recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 720p og 1080p
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket720p og 1080p

Besvar Besvar Side  <1 111213
Forfatter
Besked
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2006 kl. 20:42

Citér De kloge siger, at jo tættere skærmens opløsning er på signalets format, desto bedre står billedet, i denne sammenhæng siger mange at et standard definition signal ( SD ) står bedre på et 720P end 1080p panel, og at det er  vanskeligt at se forskel på et 1080P signal ( HD ) vist på et 720P henholdsvis 1080P panel. Dette er hvad jeg har læst, og er ikke noget jeg selv har konstateret live. Det nye Pioneer 1080p 50" til 70.000 har iøvrigt fået kritik for gengivelse af netop SD signaler.

Quote-teknikken gør at jeg er lidt i tvivl om præcist hvem der skrev ovenstående, men jeg er ikke enig i dette. Selve dét om PAL skal opskaleres til 720P eller til 1080P er sådan set ligegyldigt - om noget, så er det en fordel at skalere til en opløsning længere væk. MEN - _på betingelse af_ at skærmene udover opløsningen er ens, og at billedbehandlingen som nævnt rent faktisk kan håndtere det. Hvis to tv er ens på alt andet end opløsning, og billedbehandling/skalering er ens på alt andet end opløsning, så vil det alt andet lige være en fordel at have højere opløsning.

Dvs. alt andet lige er 1080P bedre end 720P, uanset kildens opløsning (måske 720P undtaget). Problemet er at 1080 skærme som nævnt som regel er ringere på andre punkter end 720P skærmene, især i samme prisklasse. Og rigtigt mange, absolut også ellers kompetente branchemedlemmer (inklusive jeg selv, jeg kan også falde i nogle gange) "opfinder" sin egen forklaring på hvorfor ting hænger sammen som de gør. Opløsning får skyld for alverdens ting og sager, uden at der er noget som helst hold i det.

Mht. PDP 5000 EX og kritik af SD signaler, så er spørgsmålet om kritikken er en generel kritik af at SD ikke ser så godt ud, eller om det specifikt skulle se ringere ud end på et 507? Hvilket jeg stærkt tvivler på.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2006 kl. 21:19

Jeg ved ikke om der var nogen herinde der var ovre og se KT-udstillingen, her havde Sony deres SXRD model med og vi havde vores HD-ILA modeller med. Her kunne man se forskellene, hvilket er ret markant, men det er jo ok hvis man søger højeste opløsning, så har Sony en klar fordel, men jeg vil mene at det reelle billed på skærmen, skal være den afgørende faktor.

Men heldigvis er vi så forskellige. 

JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
nextgeneration Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Oprettet: 16-September-2006
Point: 1052
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2006 kl. 21:41
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Mht. PDP 5000 EX og kritik af SD signaler, så er spørgsmålet om kritikken er en generel kritik af at SD ikke ser så godt ud, eller om det specifikt skulle se ringere ud end på et 507? Hvilket jeg stærkt tvivler på.

Ifølge flere uafhængige tests står SD dårligere på både PDP 5000EX og på den nye 507, så det er specifikt at SD står dårligt på Pioneer, eller måske mere rimeligt sagt middelmådigt.

Redigeret af nextgeneration - 23-Oktober-2006 kl. 21:43
Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2006 kl. 21:47
Oprindeligt skrevet af BrianJVC BrianJVC skrev:

Jeg ved ikke om der var nogen herinde der var ovre og se KT-udstillingen, her havde Sony deres SXRD model med og vi havde vores HD-ILA modeller med. Her kunne man se forskellene, hvilket er ret markant, men det er jo ok hvis man søger højeste opløsning, så har Sony en klar fordel, men jeg vil mene at det reelle billed på skærmen, skal være den afgørende faktor.

Men heldigvis er vi så forskellige. 

For det første, så forsøger jeg ikke at sige at Sony er bedre. Jeg interesserer mig som sagt meget lidt for bagprojektion, og hvis jeg endelig SKULLE vurdere hvilket der var bedst, ville jeg ikke gøre det på en udstilling. Jeg er ikke en konkurrent til dig i denne varegruppe, og jeg er ikke ude på at sige at JVC ikke laver de bedste projektions-tv, for det ved jeg ikke noget om. Jeg anfægter bare din fremhævelse af DILA som en enestående teknologi, når nu Sony har SXRD som er fuldt ud sidestillet med DILA.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2006 kl. 21:50

Oprindeligt skrevet af nextgeneration nextgeneration skrev:

Ifølge flere uafhængige tests står SD dårligere på både PDP 5000EX og på den nye 507, så det er specifikt at SD står dårligt på Pioneer, eller måske mere rimeligt sagt middelmådigt.

Dårligere end på hvad? Der er grænser for hvor godt SD[TV] kan blive.

Og hvad er SD i øvrigt i denne sammenhæng? Analog TV? Eller DVB/DVD, og hvis ja med hvilken bitrate?

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Branche Medlem
Branche Medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2006 kl. 21:52

Så har det jo heller ikke noget med opløsning at gøre, men om hvad man synes om Pioneers måde at behandle et SD signal på. Jeg fastholder min påstand: Hvis SD står dårligere på et givent 1080P tv end på et givent 720P tv, så er det fordi 1080P tv'et gør noget forkert ved signalet i forhold til 720P tv'et. Og som en aflægger af dét: Hvis dét er tilfældet, så vil HDTV med 98% sandsynlighed _også_ stå dårligere på 1080P tv'et! For de fejl der begås på SD signalerne begås også på HD signalerne. De fleste opdager det bare ikke i starten, fordi man ikke er vant til at se HDTV. Der kan være visse undtagelser, eksempelvis kunne man i tilfældet Pioneer forestille sig at problemet ved SD TV er dårlig de-interlacing og framerate conversion (tænkt eksempel, jeg synes ikke Pioneer er dårlig til SD - eller rettere, jeg kan ikke få øje på noget der er bedre, højst anderledes). Sender du så 1080P/24 til skærmen, så går du udenom begge problemer, og det kan tippe vægtskålen.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2006 kl. 22:03
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Dårligere end på hvad? Der er grænser for hvor godt SD[TV] kan blive.

Og hvad er SD i øvrigt i denne sammenhæng? Analog TV? Eller DVB/DVD, og hvis ja med hvilken bitrate?

Lad vær med at skælde mig ud, jeg refererer kun til hvad tests er kommet frem til.

Den ene var vidst plasmabuyingguide, den anden blev der linket til et sted her i forummet, en norsk test.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2006 kl. 22:07

Lad vær med at skælde mig ud, jeg refererer kun til hvad tests er kommet frem til.

Du må ikke tage det som en personlig kritik. Jeg vil bare gerne have en kilde, så jeg kan vurdere din påstand, eller den konklusion som du citerer fra.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2006 kl. 22:09

Oprindeligt skrevet af BrianJVC BrianJVC skrev:

Brian: Var det SXRD [bag]projektions TVet, som blev vist frem i Odense?

Til top
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2006 kl. 22:31
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Du må ikke tage det som en personlig kritik. Jeg vil bare gerne have en kilde, så jeg kan vurdere din påstand, eller den konklusion som du citerer fra.

http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasmatvreviews/pioneer-p dp4270hd-plasma-review.html

Som konkluderer at  SD signaler står mindre uskarpt ift PV600, og med mere pixelstøj.

Den anden konkluderer ligeså på SD signaler:

http://forbruker.no/digital/tester/tv/article1482013.ece

Ikke fult så imponerende er sortnivået. Bedre enn de aller fleste LCD-konkurrentene, men Pioneer matcher ikke sortnivået til Panasonic TH-42PV600. Støyreduksjonsferdighetene har også sine mangler, og spesielt på TV-signaler av ikke altfor god kvalitet, blir det en del støy som slipper igjennom. Med mye bevegelser i bildene er den kraftigste støyreduksjonen ubrukelig.

Jeg har også set en tredje test med tilsvarende konklusioner, men kan ikke lige finde den.

Til top

Besvar Besvar Side  <1 111213

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu