recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Beregning af  K Ohm værdierne, hjælp
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBeregning af K Ohm værdierne, hjælp

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1473
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2009 kl. 23:28

[QUOTE=jeje] Det er lavfrekvens, så udgangsimpedansen behøver ikke være lig med indgangsimpedansen. QUOTE]

Det afhænger af udgangstrinets opbygning. Et transistortrin med 47Kohm impedans ohm vil jeg ikke belaste med 3K. Hvordan et rørtrin vil opfører sig og hvad udgangs impedans det har ved jeg ikke.

Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2009 kl. 23:31

Oprindeligt skrevet af Infinity Infinity skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Nu kender jeg ikke data på dine signal kilder, med lad mig gætte videre på Rout = 47K.

Her går det så helt galt! (Sorry Flemming).

Udgangsimpedansen i kvalitetsudstyr er ofte 50-200 ohm, max 600 ohm. I balancerede udstyr vil det nok være 600 ohm, men i HiFi (ex B&O) vil det være lavere, og iøvrigt oplyst i de tekniske data for apparatet.

Der er ikke oplyst impedans for min CD/DVD, og min DENON AVR 3806 har 47K ind. Efter følgende kan jeg se at min HDR Sony HX710 har 10K og 20K udgangs impedans. Jeg skulle igennem 11 mærkers hjemmesider for at finde impedans oplysninger på noget andet udstyr. Onkyo har en afspiller der giver 2V og har 470 Ohm. Så der blev jeg lidt opdateret.

Redigeret af FLarsen - 30-Marts-2009 kl. 23:32
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-September-2007
Sted: Denmark
Point: 1078
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2009 kl. 00:21

Oprindeligt skrevet af jeje jeje skrev:

Springene i lydstyrke mellem de forskellige trin er praktisk taget den samme over hele mellemområdet.

Jeg kan ikke lige gennemskue din første kolonne, men du har ret. Og det overrasker mig, at forskellen ikke er større.

Således har jeg beregnet det:

Om man vil vælge 5k eller 10k har ikke den stor betydning. 5k vil have en lavere egenstøj, men 10k pottens egenstøj er givetvis lav nok.

Dine betragtninger om indgangsimpedansen er rigtige og  ud fra  det ville jeg også vælge 10K.

PeterPan, hvis jeg var dig ville jeg købe et billigt 10k drejepot, stereo og lave en prøveopstilling! Det vil koste dig 25 kr.

mvh Infinity
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2009 kl. 00:37

FLarsen, kom vist til at kalde dig Flemming, håber det var rigtigt, ellers Sorry!

Indgangsimpedansen i HiFi udstyr er ofte 50 k ohm, i det lidt dyrer udstyr ofte 10 k ohm. Jo lavere impedans jo lavere indgangsstøj fra indgangsimpedansen (ALLE elektronikkomponenter støjer en smule og jo lavere impedans, jo mindre støj.)

Udgangsimpedansen bør være så lav som muligt, men pga de tilsluttede kabler holder man den gerne på et niveau 50-200 ohm eller lidt højereh hvis der er tale om forforstærkere eller signalkilder. Udgangsforstærkere skal have en udgangsimpedan så lille som mulig.

PP's Riaa har således 1kohm ifølge PP's opgivelser.

Du har ret i at det ikke er et data man ser så ofte, men det gælder jo så meget analogt.

Edit: Rød tekst er tilføjet for at undgå misforståelser.

Redigeret af Infinity - 31-Marts-2009 kl. 00:41
mvh Infinity
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2008
Point: 568
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2009 kl. 00:39

Jeg kan ikke lige gennemskue din første kolonne, men du har ret. Og det overrasker mig, at forskellen ikke er større.

Kolonnerne "R attn" er modstandsværdierne i attenuatoren taget fra http://www.goldpt.com/r_series.html.

PeterPan, hvis jeg var dig ville jeg købe et billigt 10k drejepot, stereo og lave en prøveopstilling! Det vil koste dig 25 kr.

Jeg er enig. Og jeg ville samtidigt undersøge om forskellen i udgangsniveau mellem de forskellige lydkilder generer. Det kan måske være irriterende, hvis man skal dreje på lydstyrkeknappen ved valg af ny lydkilde.
Til top
jeje Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2008
Point: 568
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2009 kl. 00:53

Udgangsimpedansen bør være så lav som muligt, men pga de tilsluttede kabler holder man den gerne på et niveau 50-200 ohm eller lidt højereh hvis der er tale om forforstærkere eller signalkilder.

Jeg troede ikke, at man gik så vidt som at tage hensyn til kablerne. Er det for at dæmpe eventuelle refleksioner ved lange kabler?

Redigeret af jeje - 31-Marts-2009 kl. 00:54
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2009 kl. 20:43

Ja, man prøver at ramme kablernes karakteristiske impedans. Til pro udstyr er det 600 ohm (XLR kabler ect).

Til HiFi udstyr er den karakteristiske impedans ofte 75 ohm, men diverse overpriced monster kabler kan sagtens have en anden karakteristisk impedans uden at det er et problem.

mvh Infinity
Til top
Peter Pan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Marts-2005
Point: 8212
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2009 kl. 16:51
Det er en god ide med denne prøve opstilling, vi køre jo alle med forskellige indput kilder og ICEpower moduler.

Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2009 kl. 17:16

Jeg havde ingen idé om at B&O solgt sådanne moduler, men det var da et omfattende materiale du linkede til der.

Må jeg spørge, hvad koster et sådant modul og er det noget alle kan købe ? (ikke at jeg skal bruge et).

Hvis der er stor forskel i niveauerne kan du dæmpe de kraftigste kilder, men det koster jo altid lidt kvalitet. Jeg er også lidt bange for klik lyde/brag ved omskiftning. Tænk lidt på det når du vælger omskifter!

mvh Infinity
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2009 kl. 18:06
Infinity

Desværre er det sådan at Bang & Olufsen ikke sælger til private, men har man en virksomhed det kunne være noget med specialløsninger indenfor industriautomatisering som et eks, godkender Bang & Olufsen dig.

Priserne er svært fortrolige og der skal købes et større antal moduler ad gangen. Antallet bestemmer også prisen. Det sker så at nogle har forkøbt sig og på forskellig vis sælger til private. Her er et par eksempler.

Køb af  løse ICE 1000ASP moduler:

Vi har stadig nogle B & O ICEpower 200ASC moduler til salg:

I can provide the ICEpower ASX2 250/630 watt 8 ohm audiophile modules you want.

http://www.icepower.bang-olufsen.com/en/solutions/speaker/?c ategory=ASX2+SERIES

Kontakt evt. Danske dude2010 på dette link:

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=ef1074a651ff 9b52ec640f181ddf54a9&threadid=131976  

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2009 kl. 18:48

Hej Peter Pan

Det er ikke fordi jeg står og skal købe nogen, men det var da ikke forfærdeligt dyrt, der på ebay.

Du spurgte oprindeligt om hjælp til beregning af modstandene til potten.

Og det har vi jo ikke været i nærheden af at svare på, udover FLarsen har givet dig nogle formler til indgangsimpedansen.

Men hvis modstandene sidder i serie, så er det bare at lægge værdierne sammen (Rsum). Rsum vil du nok vælge til 10kohm jvf tidligere.

Spændingsdæmpningen bliver:

Vout=Vin * R/Rsum  Rsum=10k, R = summen af de nederste modstande.

dB trinnet beregner du som 20 Log (Vout/Vin) trin på 1-2 dB er fint for fuld udblæsning, hvorimod større trin er fornuftigt ved lavere niveauer.

Hvis du vælger -2 dB trin (øverst):

-2 dB = 20 Log (Vout/Vin) = 20 Log (R/Rsum) =>

Anti Log (-2/20) = R/10k => R =  10k Antilog(-0,1) = 10k * 0,7943... =7,943k som er summen af modstandene i nederste del af R kæden. Øverste modstand R1 er da 10k-7,943k= 2,05 k

Hvis du finder en forhandler med en E96 række på lager kan du få en værdi tæt på. Vælg metalfilm og gerne 0,1%

Næste værdi beregnes på samme måde, men du har allerede 2,05k i din kæde. Trin igen 2 dB, men (andre) 2 dB haves allerede, så det bliver 4 dB.

- 4 dB =20 Log (R/Rsum) => 10k Antilog (-0,5) = 10k * 0,6390 = 6,390 k

som igen er summen af de nederste modstande. Værdien bliver 10k - 6,39k - 2,05k = 1,56k

Og sådan fortsætter man bare derud af. Rimeligt tidskrævende og bør beregnes i et regneark.

Diagram:

OBS I ovenstående er der ikke taget højde for belastningsmodstanden 8,2 k, det burde man jo gøre!

Kan du bruge det til noget ?

Skriv evt hvormange positioner potten har og trinstørrelserne, så skal jeg prøve at lave en beregning med de 8,2 k ohm på.

mvh Infinity
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2009 kl. 22:01

Det fremgår af teksten at 10K Ohm er standart i den færdige version, 
Og at man skal bestille med 5K Ohm, hvis det er det man skal bruge.

Den slags udregninger er ikke er min stærke side, så derfor spurgte jeg om hjælp.
Infinity jeg takker for din forklaring.

Redigeret af Peter Pan - 07-April-2009 kl. 17:39
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu