recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Coax eller Cat5 / YouSee eller Com-X
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketCoax eller Cat5 / YouSee eller Com-X

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
peter_il Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 23-August-2010
Status: Offline
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Emne: Coax eller Cat5 / YouSee eller Com-X
    Sendt: 23-August-2010 kl. 20:14

I vores ejerforening (ca 75 lejligheder) står vi foran en udskiftning af vores kabeltv-installation, hvor vi lige nu har en coax-baseret "ring-installation" - dvs alle kører på samme signalkabel, og det er ens for alle vedr pakkevalg (YouSee)

Installationen trænger til udskiftning, og der er et ønske om individuel valgfrihed på tv-pakker samt bedre internetmuligheder end de gamle tlf-ledninger kan klare.

Jeg har talt med, og fået tilbud fra, YouSee og ComX. Sidstnævnte har fiber backbone tæt ved os, så de er en mulighed.

Der er forskellige fordele og ulemper ved de to muligheder. Men der er særligt et forhold, jeg er lidt usikker på, og det er konsekvenserne ved evt valg af YouSee og deres coax-installation. Er den god nok (læs: har den stor nok båndbredde) til at klare nu- og den nærmere fremtids transmissionskrav? ComX kører en fiber ind i bygningen og vil kable med både Coax (til kabel-tv) og PDS til Internettrafik samt evt digitalt TV-signal.

En lang smøre for at nå frem til spørgsmålet: Er YouSees installation fornuftig?

Mvh Peter
P.s.: Andre synspunkter / erfaringer vedr valg mellem de to udbydere er naturligvis velkomne :-)

Redigeret af peter_il - 23-August-2010 kl. 20:15
Til top
joern.loenborg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Juni-2006
Sted: Aalborg
Point: 6994
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2010 kl. 20:32
I vores ejerforening med 216 lejligheder har vi i flere år haft YouSee med TV (analogt og digitalt), telefoni og Internet. Der er ingen problemer med hverken digitalt TV eller Internet.
Jeg er sikker på, at vores forening ikke ville vove at benytte en leverandør af minimal størelse f. eks. ComX. Alt andet lige må YouSee stå stærkere i forhandlingerne med diverse TV-leverandører.
Som jeg har forstået det, kan jeres forening risikere at skulle forhandle seperat med andre for evt. tilvalg. Hos YouSee slipper man for det. Kun en at forhandle med er sagen. 

Redigeret af joern.loenborg - 23-August-2010 kl. 20:33
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.
Til top
Ozzy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Andst, Denmark
Point: 698
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2010 kl. 20:32
Ja nu er jeg stor fan af fiberen, så jeg vil helt klart vælge den vej, da det er fremtiden.

men igen det kommer an på hvad i gerne vil have af kanaler mv. ComX har jo ikke alle Viasat kanaler mv. så vidt jeg husker korrekt.

Men ren båndbrede, så var jeg hoppet på fiber vognen :)
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |
Til top
SMERSH Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 02-Juli-2005
Sted: Denmark
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2010 kl. 10:43
ComX fiber løsningen er vejen frem. Bor i en forening med 86 lejemål som i 2006 fik installeret ComX internet/telefoni via PDS-kabling. Internetdelen fungerer klippestabilt og IPTV er en mulighed. Desværre har vi stadigvæk YouSee kabel-tv, foretrækker helt klart ComX kabel-tv da det er billigere.
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2010 kl. 10:19
Tak til alle for indlæggene.

Viasat er nu også en del af Com-Xs tilbud. Det tilkøbes som en pakke men administreres af Com-X, der altså er blevet enige med Viasat om betingelserne (var de ikke tidligere).

Jeg tror kun, YouSee har en kanal eller to ekstra, som Com-X "mangler". Derudover har YouSee flere features, tænker jeg. Men Com-X er nok bedst på teknologien - herunder internetforbindelsen.

Hmmm, der er lidt at tænke over :-)

mvh Peter
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2010 kl. 19:06
Nu har jeg ikke sat mig ind i ComX, men min første tanke når det er fiber og IPTV, er om folk så er tvunget til at bruge en speciel modtagerboks eller om de sætter en boks op som feks kan spytte et DVB-C signal ud til hele lejligheden?
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2010 kl. 10:23
ComX' forslag omfatter kabling med fiber ind til bygningen, hvor der så sidder switche, hvorfra der trækkes pds til alle lejligheder. Derudover kables der også med coax, hvorpå der (også) udsendes tv-signal. Folk kan altså selv vælge, om de vil have ip-tv, der som du skriver, kræver en NT-boks.
Internetdelen kører så naturligvis også på pds'en.
mvh Peter
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2010 kl. 00:04
Oprindeligt skrevet af peter_il peter_il skrev:

ComX' forslag omfatter kabling med fiber ind til bygningen, hvor der så sidder switche, hvorfra der trækkes pds til alle lejligheder. Derudover kables der også med coax, hvorpå der (også) udsendes tv-signal. Folk kan altså selv vælge, om de vil have ip-tv, der som du skriver, kræver en NT-boks.
Internetdelen kører så naturligvis også på pds'en.
mvh Peter

Det er absolut en fordel at have både pds og coax i et stjernenet fra krydsfelt, og merudgiften ved at trække begge kabler er sikkert ikke særlig stor. Det besværlige er at etablere føringsvejene. Selve kabelprisen er et par kroner per løbende meter.

Men YouSee synes sikkert at coax og Docsis er nok til internet, ligesom Bill Gates engang mente at 640 Kb RAM måtte være rigeligt...
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2010 kl. 14:27
peter_il

Siden 1998 har der været love om man i Kabel net skulle have mulighed for vælge Tv i pakker. Om dette gælder for 75 tilsluttede skal jeg ikke kunne sige.

Vil det virkeligt sige at man gladeligt betaler kr. 400 pr måned for en tvunget Fuldpakke, skal jeg  tro på dette, det bliver jo ikke billigere!

Nogen steder har man lagt tingene ud til TDC "AT lovliggøre anlæg", for at TDC herefter leverer til de enkelte kunder, i stil med telefon opkoplinger med videre.

En af fordelene ved være udenfor TDC YouSee er at når man flytter, skal man ikke slippe i tusindvis af kroner for "Gen-indstallere" ens Tv opkobling, altså i Lejeboliger.

Redigeret af moho - 16-September-2010 kl. 16:22
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu