recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DAB kvalitet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DAB kvalitet

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2010 kl. 19:50
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvordan kan det være at 128 kbps er bedre på nettet end via antenne?

DAB sender altid MPEG-1 level 2 audio og det tåler  meget dårligt at blive kraftigt komprimeret. 
Nu har jeg ikke present hvad DR pt. sender på internettet , men der er fx adskillige HE-AAC stationer på nettet.
HE-AAC anvendes på vore DVB-T/MPEG-4 modtagere og faktisk er det det (eneste) gode ved DAB+.

HE-AAC klarer ca samme lydkvalitet med  mellem 33% og 50% bitrate.

Lars   Smile  

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2010 kl. 19:59
Hvordan ser du om stationerne anvender HE-AAC?
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Point: 722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TommyBoy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2010 kl. 13:18
FM har vel et audio frekvens område på 30 Hz to 15 kHz
samt en stereo seperation på 40-60dB

en mpeg stream har vel 100% stereo seperation ?
samt 0-20 Khz audio frekvens ??

jeg høre også at nogle DAB stationer laver noget haløj kaldet joint stereo ?
dette skulle spare bits, hvis informationerne er ens i begge sider ?
men sjovt nok så er der jo masser af stereo effekt på P3, det er opløsning i diskanten jeg savner,
men om det er i data strømmen eller ringe kvalitet i DVD modtageren kan jeg jo ikke vide,
jeg kan bare konstatere at en MP3 fil i 128 kbit lyder mindst lige så ringe..

ÆV at systemet ikke er designet til fed hifi lyd, det kunne være så lækkert.
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
dreamz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Februar-2008
Point: 857
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dreamz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2010 kl. 13:38
Et lille sidespor, er der nogen der ved, hvilken bitrate Yousee sender med, når de sender radio via Yousee-bokse?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2010 kl. 16:31
Oprindeligt skrevet af TommyBoy TommyBoy skrev:

en mpeg stream har vel 100% stereo seperation ?
samt 0-20 Khz audio frekvens ??

Langt fra.

jeg høre også at nogle DAB stationer laver noget haløj kaldet joint stereo ?

Fuldstændigt som i Mp3

men sjovt nok så er der jo masser af stereo effekt på P3, det er opløsning i diskanten jeg savner,
men om det er i data strømmen eller ringe kvalitet i DVD modtageren kan jeg jo ikke vide,
jeg kan bare konstatere at en MP3 fil i 128 kbit lyder mindst lige så ringe..

Det er nok fordi det er nogenlunde det samme.....

Klaus
Til top
mm-bob Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Marts-2010
Point: 436
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mm-bob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2010 kl. 22:10
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Hvordan kan det være at 128 kbps er bedre på nettet end via antenne?
DR NetRadio kører med WMA 9.1
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan Olesen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2010 kl. 22:21
Necromancer alert!
Til top
mm-bob Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Marts-2010
Point: 436
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mm-bob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2010 kl. 05:32
He he. Man må slå til når der endelig er noget man tror man ved Big smile
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 3249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Allan Olesen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2010 kl. 09:05
Og i øvrigt har du ret. Det er i hvert fald WMA, selv om jeg ikke kender versionen. 
Til top
Jørgensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Februar-2008
Sted: Holstebro
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2012 kl. 19:59

Hiver lige denne ældre tråd frem...

http://da.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting kan man læse, at DR mener flg.:

"I forbrugerbladet 'Tænk' fra november 2006 er DR citeret for, at ”Vi har valgt hifi-fanatikere fra. For dem er der få af.” Med denne konstatering slår underdirektør Paul Samsøe fra DR Distribution fast, at det ikke er på DAB-båndet, lytterne finder den perfekte lyd."

Nu har jeg så fundet en tuner, Cambridge 650T, hvor der både skulle være en god FM-tuner og en god DAB+ tuner, men med ovenstående udtalelse, om end jeg ikke har high end hi-fi, kommer jeg da lidt i tvivl om, om jeg blot skal nøjes med at gentilslutte en ældre, men pænt designet, DAB-modtager af mærket "International Receiver Company" til mit anlæg. Den har desværre ikke DAB+.

Omvendt burde jeg kunne få noget ud af den gode FM-modtager i det dyrere apparat i forhold til min nuværende surroundreceiver - en Sony STR-DA2400ES med en NAD T955 effekt som delvis aflastning.

Om end svaret vel næsten synes at give sig selv, når jeg ser mig lidt omkring på nettet, så spørger jeg alligevel.

Er DAB kaput i forhold til at hente ned via internettets radiostationer, hvis man ser på lydkvaliteten? Og i så fald bør jeg måske hellere bruge summen som indledende opsparing til en ny pladespiller, som bliver det næste projekt. Wink

Når man ser på, hvad der sælges, og hvad jeg også selv har et eksemplar af udover denne IRC, så er det jo små transistorradioer, og de kan næppe ikke gengive forskellen på udsendelser med en god bitrate kontra en lav bitrate alligevel.

Mvh. Jørgensen

Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Sted: Denmark
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2012 kl. 21:41
Oprindeligt skrevet af Jørgensen Jørgensen skrev:

Hiver lige denne ældre tråd frem...

http://da.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting kan man læse, at DR mener flg.:

"I forbrugerbladet 'Tænk' fra november 2006 er DR citeret for, at ”Vi har valgt hifi-fanatikere fra. For dem er der få af.” Med denne konstatering slår underdirektør Paul Samsøe fra DR Distribution fast, at det ikke er på DAB-båndet, lytterne finder den perfekte lyd." 

Og det har desværre ikke hjulpet meget, at Paul Samsøe  og Lars Grarup ikke længere er hos DR - de har gjort megen skade.

Nu har jeg så fundet en tuner, Cambridge 650T, hvor der både skulle være en god FM-tuner og en god DAB+ tuner, men med ovenstående udtalelse, om end jeg ikke har high end hi-fi, kommer jeg da lidt i tvivl om, om jeg blot skal nøjes med at gentilslutte en ældre, men pænt designet, DAB-modtager af mærket "International Receiver Company" til mit anlæg. Den har desværre ikke DAB+.

Der sendes ikke DAB+ i Danmark - bortset fra et forsøg i Kokkedal.  Jeg ville tilslutte den gamle modtager og se tiden an.   Jeg ville overveje en internetradio,  se godt på mulighederne og måske beslutte mig som en julegave til mig selv..

Omvendt burde jeg kunne få noget ud af den gode FM-modtager i det dyrere apparat i forhold til min nuværende surroundreceiver - en Sony STR-DA2400ES med en NAD T955 effekt som delvis aflastning.

Om end svaret vel næsten synes at give sig selv, når jeg ser mig lidt omkring på nettet, så spørger jeg alligevel.

Er DAB kaput i forhold til at hente ned via internettets radiostationer, hvis man ser på lydkvaliteten?

DAB anvender op mod 25 år gammel teknik, der yderligere under udviklingen blev reduceret for at undgå  alt for dyre modtagere i 1990'erne.  DAB+ er en overbygning, hvor man i det mindste koder lyden med en moderne  lydstandard der kan give rimelig lyd. 

Selve overførslen fra sender til din tuner er imidlertid  stadigvæk langt fra så robust, som moderne teknologi muliggør.  Man skal sende med op mod 5 gange den egentligt nødvendige sendestyrke, for at få dækning med DAB og lidt mindre med dog næsten det samme med DAB+. 

Det skal  du naturligvis ikke bekymre dig om, hvis du bor et sted der har OK DAB modtagelse.  

Så - igen - brug den gamle DAB radio og køb en internetradio, når du har fundet den rette model og pengene dertil.   

Hvis du - mod alle råd - alligevel køber en ny DAB radio, skal du helt sikkert vælge en med DAB+,  prisforskellen grundet  'plus' i  DAB+ er helt ubetydelig.

Lars    Smile

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Jørgensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Februar-2008
Sted: Holstebro
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2012 kl. 22:17

Hej Lars

Tak for et grundigt svar, som jeg vil tage til mig. Jeg vil afvente og stile mod en pladespiller.

Jeg bor i Holstebro, hvor vi skulle have fornøjelsen af en DAB-sender. Den skulle have haft noget med de udfald at gøre, der var på nogle Panasonic-tv, til vi slog de automatiske kanalopdateringer eller systemopdateringer fra.

Jeg har set nogle internetradioer, bl.a. en NAD, som har DAB+ og FM foruden nogle netværksfunktioner, så det kunne blive en løsning senere, men som du beskriver det, er det ikke noget, der umiddelbart haster, når jeg kan køre internetradio optisk via min pc, hvis den alligevel er tændt.

Tak for svaret. Smile

Mvh. Jørgensen

Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu