recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 16:9 hvad var ideen egentlig.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket16:9 hvad var ideen egentlig.

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2008 kl. 20:50

Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Kan det hele ikke løse ved at man også udgiver 2K TV og Pj. til hjemme brug.

Hvis du tænker på 2K D-cinema, så er formatet faktisk meget lig HDTV (1920x1080). 2K D-cinema er i formatet 2048x1080, men det er beregnet til biografbrug, hvor de forskellige formatvarianter, fx 1.85:1, 2.35:1 m.v. fremkommer ved hjælp af forskellige optiske linser der sættes foran projektoren. Hvis dette skal efterlignes på tv-apparater, skal det foregå digitalt med op/nedscaleringer til følge, og så kan fx en 2.35 film lige så godt ligge i 16:9 letterbox, som det er tilfældet med fx Blu-ray. Men jo, hvis alle havde projektorer derhjemme med panamorp linser, så kunne problemet godt løses

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2008 kl. 21:01
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Det tager tid at omstille fra 4:3 til 16:9 tv-produktion, men jeg synes faktisk de er nået ret langt efterhånden. Det er efterhånden sjældent jeg støder på 4:3 udsendelser på de seriøse stationer.

Er det ikke seriøst at sende Casablanca eller Gone with the Wind?

Uanset at fremtiden for TV produktion hedder 16:9 og film er 1.85:1 eller bredere, vil der være en masse "arkiv" materiale som stadig er 4:3. Et af perspektiverne ved HDTV er at man kan slippe for den uendelige diskussion om hvorvidt 4:3 materiale på widescreen TV skal pillerboxes eller strækkes. Når formatet er fast 16:9, bliver man nødt til at træffe et valg i produktionen, og det kan kun blive pillarboxing.

Redigeret af JesperLund - 06-Juni-2008 kl. 21:02
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2008 kl. 21:50

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Så vidt jeg ved, så udsendes alt, hvad der kan, i 16:9 af de danske TV-stationer.

Det er som regel de kommercielle stationer, der halter bagud (Kanal4/5, TV3/3+ mv., TV2 Film/Charlie/Zulu).

Brok dig til dem - det er kun dem, der kan ændre deres adfærd. Det hjælper ikke, at du brokker dig herinde

For det første synes jeg nu ikke,  jeg 'brokker mig'  (i det mindste ikke i denne tråd).

Men jeg synes, at den fri konkurrence alene skal være på program indhold og prisen herfor - men ikke på at fastholde forskellige billedformater unødigt længe.

Alle TV2's programmer sendes jo af en offentligt ejet station - som har haft lang tid til at omstille sig - News er et lille billede midt på min skærm -  så jeg synes det er tid til 'en lodret '  - så er det NU.

Nu ser jeg ikke TV3,3+,4  og  5 ser jeg kun som 5HD ( og det er jo 16:9); men med de priser disse kanaler får på fx youSee vil jeg også sige   - så er det NU.

Jeg var faktisk af den opfattelse at CNN, BBC prime/world  overvejende blev produceret i 16:9, men  ?

Lars

PS!  Naturligvis skal all programmer vises med originalt format, evt. svagt skåret i siderne for film og med sorte kanter over/under eller i siderne.  Vore tv skal IKKE være Tivolis spejlkabinet.

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2008 kl. 22:10

Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Det tager tid at omstille fra 4:3 til 16:9 tv-produktion, men jeg synes faktisk de er nået ret langt efterhånden. Det er efterhånden sjældent jeg støder på 4:3 udsendelser på de seriøse stationer.

Jeg synes så, at tv stationerne har fået 'tid' nok.

Mest af alt synes jeg, at det er forkasteligt at man stadig sælger 4:3 tv (især  små skærme).  Her bør der INGEN kære mor være - disse tv skærme skulle udstyres med  et sort dødningehoved, hvis tv kæderne ikke selv kan forstå det.  

Lars 

Endnu engang, naturligvis skal Casablanca vises i originalt aspect forhold - den skal heller ikke 'favelades' .

Med den film er det ikke kun 'the beginning',  men ' the continuation  of a beautiful friendship'

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
BUGz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 30-April-2008
Point: 290
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2008 kl. 22:40
cinemascope blev lavet tilbage i 50erne for at trække folk i biffen 
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2008 kl. 12:09

Var det ikke noget med kunne have plads til 2 stk A4 sider på samme skærm, og så lidt ekstra, forskellen mellem 1,414 og 1,78.

16:9 vil faktisk kunne vise et Anamorfisk 2,35 billede højt og tyndt, jeg mener med nøjagtig samme mål som en 1,85 film på ens gamle 4:3 CRT.

16:9 kan dække alt fra 1,89 ned til 1,67 i formater, uden porportionerne bliver for mærkelige.

Mit problem er faktisk mere når noget sendes i 1,85 og alle involverede fastholder man netop IKKE vil ændre til almindeligt 16:9. Fastholde man fortsat skal have to tynde bjælker.

Redigeret af moho - 12-Juni-2008 kl. 12:11
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu