|
|
Besvar ![]() |
Side <1 234 |
Forfatter | ||
T-teknik ![]() -- ![]() Bruger er stoppet Oprettet: 08-Januar-2007 Status: Offline Point: 1989 |
![]() |
|
I skrivende stund er der sket noget af en udvikling i afstemningen - mon flere har stemt flere gange?
Holdbarheden er et emne for sig. Hvis man passer godt på sine plader, vil jeg tro de har en længere levetid og ikke en mærkbar forskel i forhold til CD´er. Jeg slider ikke så meget på mine plader mere, men tidligere brugte jeg specielle rensevæsker og klude vist det stod galt til. - Jeg ved ikke om de kan fås mere - men kom med bud og evt. links til danske forhandlere. Skal man have en supergod pladespiller i dag, så koster den lidt af en bondegård i forhold til tidligere. Den dårlige trend er, at det der fanger mest i salgsreklamerne er disse pladespillere med udgangspunkt i pc´en uden nødvendigvis at levere en kvalitet. - Nu kan du overspille alle dine gamle plader i MP3 format, med sådan et slogan sætter man sig mellem to stole. Okay jeg har set en model til både 33, 45 og til 78´er plader. Den fandtes ikke for få år siden. Det siger mig at fra KUN at være nostalgi i nogle år, så venter vi bare på, at et større salg går i gang af plader. Enkelte ting er begyndt at udkomme på LP´er samtidig med CD´er. Redigeret af T-teknik - 10-April-2009 kl. 10:44 |
||
![]() |
||
kim olsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1384 |
![]() |
|
nu er det svært at argumentere for at ting der slides mekanisk skulle have en længere levetid end ting der ikke slides? jeg har svært ved at se hvordan en lp skulle kunne have en længere levetid end en cd? spiller du begge 200 gange vil du kunne måle en ændring i lp'en, det vil du i sagens natur ikke med en cd. det svarer lidt (men ikke helt) til at sammenligne et normalt kugleleje med et magnetisk. det ene har stort slidpotentiale, det andet har ikke. begge grundet konstruktionen. |
||
Crown - there is no substitute.
|
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|
Øhh, jeg tror du bytter rundt på det. For det er lige præcis det som en LP kan, som en CD ikke kan. Der er du låst fast i 44Khz 16bit (for en almindelig CD), og uanset om der er overtoner eller ej, så er de ikke med på CDén, fordi formatet i sig selv har fjernet det. Hvis du har en link til den artikel, så vil jeg meget gerne læse den.
Vi kan altså ikke komme uden om fakta her, uanset hvor meget vi prøver. Fakta er, at en LP slides mekanisk. Det kan rent principielt ikke lade sig gøre at afspille en LP med et rimeligt resultat uden at der vil opstå et slid. Godt nok er det ekstremt lille, men det er der, og jo flere gange den afspilles, desto mere slides der. Og jo, nogle LPér er færdige efter 100 afspilninger, nogle sågar før det. Det afhænger dels af pladens kvalitet, men i den grad også om, hvorvidt trykket er korrekt fra pickuppen. Et voldsomt tryk kan slide en LP så voldsomt inde for ganske få afspilninger, at det er hørbart med det samme. LPér som er blevet spillet meget er sandsynligvis ikke ubrugbare, men de lider af en voldsom forringelse i lydkvaliteten, så det for de fleste vil betyde, at de KAN høre der er tale om en LP afspilning. Dette er en indikation i sig selv om, at pladen er slidt.
|
||
![]() |
||
T-teknik ![]() -- ![]() Bruger er stoppet Oprettet: 08-Januar-2007 Status: Offline Point: 1989 |
![]() |
|
Holdbarheden af en CD er jo også en ting at tænke på
![]() |
||
![]() |
||
![]() |
|
Når vi er inde på lyd, så er her endnu et knæfald fra en af de store i branchen for MP3:
http://musik.tdconline.dk/servlets/2452306090224Dispatch/19/ j spinclude?file=index.jsp&tpIDir=web&page=article&article_id= 20910 Redigeret af T-teknik - 14-April-2009 kl. 13:25 |
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
|
Jeg får en tom side, når jeg går ind på det link.
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Beklager jeg havde bøvl med linket i går - men det var noget med at EMI sætter et større katalog ud som MP3 |
||
![]() |
||
![]() |
|
Som med LP´en kan CD´en i de værste tilfælde også tage skade - jeg ved ikke om afspilleren kan have indflydelse, men mange af dem man låner på biblioteket har ofte ridser.
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Det er behandlingen af CDén når den IKKE er i afspilleren. Afspilleren kan ikke som sådan lave fysisk skade på CDen, ikke medmindre at afspilleren er defekt.
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Så er det spørgsmålet om den rette opbevaring.
Mørkt - og måske i en æske/boks? - Jeg ved ikke lige med kufferter med plads til f.eks. CD´er uden cover er sagen? Jeg er selv begyndt at bruge dem. Afspillerens indflydelse har vel også en betydning om hvor ofte den bliver renset? Men ellers tror jeg ofte, at biblioteket ikke er det bedste sted at låne CD´er, hvis man har sin afspiller kær ![]() |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 234 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |