|
|
Besvar ![]() |
Side <123 |
Forfatter | ||
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
![]() |
|
Jeg er naturligvis ikke bleg for at lære nyt og du stadig vil teste hvilken adresse du får med direkte opkobling, men hver maskine skal have sin egen adresse om den er offentlig eller privat er så spørgsmålet :-)
Hvis du kun har een adresse, hvorfor skal du så begrænses til 5 opkoblinger?
MVH BS
|
||
![]() |
||
confused ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2006 Status: Offline Point: 2686 |
![]() |
|
Jeg fandt denne beskrivelse af PPPoE : http://searchnetworking.techtarget.com/sDefinition/0,,sid7_gci214430,00.html
Jamen jeg siger jo ikke at jeg har 5 maskiner med samme adresse. Jeg kan for den sags skyld lave mit eget lille lukkede LAN med 5 faste ipadresser i ranget 10.0.0.1- ...5 koblet sammen i en switch.
Skal jeg have mit LAN på internet, kobler jeg min fiberboks på switchen, og sætter PPPoE op på hver af mine pc'er og vupti, så kan de alle gå på internet. De har alle hver deres LAN adresse, men bliver af "internet" set som havende den samme WAN adresse. Jeg vil vædde på at går man ind på http://myip.dk fra hver af pc'erne, vil denne vise ens WAN adresse for dem alle.
Ovenstående manøvre udelukkende for at "erstatte" routerens arbejde, og det er vel det, der gør PPPoE smart at bruge for ISP'en overfor alm. brugere ?
|
||
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
|
||
![]() |
||
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
![]() |
|
Vil du prøve at oprette en pppoe forbindelse til din udbyder og derefter se hvilken ip din forbindelse har.
Jeg tror vi taler forbi hinanden.
I dit scenarie har du ganske rigtigt et LAN med 10.0.0.x adresser, du kobler så hver maskine på Internettet med pppoe og denne forbindelse har altså en anden ipadresse (offentlig) og hvis du gør det på 5 maskiner vil du have 5 forskellige offentlige adresser.
Iflg. dit link (som jeg læser det;-) er det smarte ved PPPoE, at ISP kan bruge een forbindelse til flere forskellige kunder og dermed skille disse ad.
BS
|
||
![]() |
||
confused ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2006 Status: Offline Point: 2686 |
![]() |
|
Jep, jeg prøver lige i aften
Eneste forskel på routeren, og 5 pc'ere som hver især kobler op mod ISP'en, er i mine øjne, at arbejdet med "mapningen" af LAN-adresser til en enkelt WAN-adresse, ligger forskellige steder.
Du ser jo heller ikke noget mystisk i, at routeren "omdanner" dine 5 LAN-adresser til 1 WAN-adresse ?
|
||
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Nå, jeg må vist bøje mig i støvet og bide i græsset
![]() Jeg har 2 forskellige logins til mit fibernet.
1. Det man får med som standard hvor man får tildelt en dynamisk adresse
2. En tilkøbt fast ipadresse.
Jeg startede med at slukke min router og køre al forbindelse til min fiberboks gennem en switch.
Så forsøgte jeg fra 2 forskellige pc'ere at koble mig på via min faste ipadresse. Det går fint, men kun med 1 pc ad gangen.
Dernæst prøvede jeg så med mit login til den dynamiske ipadresse, og det funker fint - og jeg får, som du ganske rigtigt har påpeget, 2 forskellige WAN-adresser
![]() Så nu fik vi ihvertfald forklaringen på de max 5 samtidige pc'ere, og jeg lærte også lidt i dag.
EDIT : og samtidig er det jo logisk hvorfor jeg, med min faste ip-adresse KUN kunne koble én pc på ad gangen. Redigeret af confused - 23-April-2010 kl. 09:06 |
||
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Det lyder mere som noget jeg genkender.
Jeg har hørt at man skal lære minst 3 nye ting hver dag - derfor skriver jeg bl.a. også her, så JEG kan suge til mig :-)
Hav en forsat god dag, MVH BS
|
||
![]() |
||
![]() |
|
He he - nå, men med denne nye viden, hvordan kan jeg så bedst "udnytte" at jeg rent faktisk har 1 fast + 5 dynamiske ip-adresser at råde over ??
Også god dag til dig BS.
|
||
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |