nødt til at træffe et valg i produktionen, og det kan kun blive pillarboxing. Redigeret af JesperLund - 06-Juni-2008 kl. 21:02 |
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
![]() |
|
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
![]() |
For det første synes jeg nu ikke, jeg 'brokker mig' (i det mindste ikke i denne tråd). Men jeg synes, at den fri konkurrence alene skal være på program indhold og prisen herfor - men ikke på at fastholde forskellige billedformater unødigt længe. Alle TV2's programmer sendes jo af en offentligt ejet station - som har haft lang tid til at omstille sig - News er et lille billede midt på min skærm - så jeg synes det er tid til 'en lodret ' - så er det NU. Nu ser jeg ikke TV3,3+,4 og 5 ser jeg kun som 5HD ( og det er jo 16:9); men med de priser disse kanaler får på fx youSee vil jeg også sige - så er det NU. Jeg var faktisk af den opfattelse at CNN, BBC prime/world overvejende blev produceret i 16:9, men ? Lars PS! Naturligvis skal all programmer vises med originalt format, evt. svagt skåret i siderne for film og med sorte kanter over/under eller i siderne. Vore tv skal IKKE være Tivolis spejlkabinet. |
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
|
![]() |
|
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
![]() |
Jeg synes så, at tv stationerne har fået 'tid' nok. Mest af alt synes jeg, at det er forkasteligt at man stadig sælger 4:3 tv (især små skærme). Her bør der INGEN kære mor være - disse tv skærme skulle udstyres med et sort dødningehoved, hvis tv kæderne ikke selv kan forstå det. Lars Endnu engang, naturligvis skal Casablanca vises i originalt aspect forhold - den skal heller ikke 'favelades' . Med den film er det ikke kun 'the beginning', men ' the continuation of a beautiful friendship'
|
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
|
![]() |
|
BUGz ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 30-April-2008 Status: Offline Point: 290 |
![]() |
cinemascope blev lavet tilbage i 50erne for at trække folk i biffen
|
|
![]() |
|
moho ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3069 |
![]() |
Var det ikke noget med kunne have plads til 2 stk A4 sider på samme skærm, og så lidt ekstra, forskellen mellem 1,414 og 1,78. 16:9 vil faktisk kunne vise et Anamorfisk 2,35 billede højt og tyndt, jeg mener med nøjagtig samme mål som en 1,85 film på ens gamle 4:3 CRT. 16:9 kan dække alt fra 1,89 ned til 1,67 i formater, uden porportionerne bliver for mærkelige. Mit problem er faktisk mere når noget sendes i 1,85 og alle involverede fastholder man netop IKKE vil ændre til almindeligt 16:9. Fastholde man fortsat skal have to tynde bjælker. Redigeret af moho - 12-Juni-2008 kl. 12:11 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |