|
DAB kvalitet |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | |||
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
DAB sender altid MPEG-1 level 2 audio og det tåler meget dårligt at blive kraftigt komprimeret.
Nu har jeg ikke present hvad DR pt. sender på internettet , men der er fx adskillige HE-AAC stationer på nettet.
HE-AAC anvendes på vore DVB-T/MPEG-4 modtagere og faktisk er det det (eneste) gode ved DAB+.
HE-AAC klarer ca samme lydkvalitet med mellem 33% og 50% bitrate.
Lars
![]() |
|||
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
||
Hvordan ser du om stationerne anvender HE-AAC?
|
|||
![]() |
|||
TommyBoy ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Maj-2010 Sted: Denmark Balleru Status: Offline Point: 722 |
||
FM har vel et audio frekvens område på 30 Hz to 15 kHz
samt en stereo seperation på 40-60dB
en mpeg stream har vel 100% stereo seperation ?
samt 0-20 Khz audio frekvens ??
jeg høre også at nogle DAB stationer laver noget haløj kaldet joint stereo ?
dette skulle spare bits, hvis informationerne er ens i begge sider ?
men sjovt nok så er der jo masser af stereo effekt på P3, det er opløsning i diskanten jeg savner,
men om det er i data strømmen eller ringe kvalitet i DVD modtageren kan jeg jo ikke vide,
jeg kan bare konstatere at en MP3 fil i 128 kbit lyder mindst lige så ringe..
ÆV at systemet ikke er designet til fed hifi lyd, det kunne være så lækkert.
|
|||
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano Film skal ses i biografen - derhjemme :-) |
|||
![]() |
|||
dreamz ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-Februar-2008 Status: Offline Point: 857 |
||
Et lille sidespor, er der nogen der ved, hvilken bitrate Yousee sender med, når de sender radio via Yousee-bokse?
|
|||
![]() |
|||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19569 |
||
samt 0-20 Khz audio frekvens ??
Langt fra.
Fuldstændigt som i Mp3
Det er nok fordi det er nogenlunde det samme..... Klaus |
|||
![]() |
|||
mm-bob ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Marts-2010 Status: Offline Point: 436 |
||
|
|||
![]() |
|||
![]() |
|||
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
||
Necromancer alert!
|
|||
![]() |
|||
mm-bob ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Marts-2010 Status: Offline Point: 436 |
||
He he. Man må slå til når der endelig er noget man tror man ved
![]() |
|||
![]() |
|||
![]() |
|||
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
||
Og i øvrigt har du ret. Det er i hvert fald WMA, selv om jeg ikke kender versionen.
|
|||
![]() |
|||
Jørgensen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Februar-2008 Sted: Holstebro Status: Offline Point: 886 |
||
Hiver lige denne ældre tråd frem... På http://da.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting kan man læse, at DR mener flg.: "I forbrugerbladet 'Tænk' fra november 2006 er DR citeret for, at ”Vi har valgt hifi-fanatikere fra. For dem er der få af.” Med denne konstatering slår underdirektør Paul Samsøe fra DR Distribution fast, at det ikke er på DAB-båndet, lytterne finder den perfekte lyd." Nu har jeg så fundet en tuner, Cambridge 650T, hvor der både skulle være en god FM-tuner og en god DAB+ tuner, men med ovenstående udtalelse, om end jeg ikke har high end hi-fi, kommer jeg da lidt i tvivl om, om jeg blot skal nøjes med at gentilslutte en ældre, men pænt designet, DAB-modtager af mærket "International Receiver Company" til mit anlæg. Den har desværre ikke DAB+. Omvendt burde jeg kunne få noget ud af den gode FM-modtager i det dyrere apparat i forhold til min nuværende surroundreceiver - en Sony STR-DA2400ES med en NAD T955 effekt som delvis aflastning. Om end svaret vel næsten synes at give sig selv, når jeg ser mig lidt omkring på nettet, så spørger jeg alligevel. Er DAB kaput i forhold til at hente ned via internettets radiostationer, hvis man ser på lydkvaliteten? Og i så fald bør jeg måske hellere bruge summen som indledende opsparing til en ny pladespiller, som bliver det næste projekt. Når man ser på, hvad der sælges, og hvad jeg også selv har et eksemplar af udover denne IRC, så er det jo små transistorradioer, og de kan næppe ikke gengive forskellen på udsendelser med en god bitrate kontra en lav bitrate alligevel. Mvh. Jørgensen |
|||
![]() |
|||
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
||
Og det har desværre ikke hjulpet meget, at Paul Samsøe og Lars Grarup ikke længere er hos DR - de har gjort megen skade.
Der sendes ikke DAB+ i Danmark - bortset fra et forsøg i Kokkedal. Jeg ville tilslutte den gamle modtager og se tiden an. Jeg ville overveje en internetradio, se godt på mulighederne og måske beslutte mig som en julegave til mig selv..
DAB anvender op mod 25 år gammel teknik, der yderligere under udviklingen blev reduceret for at undgå alt for dyre modtagere i 1990'erne. DAB+ er en overbygning, hvor man i det mindste koder lyden med en moderne lydstandard der kan give rimelig lyd. Selve overførslen fra sender til din tuner er imidlertid stadigvæk langt fra så robust, som moderne teknologi muliggør. Man skal sende med op mod 5 gange den egentligt nødvendige sendestyrke, for at få dækning med DAB og lidt mindre med dog næsten det samme med DAB+. Det skal du naturligvis ikke bekymre dig om, hvis du bor et sted der har OK DAB modtagelse. Så - igen - brug den gamle DAB radio og køb en internetradio, når du har fundet den rette model og pengene dertil. Hvis du - mod alle råd - alligevel køber en ny DAB radio, skal du helt sikkert vælge en med DAB+, prisforskellen grundet 'plus' i DAB+ er helt ubetydelig. Lars |
|||
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
|||
![]() |
|||
Jørgensen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Februar-2008 Sted: Holstebro Status: Offline Point: 886 |
||
Hej Lars Tak for et grundigt svar, som jeg vil tage til mig. Jeg vil afvente og stile mod en pladespiller. Jeg bor i Holstebro, hvor vi skulle have fornøjelsen af en DAB-sender. Den skulle have haft noget med de udfald at gøre, der var på nogle Panasonic-tv, til vi slog de automatiske kanalopdateringer eller systemopdateringer fra. Jeg har set nogle internetradioer, bl.a. en NAD, som har DAB+ og FM foruden nogle netværksfunktioner, så det kunne blive en løsning senere, men som du beskriver det, er det ikke noget, der umiddelbart haster, når jeg kan køre internetradio optisk via min pc, hvis den alligevel er tændt. Tak for svaret. Mvh. Jørgensen |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |