recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LFE 120hz
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LFE 120hz

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Andromeda Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 517
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2016 kl. 07:51
Med andre ord; 80hz/24db oktav.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2016 kl. 07:57
Så hvis jeg skal lege med 24db oktav HPF på højttalerne, så er det givetvis bedst ved 100hz? Så rammer jeg 50hz ?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andromeda Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2016 kl. 08:00
Hvis vi antager at ht'erne alle går til 50hz? Da jeg så sørger for ikke at ramme bunden?

Fronter kan gå til ca 20-25hz, så måske her kan leges med 50hz/24db oktav?

Jeg kan jo prøve at se hvad der sker og self. Få gang i UMIK'en som nævnt tidligere...
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2016 kl. 08:59
Hvis det er fordi du deler ned til subben med bass management (ikke LFE), så skal du som udgangspunkt bare placere delefrekvensen lidt over dine højttaleres nedre grænse, eller højere hvis du eksperimenterer lidt og synes det giver bedre resultater.

F.eks. deler jeg mellem højttalere og subs ved 60Hz med 24dB/oktav. Højttalerne går kun ned til 50Hz, men fordi det er "midterfrekvensen" man vælger og ikke den frekvens hvor afrulningen begynder, så er signalet til dem allerede -6dB ved de 60Hz. Subwoofer-signalet tager jo til som højttalersignalet falder, og der vil ikke komme noget hul i frekvensgangen, det har jeg målt og afprøvet i mit setup.

Redigeret af HenrikStevn - 01-Februar-2016 kl. 09:00
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2016 kl. 09:20
Valg af delefrekvens kommer også ligeså meget an på placering af højttalerne ift. rummet som det har at gøre med højttalerens frekvensgang. Der er mange parametre, så der er ikke en universal facitliste desværre.
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu