|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
bibihest ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-Maj-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1435 |
![]() Sendt: 21-Juli-2009 kl. 21:36 |
Jeg har længe gået og tænkt på at lære og kalibrere tv. Det er ikke noget man bare lige gør, men hvis andre kan lære det, kan jeg vel også.
Jeg har købt en Spyder3Elite og har nu leget med mit tv de sidste par timer. Prøvede den først på min pc monitor for lige at lære den at kende og selvom jeg havde ramt meget godt med øjemål dengang jeg fik skærmen, så var der da nogle ændringer der skulle til. Prøvede først Spyder3's program og med lidt justering fik jeg det her resultat ![]() Derefter prøvede jeg HCFR programmet og da det kan mange ting, skulle jeg lige finde ud af det først. Fik lavet nogle målinger og her var det så jeg stødte på en mur. Delta værdierne var lidt hen i vejret. Især grøn var det galt med, det laveste jeg kunne få den var 15 (og det bedste er 0). Rød og blå lå mellem 4 og 8. ![]() Det kan også ses på billedet at den grønne er lidt henne i vejret. Jeg går ud fra at Spyders program ikke måler noget som helst på Delta værdier siden farverne jo var som de skulle være i deres program, men Spyders program skulle samtidig være avanceret. Så for at gøre en lang historie kort (for sent) hvad bør jeg satse på. Spyders program når det siger jeg har sat farverne rigtigt eller HCFR programmet, der siger at Delta er for høj. Hvis det ikke er Delta der måles i Spyders program, så er jeg lidt i tvivl om hvad det SÅ er det måler ved farverne. Er der nogen der kan give mig nogle fif om hvad jeg kan prøve og hvad jeg skal kigge efter så jeg kan lære det lidt bedre. Edit: Tilføjelse. Redigeret af bibihest - 21-Juli-2009 kl. 21:46 |
|
![]() |
|
bantam ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-August-2006 Status: Offline Point: 1371 |
![]() |
ColorHCFR er ud at dømme fra dine screenshots af Spyder-softwaren klart et bedre stykke software end det, der følger med sensoren: Det output som Spyder-softwaren leverer er ikke på et niveau, der giver en kalibrering på professionelt niveau. F.eks. opgives hvidbalancen (og dermed farvetemperaturen) som ét enkelt punkt (x; y), hvor ColorHCFR leverer en hvidbalancekurve fra IRE0 til IRE100 i step IRE5 eller step IRE10. Den information, som Spyder-softwaren leverer, er simpelthen utilstrækkelig. Det er da muligt, at kalibreringen er god (se 1D-LUT-forklaringen herunder) - men der mangler måletekniske beviser for det. Du siger, at du har brugt Spyder-softwaren til at kalibrere din PC-monitor - men betyder det i praksis, at du faktisk blot har kalibrere 1D-LUT'en i PC'ens grafikkort? På den måde man kan stille hvisbalancen i grafikkortet - men monitoren er ikke kalibreret. Det betyder worst-case at man kan indføre mere banding, at hvis monitoren står forkert i indstillingerne, og man kalibrerer 1D-LUT'en udden at kalibrere montoren først. Metoden med kalibrering af 1D-LUT'en, er ellers alt andet lige en fin metode. Når du bruger ColorHCFR kalibrerer du faktisk monitoren - men som jeg læser dit indlæg, har du vist kun brungt ColorHCFR til at kontrolmåle resultatet fra Spyder-softwaren? Ud fra de screendumps du viser, kan det lyde som om du er lidt forvirret omkring forskellen på gamut'en (RGB-trekanten) og hvidbalancen (RGB-blandingen, der definerer hvid eller "hvidpunktet") - så hvis jeg skulle give ét godt råd til at komme i gang med basal kalibrering, ville det være at læse og forstå GREYSCALE & COLOUR CALIBRATION FOR DUMMIES (http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457).
Redigeret af bantam - 22-Juli-2009 kl. 15:30 |
|
![]() |
|
bibihest ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-Maj-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1435 |
![]() |
Det er selve monotoren jeg har kalibreret. Det er rigtig at Spyder softwaren laver en ICC profile til grafikkortet, men det er ikke den der bliver brugt nu. Har valgt ikke at gemme nogen profil, for at have skærmen stående rigtigt i stedet for.
Det ville også være et problem på tv'et hvis det kun viste rigtigt når det var koblet til computeren :) Spyder softwaren har også nogle lidt mere avancerede informationer, dem laver jeg her om lidt, så kan du prøve at se hvad den ellers siger om mit tv. Vil lige læse den lille guide du har linket til og så lege lidt med tv'et igen. |
|
![]() |
|
bruger udmeldt 5 ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 15-April-2006 Sted: lolland Status: Offline Point: 3584 |
![]() |
ICC profiler tildeles på skærm niveau, så du kan have en profil på monitor 1 og en anden på monitor 2, sådan skal det jo være, så derfor vil output til TV ikke påvirkes af din kalibrering af PC skærm. Jeg har også prøvet disse kalibrerings værktøjer, og vil da godt høre hvor hurtig den spyder er, læste at dens aflæsninger tog længere tid? med eye1pro tager hver aflæsning ca. 1sek fra tryk på mus, hvis man går den igennem via ekstern kilde, som HCFR iso mediet.
Redigeret af pendec - 22-Juli-2009 kl. 23:30 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |