SMERSH skrev:
Kvaliteten af 1080i i forhold til 720p er marginalt, da alt bevægelse i billedet ofte bliver ødelagt (opløsningen halveret) i deinterlacingen. 1080i ligner nærmest 800p i opløsning.
|
Den højere opløsning giver en markant bedre oplevet billedkvalitet. Nye gode fjernsyn har i dag så gode de-interlacere og frame-interpolation systemer at 1080i står langt bedre end 720p (jo, jeg ved frame-interpolation får skældud, men de nyere gør det godt).
Husk også, at der stort set ikke bliver produceret noget som helst i ægte progressivt format. Langt langt det meste der vises på DR HD og de andre low-D kanaler er optaget i 1080i.
Og når det så vises på DR HD anvender mit og dit og andres fjernsyn ikke deres udemærkede de-interlacer. Hvorfor skulle de det - fjernsynet tror jo berettiget at det er et progressivt signal. Det er det bare ikke, og på nye gode fjernsyn ser panoreringer på 720p kanaler værre ud end på 1080i kanaler. Som f.eks. på mit LE46B755.
Den oplevede kvalitet afhænger jo af hvad man ser det på, og hvilken udbyder man ser det med (DVB-T, YouSee, andet).
Men synd at DR og andre kanaler vælger 720p. Det følger af, at EBU til for ganske nyligt anbefalede at optage i 1080i og broadcaste i 720p. For de regnede med at forbrugerene vil sidde med ikke over 40" skærme og at skærme vil have en opløsning på ikke over 1366x768.
At anbefale interlaced til den ene del og progressivt til den anden del, så progressivt ikke reelt anvendes, og skyde så forbi med hvad markedet endte med af skærme. Goddaw mand økseskaft.
Nu anbefaler de dog 1080p50 optagelser og på sigt 1080p50 broadcastning. Det kan vi så nok begge blive enige om at se frem til :-)