recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Måske banalt, men alligevel..
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Måske banalt, men alligevel..

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2012 kl. 20:03
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Altså, skal det være på min nuværende 60Hz, eller bør jeg skrue op til 70-80Hz,

Jeg har nu sat delefrekvensen til 80 Hz igen, men er lidt i tvivl om det med large/small. For det første synes jeg at systemet mister en hel del bas, ved at sætte mine fronter til small.

Lad os lige antage at vi snakker stereo. Og at dine fronter står til Small. Når ja og så også lige at der ikke er slået et eller andet underligt til eller fra.

Hvis den samlet bas mængde mindskes ved at øge xover så er der skruet for lidt op for subben. Prøv at skifte mellem 60, 80, 100 og 120 Hz. Forvent at når du er færdig med at justere vil 80Hz give den bedste lyd.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Point: 460
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mfhansen82 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2012 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Jeg har nu sat delefrekvensen til 80 Hz igen, men er lidt i tvivl om det med large/small. For det første synes jeg at systemet mister en hel del bas, ved at sætte mine fronter til small.

Lad os lige antage at vi snakker stereo. Og at dine fronter står til Small. Når ja og så også lige at der ikke er slået et eller andet underligt til eller fra.

Hvis den samlet bas mængde mindskes ved at øge xover så er der skruet for lidt op for subben. Prøv at skifte mellem 60, 80, 100 og 120 Hz. Forvent at når du er færdig med at justere vil 80Hz give den bedste lyd.
Det jeg mener er at uanset om højttalerne er sat til large eller small, så spiller sub'en med når lydfeltet er sat til A.F.D (Forstærkeren bestemmer et passende lydfelt). Hvis jeg skifter imellem large og small, uden at pille ved delefrekvens eller andet, så bliver bassen noget svagere når fronterne står til small.
Jeg kan nemlig også høre forskel på bassen, hvis jeg skifter imellem A.F.D eller 2.ch.
Her kan man bare fornemme at sub'en lige giver det sidste i bunden.

Redigeret af mfhansen82 - 19-August-2012 kl. 20:30
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2012 kl. 21:27

@henrik b: jeg var netop lige inde på Hifiklubbens hjemmeside og undersøge det. Deres informationer er http://dali.dk/en-US/Loudspeakers-1/LEKTOR-6.aspx

Igen - specifikationerne kan ikke bruges til meget...
Dog fortæller de at du har en afrulning (fald) i bassen - ved 47 Hz - på 3 db. Det er en halvering...

M.v.h.

Redigeret af Henrik B. - 19-August-2012 kl. 21:28
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2012 kl. 22:16

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Det jeg mener er at uanset om højttalerne er sat til large eller small, så spiller sub'en med når lydfeltet er sat til A.F.D (Forstærkeren bestemmer et passende lydfelt). Hvis jeg skifter imellem large og small, uden at pille ved delefrekvens eller andet, så bliver bassen noget svagere når fronterne står til small.
Jeg kan nemlig også høre forskel på bassen, hvis jeg skifter imellem A.F.D eller 2.ch.
Her kan man bare fornemme at sub'en lige giver det sidste i bunden.
Lyder som om AFD skal slås fra. Sub og front skal ikke spille samme frekvens område. Så skal du bare finde ud af hvor meget der skal skrues op for subben.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu