recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højttaler - afklaring
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højttaler - afklaring

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2015 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af damkel damkel skrev:

Mit status idag er, at jeg har et surround setup med MK-sound 950.
Det gør det fremragende i surround.

Men, så savnede jeg alligevel at kunne høre musik og jeg endnu ikke hørt en surround forstærker som er rigtig god til musik.
Derfor har jeg også et setup til musik, med nogen B&W 805S.
Det gør det godt til stereo brug.

Det kan godt være, at det bare skal være sådan, men jeg syntes jeg er nødt til at få afklaret, om jeg kan lave et hybrid setup at en slags, f.eks. med en stereo forstæker (evt. forforstærker) med noget HT gennemgang og nogen højttalere, som gør det lige så godt som de to sæt jeg har idag, blot samlet i et sæt.

Jeg håber, at I forstår hvad jeg mener.

Er der nogen, som har fået et godt resultat ud af sådan et setup, eller skal jeg mon bare acceptere, at to anlæg i virkeligheden er den bedste (og måske billigste) vej til god lyd i begge setup?

jeg tror desværre ikke du billigt kan få det bedste fra begge verdener...

Til top
André S Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-December-2013
Sted: Danmark
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér André S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2015 kl. 11:58
Damkel.

Hvilke højtaler ser du på? 
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2015 kl. 12:13
Nu kan jeg læse at du har B&W 805 til musik. Jeg har selv haft et B&W 800-surround setup, men jeg synes aldrig de gjorde det lige så godt til film, som de dedikerede biohøjtalere jeg har hørt. De var geniale til musik, men til film var de ikke slagkraftige og hårde nok i lyden, og oplevelsen blev lidt flad. Så da vi sidste år flyttede i hus, og jeg fik mulighed for at lave et dedikere biorum, solgte jeg mit B&W 800 setup, og købte nogle B&W 703 til stuen, og et Klipsch-setup til bio'en.

Klipsch højtalerne spille musik fint nok til baggrunds musik. Men hvis jeg har lyst til at sidde ned og lytte en plade fra ende til anden, synes jeg, at lyden bliver lidt anstrengende og de kan slet ikke følge med mine B&W'er, hverken dem jeg har nu, eller de overlegne 803'ere jeg havde før. Til gengæld havde mit B&W-setup aldrig været i nærheden af at levere så levende og dynamisk et filmlydbillede, som Klipsch'ne kan klare til en brøkdel af prisen.

Redigeret af dr gonzo - 20-April-2015 kl. 12:45
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2015 kl. 12:39
jeg syntes at Dome enheder kommer til kort , når talen er dynamik.... Og SPL. Hvilket teorien også bekræfter.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2015 kl. 15:16
Et interessant spørgsmål som jeg også selv har tænkt meget over i tidens løb.

Udover det åbenlyse (at bio er optimalt når LCR er identiske), så mener jeg, at der hvor en filmhøjttaler og en typisk "hifi-højttaler" adskiller sig meget, er evnen til højt lydtryk med lav forvrængning. Dvs. fuld dynamik og ikke trættende/anstrengende lyd. 

Når det så er sagt, så er jeg meget enig med hvad en anden skriver i tråden: Højttaleren aner ikke om den spiller musik eller film, så synes man, at en højttaler mangler noget til musik, så mener jeg også, at den mangler det til film. Og omvendt selvfølgelig. Hvis man mener MK spiller dårligt musik, så vil musik optaget i film jo også lyde dårligt - musik er musik uanset om det ligger i et filmmix eller på en CD.

Et sted hvor man ikke kan få det bedste fra begge verdener, er akustikken. En akustik optimeret til film, vil ikke være optimal til musik. Men det er en helt anden diskussion.

Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2015 kl. 15:48
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Højttaleren aner ikke om den spiller musik eller film, så synes man, at en højttaler mangler noget til musik, så mener jeg også, at den mangler det til film. Og omvendt selvfølgelig. Hvis man mener MK spiller dårligt musik, så vil musik optaget i film jo også lyde dårligt - musik er musik uanset om det ligger i et filmmix eller på en CD.

Jeg er ikke enig. Som jeg har skrevet et andet sted på forummet, så har en biohøjtaler den fordel at den er meget præcis i sin gengivelse af hver eneste detalje, den er altså bedre til at separere hver enkelt lyd fra de andre lyde, hvilket er en nødvendig for at afvikle et filmsoundtrack bedst muligt, man ønsker jo ikke at de mange lag af effekter og musik skal flyde sammen.

En hifi-højtaler er optimeret til at afvikle musik, derfor er den udviklet således at enkelte lyde nemmere flyder sammen, uden at detaljer dog går tabt, hvis man har købt en god højtaler. Det er med til at gøre musikken til en mere harmonisk oplevelse, hvor man godt kan skille guitaren væk fra bassen, dog uden at de spiller 100% isoleret hver for sig. På mit B&W 800 setup lød film godt, men når der var scener, med rigtig mange effekter (eller hele film instrueret af Michael Bay Wink ) mudrede tingene nemt sammen, og det hele blev bare til en stor larmende klangflade, hvor det var svært at høre alle de små detaljer helt tydeligt. Det problem oplever jeg slet ikke med Bio-højtalere.

Musik i film bliver derfor også mixet helt anderledes, end musik til udgivelse på cd, streaming osv. Hvis man lytter til soundtracket til eksempelvis Moulin Rouge lyder sangene MEGET anderledes på cd i forhold til hvordan de lyder på Blu-ray-skiven.

Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu