|
Vga vs dvi/hdmi |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | |||||
aerik ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Januar-2011 Sted: Vejle Status: Offline Point: 4272 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
![]() ![]() ![]() ![]() |
|||||
![]() |
|||||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
||||
Der kan være ret store forskelle i forhold til DVI/HDMI og VGA, og den er også tilstede på selv de dyre skærme.
Jeg har tit oplevet at forskellige støjkilder sniger sig ind i signalet og skaber skygger, løbelinier osv. når man køre VGA. Støjen kommer ikke kun fra et dårligt kabel, men også nogen gange inde fra elektronikken i skærmen. Så det er klart en fordel at køre digitalt i form af DVI eller HDMI.
Redigeret af Cyberguyen - 07-Oktober-2012 kl. 10:01 |
|||||
![]() |
|||||
TBC1 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 2007 |
||||
Personligt syntes jeg at forskellen i praksis er så manifest og eksisterende at det direkte generer mig i praksis og jeg ikke selv personligt kan eller vil affinde mig med VGA brug i forbindelse med digitale skærme/projektorer. Jeg betragter den med andre ord IKKE som 'ikke-eksiterende' i praksis. Men eftersom det jo er subjektive parametre der er tale om og forskelligt hvad man har øje for, og generes af, må man have fuld respekt for folks forskellige oplevelser, præferencer og ja, hvad man vel egentligt kan betragte som behov på området. Personligt er jeg langt mere forundret og forbløffet over at høre om folk der f.eks. ikke kan se forskel på f.eks. Boxers TV signaler og Canal Digitals (for at tage hver ende af spektrumet herhjemme). Til sammenligning er det langt mere indlysende og forståeligt hvis man ikke ser forskel på VGA og HDMI/DVI, da man her skal se langt bedre efter forskellen, da forskellen til sammenligning er afgørende og markant mindre end i det andet tilfælde, med forskellen i kvaliteten af TV signalerne. Men forskellen imellem VGA & HDMI/DVI er der og er eksisterende, både i det tekniske og målbare, såvel som i det praktiske.
Redigeret af TBC1 - 07-Oktober-2012 kl. 11:06 |
|||||
![]() |
|||||
Kasper_J ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-Marts-2007 Status: Offline Point: 2814 |
||||
Selv min gamle mor, bemærkede forskellen da jeg skiftede hendes kabel fra VGA til DVI - Det er absolut ikke et sted jeg ville spare.
|
|||||
![]() |
|||||
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
||||
Jeg forstår heller ikke påstanden om "næsten ingen forskel" jeg ville gå efter DVI/HDMI hvis jeg skulle vælge.
BS
|
|||||
![]() |
|||||
gigabyte ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 543 |
||||
Det kommer an på 3 faktorer:
1: GFX kortetes DAC samt filter kvalitet. Leadtek lavede egne/forbedrede filtre på VGA porten på deres nVidia kort, i "gamle" dage. Matrox var kendte for exelent VGA kvalitet i 90'erne.
2: VGA kablets kvalitet, mange billige kabler der følger med en skærm er rædderlige.
3: A/D converteren i skærmen. Genesis chipsettet var kendt for at levere næsten DVI kvalitet, self. med et godt grafikkort. Mange nye fladskærme bruger et Realtek chipset, og kvaliteten er derefter.
VGA kan stå næsten lige så godt som DVI/HDMI, men lige som med CD'en, giver den Digitale teknologi mulighed for bedre kvalitet for små penge.
Summa sumarum, køb en skærm med DVI, den lille forskel i pris er som regel til at komme over.
Mvh Gigabyte
|
|||||
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
|
|||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |