|
Biograf film med 48 i framerates |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
ARTISTEN ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 09-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 469 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 10-Juni-2012 kl. 22:27 |
Hej
![]() Som i nok ved er Peter Jakson igang med at optage filmen Hobitten. Framerates i denne film bliver dobbelt så høj, som de tusinder af film, som er optaget med de 24 billeder i sekundtet som hidtil har været standdard. Værksted for lys og lyd har beskrevet hvordan det kommer til at påvirke biograferne. Det ser ud til at man montere en dims i projektoren og så er man klar til 48 i framerates og en opløsning på 4k, serveren hvor filmen ligger bliver bare opdateret med en ny software. Vil en BD afspiller bare skulle have en ny firmware? og så kan den også vise Hobitten korrekt?
![]() |
|
Hjemmebio er fedt:Pioneer SC-LX87,buttkicker,dali blue 6006, OPPO 95,QED kabel og JBL N24 i bag.
|
|
![]() |
|
SVP03 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4172 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Så skal vi sikkert have nyt udstyr igen
![]() |
|
SVP03
|
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Umiddelbart nej. Jeg antager at den bliver udsendt som 24P på blu-ray. Uagtet diverse tekniske argumenter for at køre 48P, så tror jeg at det største argument for at køre 48P netop er at lave noget som man er tvunget til at tage i biografen for at opleve. Det samme gælder for Dolby Atmos, som man kan læse om på forsiden (64 kanalers surround). Det er dét der har været drivkraften bag 3D, men efterhånden som folk får 3D i hjemmet, så scrambler film-producenterne efter nye ting der skal få kunderne op af sofaerne. Hvilket jeg iøvrigt personligt synes er en dårlig strategi, da omkostningerne til biograf-drift stiger markant, hvilket blot får det resultat at billetpriserne stiger og kvaliteten falder.
|
|
![]() |
|
Stereolab ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-Januar-2012 Status: Offline Point: 797 |
Det er korrekt at Hobitten bliver optaget i 48P, men det er endnu ikke sikkert at den rent faktisk bliver udgivet i 48P. Peter Jackson ser det som en måde at fremtidssikre produktionen.
http://www.facebook.com/notes/peter-jackson/48-frames-per-second/10150222861171558 |
|
![]() |
|
skyking ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 01-December-2011 Sted: Danmark Status: Offline Point: 348 |
I linket står der om de 24 fps, at dette havde noget gøre med hastigheden af filmen i forhold til lyden.
Originally, 24 fps was chosen based on the technical requirements of the early sound era
Men var filmene ikke reelt stumfilm så hvordan kan man tale om lyd?
Ville man ikke belaste filmene for meget eller for hårdt ved optage med 48 fps, altså dengang man optog på film ![]() Redigeret af skyking - 11-Juni-2012 kl. 14:26 |
|
En noget indforstået Joke, do not answer!
|
|
![]() |
|
SVP03 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4172 |
Det var den mindste frame rate man kunne lave uden at man lige lagde mærke til det dengang.
Det har så hængt ved lige siden på film.
|
|
SVP03
|
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
De tidlige stumfilm er netop optaget i alverdens forskellige framerates (det er derfor Charlie Chaplin går så mærkeligt
![]() |
|
![]() |
|
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8645 |
Det var vel den lavest mulige framerate de kunne slippe afsted med. Film er/var jo ikke billigt, og højere framerates ville kræve mere film.
|
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
Det er vel noget med antal af blade på shutter som skal kunne deles med antal frames.
For at åbne og lukke for lyset kræver det en vis hastighed på shutter skiven. En skive med 50%/50% som har 1 blad, vil skulle rotere 24 gange i sekundet. Hvorimod en skirve med 25%/25% og 2 blade vil skulle rotere 12 gange i sekundet. Til gengæld skal den så være større for at dække lysområdet. Skiven vil nok være for stor og være for svær at få til at rotere jævnt med 6 gange i sekundet. Det har nok være lettere at lave mekanik der er delebart med vores tid som jo er 60 sekunder. 20 har man nok dømt ude fordi der er for lidt information og det vil hakke og 30 frames har nok været for dyrt i film. 21-23 frames og 25-29 frames har nok været for besværligt rent mekanisk at lave. 24 frames tror jeg er drømmetallet rent mekanisk, da det gør filmfremføring og alt andet meget lettere at tilpasse med tandhjul. Man skal jo også tænke på at film har en eksponeringstid og dengang havde man ikke så meget at vælge imellem. Så 30 billeder i sekundet ville kræve mere lys for eksponeringen. Mere information kan findes her: http://en.wikipedia.org/wiki/Rotary_disc_shutter Det er bare kvalificeret gætværk fra min side
![]() Redigeret af Cyberguyen - 11-Juni-2012 kl. 16:31 |
|
![]() |
|
skyking ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 01-December-2011 Sted: Danmark Status: Offline Point: 348 |
I filmens verden bliver hele billedet ligesom "lavet eller eksponeret på een gang".
Når man optager noget digitalt, da skanner man billederne på anden måde. Her ment som Interlaced eller progressivt, uanset hvilken fps man nu ønsker. Og det er vel netop denne skanning der ligesom udelukker det filmiske Look. Erfaringerne fra forsøg med 30fps eller højere i filmens verden har da fortalt lige hvad.
![]() Eller om man vil skanne et billede ved 48fps og så en pause (meget kort men ikke desto mindre en pause), og så skanne næste billede; i stil med den tid det tog flytte en film frem til næste levende billede, og så fremdeles.
Det eneste jeg ved om biografernes digitale udstyr, men dette viser ikke noget med 24 billeder per sekund, så at udstyret skulle blive kompliceret til vise 48 fps står mig endda meget uklart, meget. Jeg mener 1080p24 vises jo på ens tv i andre frames?
Jeg mener det med udlægge en tekst.
Now that the world's cinemas are moving towards digital projection, and many films are being shot with digital cameras, increasing the frame rate becomes much easier. Most of the new digital projectors are capable of projecting at 48 fps, with only the digital servers needing some firmware upgrades. We tested both 48 fps and 60 fps. The difference between those speeds is almost impossible to detect, but the increase in quality over 24 fps is significant. Fra tråden længere oppe http://www.facebook.com/notes/peter-jackson/48-frames-per-second/10150222861171558
Så jeg venter med se hvad fagfolk vælger ligesom at "Udbyde på markedet sådan rent teknisk 24, 48 eller noget ganske tredje!" Redigeret af skyking - 10-August-2012 kl. 17:47 |
|
En noget indforstået Joke, do not answer!
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |