recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Strømforbrug
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStrømforbrug

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Henrik_45 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 14-Januar-2008
Sted: Aalborg, DK
Status: Offline
Point: 394
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2009 kl. 20:06

Med hensyn til diskutionen og at måle korrekt effekt forbrug så har jeg en kommentar til de forskellige effekt metre.

For at måle den korrekte effekt skal meteret kunne måle VA (Volt Amperere) da spænding og ampere ikke altid er i fase ved switch-mode strømforsyninger.

De fleste at de billigste effekt meter som dem man kan købe i Harald Nyborg i lignende steder måler kun tilnærmet og fejlen bliver større og størrer jo merre spænding og strøm er ude af fase.

Hvia man skal købe et instrument der måler korrekt under alle omstændigheder skal der investeres i et instrument der koster mange tusinde kroner som motelo har fremhævet tidligere.

Det kunne f.eks være noget som dette http://tmi.yokogawa.com/products/digital-power-analyzers/dig ital-power-analyzers/wt210wt230-digital-power-meters/

Det er nok lidt uden for meningsmands rækkevide.

Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2009 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af Henrik_45 Henrik_45 skrev:

Med hensyn til diskutionen og at måle korrekt effekt forbrug så har jeg en kommentar til de forskellige effekt metre.

For at måle den korrekte effekt skal meteret kunne måle VA (Volt Amperere) da spænding og ampere ikke altid er i fase ved switch-mode strømforsyninger.

De fleste at de billigste effekt meter som dem man kan købe i Harald Nyborg i lignende steder måler kun tilnærmet og fejlen bliver større og størrer jo merre spænding og strøm er ude af fase.

Hvia man skal købe et instrument der måler korrekt under alle omstændigheder skal der investeres i et instrument der koster mange tusinde kroner som motelo har fremhævet tidligere.

Det kunne f.eks være noget som dette http://tmi.yokogawa.com/products/digital-power-analyzers/dig ital-power-analyzers/wt210wt230-digital-power-meters/

Det er nok lidt uden for meningsmands rækkevide.

Hvis man måler (VA) også kaldet "tilsyneladende effekt" får man mig bekendt netop ikke den værdi man har brug for. Den værdi man almindeligvis har brug for er "virke effekten" da det dels er den man betaler for og dels er den som måleren ude i elskabet måler. For at få virke effekten (W) skal man gange den tilsyneladende effekt (VA) med effektfaktoren. - Effektfaktoren er cosinus til faseforsydningsvinklen mellem strømmen og spændingen.

Hvis et wattmeter ikke tager hensyn til faseforskydningen mellem strøm og spænding måler det netop "tilsyneladende effekt" (VA) og det vil almindeligvis vise "for meget", da det et virke effekten (W) man er ude efter. Hvis der i virkeligheden måles (VA) og udlæsningen viser (W) vil der vises flere og flere watt forkert efterhånden som belastningen øges, men procentuelt vil fejlvisningen være den samme. Endvidere vil fejlvisningen blive større jo mere strøm og spænding er ude af fase.
Sagt på en anden måde: Jo større faseforskydningsvinklen mellem strøm og spænding er, jo større forskel vil der være på den tilsyneladende effekt (VA) og virkeeffekten (W) som er den man reelt har brugfor at kende.

Strøm og spænding heller ikke i fase på en almindelig jernkerne transformator. Vinkelen mellem strøm og spænding er endvidere afhængig af om belastningen på transformatoren er induktiv eller kapacitiv. Derfor får man heller ikke i dette tilfælde et en retvisende værdi hvis man måler tilsyneladende effekt (VA) og undlader at tage højde for effektfaktoren. Det er altså ikke kun i switchmode strømforsyninger at strøm og spænding er ude af fase.

Det er efter min mening ikke nødvendigt at invester i laboratorieudstyr for at få pålidelige målinger, med mindre det skal være super nøjagtigt. Der er i hvert fald ikke nogen grund til at måle mere nøjagtigt end måleren ud i elskabet. At der så er nogle wattmetre der er så dårligt konstruerede at de viser 100% eller mere forkert ved måling på en switchmode strømforsyning og sparepærere er en anden sag. Jeg har,ind til videre, heller ikke set nogen pålidelig indikation af at et "spar-o-meter" ikke skulle være rigeligt godt til husholdningsbrug.

MVH
tvkartoffel

Redigeret af tvkartoffel - 25-Oktober-2009 kl. 10:04
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2009 kl. 23:31
Oprindeligt skrevet af motelo motelo skrev:

Jeg har arbejdet med måling af frekvensomformer

som har samme strømforsyning som fjernsyn og andre ting.

de er faktisk umulig at måle på hvis man ikke har et spec,måleinstrument

pris 50 til 100000 kr

har selv målt på et philips fjernsyn med et bilig instrument i standby målte jeg 15W skulle havde været 0.3w  med et spec instrument måltes 0.4W 

Hej.

Nogle billige wattmetre kan ikke måle helt små effekter og giver derfor helt latterlige visninger. Hvis du stadig har dit discount wattmeter så prøv at sætte dit TV i en strømskinne sammen med en glødetrådspære (ikke sparepære). Mål først pæren alene og dernæst med både TV og Pære. Forskellen mellem de to målinger vil være dit TVs standbyforbrug. Det vil overraske mig meget hvis du får en fejlvisning af betydning.

MVH
tvkartoffel

Redigeret af tvkartoffel - 25-Oktober-2009 kl. 10:06
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2009 kl. 23:46

Hej Alle

Bare snup et Sparometer. Koster 3-400 kroner, og er en meget præcis elmåler, anbefalet af Elsparefonden.

Det er også det man kan låne med hjem fra Elselskabet.

http://www.elsparefonden.dk/forbruger/produkter/elspareudsty r/elmaalere/fakta

/Lars

PS. Findes i flere varianter. Der er også en til målinger på apparater med jord (eksempelvis nyere vaskemaskiner og tørretumblere med 230V og jord)

Redigeret af Lars - 24-Oktober-2009 kl. 23:48
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2009 kl. 00:21
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg skal indrømme at jeg har lidt svært med at finde dokumentationen.

Det er noget jeg lærte omkring da jeg gik på Teknikum for 10 år siden.

Spar-O-Meteret fandtes ikke for 10 år siden. Så du kan ikke have lært dengang, at Spar-O-Meteret ikke kan måle på switchmode-forsyninger.

Din argumentation bygger dermed på en antagelse om, at Spar-O-Meteret bruger samme teknologi som de billige effektmålere, du lærte om dengang. Har du nogen kilde for den antagelse, eller er det dit eget gæt?

Forklaringen skal være at en switch mode strømforsyning tænder og slukker rigtigt mange gange i sekundet (kHz) og det er de "billige" måleinstrumenter som spar-o-meter ikke istand til at opfatte.

Forklaringen er korrekt. Men du har vist for egen regning bygget Spar-O-Meteret ind i den.

Der er i øvrigt en på flatpanels som understøtter min påstand i samme spørgsmål:

http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?p=70316& ; ;sid=c36f042737d424a83c08b4cf117b65c1

Jeg kan ikke se, at nogen i tråden hævder, at Spar-O-Meteret måler forkert. Tværtimod er der en, der skriver følgende:
"Sparometeret måler G10 til at bruge 0,2W i standby - noget andet end de 46W jeg måle med den anden strømmåler. "
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2009 kl. 00:31

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Spar-O-Meteret fandtes ikke for 10 år siden. Så du kan ikke have lært dengang, at Spar-O-Meteret ikke kan måle på switchmode-forsyninger.

Ja, et Sparometer kan netop måle på switchmode strømforsyninger. Ellers ville det heller ikke have nogen berettigelse, som den præcise reference det er blevet, for langt det meste elektronik benytter jo switchmode strømforsyninger i dag.

/Lars

Redigeret af Lars - 25-Oktober-2009 kl. 00:32
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Toebs Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-December-2007
Point: 221
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2009 kl. 11:01
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

[..] Der er i hvert fald ikke nogen grund til at måle mere
nøjagtigt end måleren ud i elskabet.[..]

Jeg ved ikke om et spar-o-meter måler rigtigt eller ej, men
du kan ikke bare sammenligne spar-o-meter med måleren i
elskabet.
Måleren i elskabet ser ikke ind i en switchmode forsyning.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2009 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af Toebs Toebs skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

[..] Der er i hvert fald ikke nogen grund til at måle mere
nøjagtigt end måleren ud i elskabet.[..]

Jeg ved ikke om et spar-o-meter måler rigtigt eller ej, men
du kan ikke bare sammenligne spar-o-meter med måleren i
elskabet.
Måleren i elskabet ser ikke ind i en switchmode forsyning.

Det har du sådan det ret i. Måleren i elskabet ser ind den samlede belastning af køleskabe, strømforsyninger og alt muligt andet.
Den samlede belastning vil også have en faseforskydningsvinkel forskellig fra nul hvis hvis de tilsluttede apparater har faseforskydningsvinkeler forskellig fra nul ( med mindre de ophæver hinandens fasefoskydningsvinkel  ved at nogle er kapacitive og andre induktive - Dette er ikke videre sandsynligt).

Uanset hvad skal måleren i skabet tage hensyn til faseforskydningsvinklen eller også skal den  måle virkeeffekten (W) direkte. Hvis den alene måler den tilsyneladende effekt (VA) og udlæser det som virke effekt (W) så måler den forkert og man kommer til at betale for mere strøm end man burde.

Det var ikke min mening at sætte lighedstegn mellem måleren i skabet og et spar-o-meter. Jeg mener bare ikke at det er nødvendigt at måle super nøjagtigt med laboratorieudstyr. Et spar-o-meter er godt nok til hjemmebrug.

Bortser fra det er der i EU ret stramme regler for hvor stor faseforskydningsvinklen og dermed hvor lille effektfaktoren må være. Det skyldes at kraftværkerne skal skal levere mere reaktiv effekt (Var) (som de ikke bliver betalt for) hvis de tilsluttede apparater har en lille effektfaktor. Desuden vil der løbe større strømme i forsyningsnettet hvis belastningen har lille effektfaktor og som følge deraf skal det dimensioneres kraftigere og der vil være større tab, som kraftværkerne også skal betale for.

MVH
tvkartoffel

Redigeret af tvkartoffel - 25-Oktober-2009 kl. 12:19
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu