recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - ......... og der blev lys:  TH-50Px600E
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket......... og der blev lys: TH-50Px600E

Besvar Besvar Side  <1 678
Forfatter
Besked
ticker Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 16-Juli-2006
Status: Offline
Point: 352
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2006 kl. 20:10
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Oprindeligt skrevet af ticker ticker skrev:

Er der nogen der har erfaring i dette ? Hvor tæt kan man komme på ISF standarden ved hjælp af en DVD kalibrering, via VGA og en PC, eller via en DVD via Scart ?

Du kan med nok viden om hvordan man gør komme fuldt ud lige så langt, når vi taler om brightness, kontrast, sharpness og farvestyrke. Men den primære del af en ISF kalibrering, nemlig kalibrering af farvetemperatur og i det omfang det er muligt gamma-kurve, kan du ikke lave uden brug af måleudstyr. Og så vil en ISF-kalibratør ofte ligge inde med en viden/erfaring om specifikke detaljer som f.eks. om du skal bruge Auto, Normal eller Biograf udgangspunktet, som du om ikke andet skal bruge en del tid på at erhverve selv.

Nu er jeg ikke bange for at det er et problem i dit tilfælde, men jeg vil da lige nævne at mindst halvdelen af de kunder jeg besøger - og det gælder også de mere krævende af slagsen - har begået nogle helt grundlæggende begynder-fejl i opsætningen, såsom at DVD-afspilleren ikke er sat til 16:9 bare for at nævne én af de åbenlyse. For en del mennesker kan det være sundt at der kommer et sæt erfarne øjne på éns opsætning. Derfor må jeg bakke op om Bendix' udtalelse: Hvor meget du får ud af en DVE, og hvor meget du får ud af at betale for en ISF-kalibrering, afhænger 100% af hvem du er. Skiven i sig selv er bare et redskab, justeringen foretages af dig selv og kvaliteten af justeringen afgøres derfor af dig, og ikke skiven.

Hmmm - lyder som om jeg lige så godt kan starte ud med  en professionel ISF-mand.

Redigeret af ticker - 30-August-2006 kl. 20:11
Panasonic TH-50PX600E Plasma TV
Sony 29C3E 100Hz CRT TV
JBL L100 Century studie monitor
Nokia 9321S DVB-S receiver
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2006 kl. 20:21

Hmmm - lyder som om jeg lige så godt kan starte ud med  en professionel ISF-mand.

Jeg vil sige det sådan - du ligger afgjort i målgruppen...  Men også i den meget store gruppe af entusiaster der helt sikkert ville få glæde af forbedringen, men som oftest mener at kunne gøre det mindst lige så godt selv. Og det er synd, for det betyder at mange entusiaster går glip af en del af dét potentiale som netop dét udstyr entusiasten køber er i besiddelse af. Men det fratager dig selvfølgelig noget af det "sjove", ved at pille ved gearet selv... I tilfældet Panasonic er der dog ikke noget der forhindrer dig i at pille videre, efter kalibreringen er foretaget - man kan jo altid gå tilbage igen...

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2006 kl. 20:36

Desværre er der ikke en perfekt reference - bar der var.

Jo der er. Der er bare ikke noget apparat der kan opfylde de krav referencen sætter, 100%. Det perfekte apparat er ikke lavet - men referencen er i princippet perfekt. Om det er relevant at opnå perfektion kan så diskuteres, den (billedmæssigt) perfekte film er heller ikke produceret endnu...

Så vi må bruge det der er. Der er vel en vis spredning i kvaliteten på 100Hz CRT, men hvis man går udfra top 3 ligger de nok ret tæt - tæt nok til man kan bruge det til en reference - især for LCD TV´s vedkommende .

Mjow, måske nok - men problemet er at der er meget store udsving i opfattelsen af hvad der er top 3 inden for CRT! Og så er du jo lige vidt.

Hvis man ser på epinion har man et godt eksempel på hvor galt det kan gå når man ikke har forstået det der med referencer.

3 år gamle produkter står stadig med 5 stjerner, side om side med dette års model som også har 5 stjerner. Man kunne eksempelvis bruge en talskala istedet, ikke en 10-skala men en udenelig skala hvor gamle produkter bevare deres rating, og de nye bliver ratet højere og højere.

Under forudsætning af at de nye er bedre...  Under alle omstændigheder, så får du aldrig lavet en reference der kan erstatte at kigge på billedet med sine egne øjne.

http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasmatvreviews/panasonic -th50px60u-review.html

får den nye 50PX60 98/100. Betyder det at vi nu er tæt på det opnåelige for evigt ? Hvad gør de når de når til 100/100 ? Man kan da gå over 100, med reference 100. 101/100 , 102/100 , 103/100 osv.

Det gør tyskerne i deres hifi-blade, så hvorfor ikke... Men igen, det er sådan set bare et argument for at en subjektiv opfattelse af billedkvalitet ikke kan bedømmes på en tal-skala, uanset hvordan du så strikker den sammen. Det eneste du kan bruge til noget er at læse en anden brugers subjektive bedømmelse, og forsøge at skabe et overblik over hvilke forudsætninger brugeren har for at sige dét han gør. Som f.eks. at læse din aldeles udmærkede anmeldelse af dit nye plasma. En grundig beskrivelse af din oplevelse af skærmen, med angivelse af hvad din reference er. Bedre kan det vel ikke blive. Det eneste jeg påpeger er bare at du ikke bør pådutte andre en reference som i bund og grund er din, og ikke andres. Hvis andres reference nu engang ER at sammenligne med deres morfars 23" United LCD-tv, så er det vel dét de skal sammenholde ydelsen med? Så må man som læser vurdere om man kan bruge dén brugers erfaringer til noget. For helt ærligt, man kan sgu godt tillade sig at stille LIDT krav til læseren når man skriver noget. Hvis det er meningen at læseren bare skal kigge på hvilken skærm der fik 97 og hvilken der fik 93, hvorfor så overhovedet skrive de fire siders anmeldelse der går forud?

Man bliver ikke klog af at læse konklusioner. Man bliver klog af at læse begrundelser.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
ticker Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2006 kl. 21:03
De 97 of 93 er nu meget gode at ha´, så behøver man ikke læse alt igennem men koncentere sig om de væsentlige - altså hvis man stoler på den pågældende person der tester  . Hvem gidder læse hele testen igennem hvis den pågældende har fået 88/100 på billedkvaliteten.

Mjow, måske nok - men problemet er at der er meget store udsving i opfattelsen af hvad der er top 3 inden for CRT! Og så er du jo lige vidt.

Du mener lige som Plasma kontra LCD problematikken

God diskussion - ha en fortsat god aften !
Sony 29C3E 100Hz CRT TV
Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2006 kl. 21:34

De 97 of 93 er nu meget gode at ha´, så behøver man ikke læse alt igennem men koncentere sig om de væsentlige - altså hvis man stoler på den pågældende person der tester  .

Det er i hvert fald et krav! Bare som eksempel, så gengives Tænk's anmeldelser tit i dagspressen, uden at hele sandheden kommer med - typisk ved at en samlet score angives, og så glemmer man lige at skrive at billedkvalitet kun var vægtet 40% af det samlede pointtal.

Hvem gidder læse hele testen igennem hvis den pågældende har fået 88/100 på billedkvaliteten.

Det KUNNE jo være der var trukket point fra for nogle punkter som man var ligeglad med... Og omvendt, så kunne det være at selv dén skærm med den bedste billedkvalitet, ikke var relevant pga. et eller andet praktisk. Jeg tør slet ikke tænke på hvor mange der har købt et forkert produkt fordi der sad et Eisa logo på kassen.

Du mener lige som Plasma kontra LCD problematikken

Præcis! (hvordan hulen slipper man af med kursiv igen???) For nu at genbruge et argument der tidligere blev brugt imod mig, og som jeg ikke nødvendigvis er enig i: En bruger i et andet forum påpegede at den svage 50 Hz flimmer som plasma kan have - som er markant mindre end på et 50 Hz CRT, vil jeg gerne lige understrege - generede ham mere end ulemperne ved LCD. Så hjælper det ikke meget at du (og jeg) mener at plasma er tættere på 100 Hz CRT end LCD, når dén ene faktor som gør at han elsker 100 Hz CRT, faktisk er bedre på LCD'en. Opfattelsen af hvad der er tættest på et 100 Hz CRT kan svinge alt efter øjnene der ser.

JEG vil så til enhver tid påstå at enhver der foretrækker LCD frem for plasma er på vej i den forkerte retning, men det er så bare MIN holdning... Men jeg har en anelse om at du ikke er uenig!

God diskussion - ha en fortsat god aften !

Lige over.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
teleplus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Februar-2005
Point: 364
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2006 kl. 21:49

"I tilfældet Panasonic er der dog ikke noget der forhindrer dig i at pille videre, efter kalibreringen er foretaget - man kan jo altid gå tilbage igen..."

Jeg er meget ked af at forstyre  Jeres fremragende debat - men hvad er ISF kalibrering? Ændrer man på en default (fabrik) opsætning - sådan at hvis man laver reset at man kommer til settings efter kalibrering?

Redigeret af teleplus - 30-August-2006 kl. 21:50
Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2006 kl. 22:05
Oprindeligt skrevet af teleplus teleplus skrev:

Jeg er meget ked af at forstyre  Jeres fremragende debat - men hvad er ISF kalibrering? Ændrer man på en default (fabrik) opsætning - sådan at hvis man laver reset at man kommer til settings efter kalibrering?

Det afhænger af TV'et.  I Panasonic's tilfælde er det en kombination af ændringer i service-menuen - som du ikke umiddelbart har adgang til - og justering af den almindelige bruger-menu. Reset vil nulstille ændringerne i bruger-menuen,  men ikke ændringerne i service menuen.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-August-2006 kl. 22:53

Som ejer af Pana600 42",vil jeg gerne lige spørge OttoTC om et par ting.

1) Jeg har set,at du i et andet forum har svaret,at plasma kombineret med en laptop ikke er en særlig heldig kombination. Why ? ?

2)Hvor stort et tiltag i produktionsgangen er det,at tillade pixelmapping 1:1 via HDMI/DVI ? I min verden er det bare et spørgsmål om by-pass ?? 

3)Den ferritkerne der er om netledningen, - hvor vital er den ?(voldsomt i vejen for vægbeslag).Jeg købte en af "de 20" hos TC,som er leveret m omtalte netledning, - mens den udstillede 50" hos KT Radio i Odense har en almen netledning uden kerne.

Til top
ticker Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2006 kl. 00:10
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Jeg vil sige det sådan - du ligger afgjort i målgruppen...  Men også i den meget store gruppe af entusiaster der helt sikkert ville få glæde af forbedringen, men som oftest mener at kunne gøre det mindst lige så godt selv. Og det er synd, for det betyder at mange entusiaster går glip af en del af dét potentiale som netop dét udstyr entusiasten køber er i besiddelse af. Men det fratager dig selvfølgelig noget af det "sjove", ved at pille ved gearet selv... I tilfældet Panasonic er der dog ikke noget der forhindrer dig i at pille videre, efter kalibreringen er foretaget - man kan jo altid gå tilbage igen...

For mit vedkommende er det for at få en videnskabelig kalibrering, og derefter sammenligne med det mit øje var kommet frem til. Men hvis professionel ISF kalibrering indebærer at øjet skal med, og den menneskelige faktor har medindflydelse, er det jo lige langt.

Sony 29C3E 100Hz CRT TV
Til top
ticker Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2006 kl. 19:11
Jeg lovede at komme med en update på opsætning:

Har i løbet af ugen været igennem processen, og er endt tilbage på fabriksopsætningen i "normal". Det er det nemmeste at sætte op, og der skal en ISF kalibrering for at komme tættere på.

Først sæt alle på 50%, MPEG = OFF, og color = WARM. Dernæst skru ned for color til du er tilfreds med rød/blå/gul.

Nu kan jeg ikke huske hvad den stod på fra start, men man må antage at panasonic har sat den optimalt fra fabrik. På den gamle Sony CRT endte jeg også altid på 50%.

Redigeret af ticker - 03-September-2006 kl. 19:26
Sony 29C3E 100Hz CRT TV
Til top

Besvar Besvar Side  <1 678

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu