recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til højtalerkabel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til højtalerkabel?

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2013 kl. 09:54
Personligt er jeg uddannet på et professionelt "lyttecenter" også kaldet DTU. I blandt andet akustik og audiologi (nå ja og så en ordentlig spand matematik for det skader ikke at kunne regne den ud også). Til dagligt arbejder jeg med lydkvalitet i trådløst lydudstyr. Tidligere har jeg også lavet lyttetests på akademisk niveau. 

Det du taler om har formentlig med psykoakustik at gøre. Og i den forbindelse er der ingen tvivl om at du subjektivt har en oplevelse af at kunne høre forskel. Det er bare ikke særlig interessant, hvis man ønsker at vide om der er en objektiv forskel, og det er det vi andre taler om. 

Det er selvfølgelig muligt at vi taler om det sammen, men det kræver at du har designet din test ordentligt, og ikke bare har byttet tilfældigt rundt på kabler hjemme i stuen. Det er næsten umuligt at lave en test i praksis der er fuldstændig fri for bias (forudindtagethed), og derfor forsøger man i designet af testen at råde bod på dette. Hvis vi skal vælge at tro på dine udsagn er du nødt til at præsentere os for dit testdesign. 

En ting der ofte driller rigtig meget er loudness, dvs opfattet lydniveau. Man er nødt til at sikre at alle samples afspilles ved samme loudness uanset konfigurationen af kabler/system. Ellers vil de fleste kunne høre forskel fordi alt lyder bedre når det bliver spillet højere pga ørets ikke-liniære følsomhed. 

Alt dette er i øvrigt noget der har taget en masse tid at lære, og ikke noget der kan fixes ved et besøg på et lyttecenter. 

Redigeret af opzouten - 09-Januar-2013 kl. 09:55
Til top
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2013 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Hej folkens!

Min kære storebror har været ude og bruge lidt penge på nyt legetøj, noget tv og hjemem biograf fra samsung.

Hertil er snakken blandt andet gået på hvor vidt det var muligt at skifte højtalerkablerne ud fra de standard der følger med til noget andet, og det har vi så fundet ud af at det er! (var det ikke på hans gamle)

Han har pt. noget gammelt højtalerkabel liggende, som jeg ville høre om nogen af jer kender til, og evt. har tidligere erfaring med? men som han selv siger er det over 10 år gammelt kabel.

navnet på det er: "monster xp nw compact precision stranded high resolution speaker cable"

og hvis i har erfaring med det, hvor godt eller hvor skidt er kablet i forhold til de mere nymoderne kabler fra f.eks. Supra, Van Der Hul, Clicktronic, Profigold, ViaBlue & Ixos??

Kabler er samtidig ret tykt, så det spørgsmålet om han skal ud og have nyt kabel alene pga. tykkelsen på det gamle, eller om det godt nok, og faktisk kan bruges (hvis det ik er for tykt)

- Håber nogen kan komme med lidt kvalificeret vejledning Wink

Hvilket Samsung sæt er der egentligt tale om? 
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Point: 1040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2013 kl. 16:26
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Personligt er jeg uddannet på et professionelt "lyttecenter" også kaldet DTU. I blandt andet akustik og audiologi (nå ja og så en ordentlig spand matematik for det skader ikke at kunne regne den ud også). Til dagligt arbejder jeg med lydkvalitet i trådløst lydudstyr. Tidligere har jeg også lavet lyttetests på akademisk niveau. 

Det du taler om har formentlig med psykoakustik at gøre. Og i den forbindelse er der ingen tvivl om at du subjektivt har en oplevelse af at kunne høre forskel. Det er bare ikke særlig interessant, hvis man ønsker at vide om der er en objektiv forskel, og det er det vi andre taler om. 

Det er selvfølgelig muligt at vi taler om det sammen, men det kræver at du har designet din test ordentligt, og ikke bare har byttet tilfældigt rundt på kabler hjemme i stuen. Det er næsten umuligt at lave en test i praksis der er fuldstændig fri for bias (forudindtagethed), og derfor forsøger man i designet af testen at råde bod på dette. Hvis vi skal vælge at tro på dine udsagn er du nødt til at præsentere os for dit testdesign. 

En ting der ofte driller rigtig meget er loudness, dvs opfattet lydniveau. Man er nødt til at sikre at alle samples afspilles ved samme loudness uanset konfigurationen af kabler/system. Ellers vil de fleste kunne høre forskel fordi alt lyder bedre når det bliver spillet højere pga ørets ikke-liniære følsomhed. 

Alt dette er i øvrigt noget der har taget en masse tid at lære, og ikke noget der kan fixes ved et besøg på et lyttecenter. 

Lyder yderst interessant Smile

Og det eneste jeg husker fra "testen" er at vi skiftes til at sidde og lytte, mens den anden skiftede frem og tilbage på kabler (uden den der sad og lyttede fik af vide hvilke der var tale om selvfølgelig) og vi benyttede os af 3-4 numre undervejs vi skiftede lidt imellem, og så blev samme lydindstillinger og volume niveau brugt på alle numre for at der var så lidt som muligt der kunne gøre en forskel Smile
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Point: 1040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2013 kl. 16:37
Oprindeligt skrevet af antilles antilles skrev:

Hej folkens!

Min kære storebror har været ude og bruge lidt penge på nyt legetøj, noget tv og hjemem biograf fra samsung.

Hertil er snakken blandt andet gået på hvor vidt det var muligt at skifte højtalerkablerne ud fra de standard der følger med til noget andet, og det har vi så fundet ud af at det er! (var det ikke på hans gamle)

Han har pt. noget gammelt højtalerkabel liggende, som jeg ville høre om nogen af jer kender til, og evt. har tidligere erfaring med? men som han selv siger er det over 10 år gammelt kabel.

navnet på det er: "monster xp nw compact precision stranded high resolution speaker cable"

og hvis i har erfaring med det, hvor godt eller hvor skidt er kablet i forhold til de mere nymoderne kabler fra f.eks. Supra, Van Der Hul, Clicktronic, Profigold, ViaBlue & Ixos??

Kabler er samtidig ret tykt, så det spørgsmålet om han skal ud og have nyt kabel alene pga. tykkelsen på det gamle, eller om det godt nok, og faktisk kan bruges (hvis det ik er for tykt)

- Håber nogen kan komme med lidt kvalificeret vejledning Wink

Hvilket Samsung sæt er der egentligt tale om? 

Dette sæt: http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/hjemmebiograf/HTE4550/samsung-5-1-blu-ray-hjemmebiograf-ht-e4550
Som sagt er det min brors, og spørg du mig ville jeg aldrig have smidt pengene på det, men når man tænker på at manden aldrig har smidt mere end 2500 på et TV eller lign. og så smider 10k for både 46" Samsung LED tv, og dette hjemmebio sæt, så det sku egentlig OK! Smile men typisk er det bare sådan at de fleste standard ledninger der følger med sådanne billige sæt, er noget billigt ståltråds crap, og selv de billigste er værste RIGTIGE højtaler kabler man kan købe hvor som helst, er man næsten bedre stillet med. Men min ide var at lokke ham til f.eks. et sæt Supra Classic 1.6mm, for til 16kr/m, så får han da det maksimale ud af sine højtalere, uden at give en bondegård for kabler som hans anlæg alligevel ikke ville kunne udnytte fuldt ud. Smile
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2013 kl. 19:23
Om han køber Supra til 16 kroner meteren, Harald Nyborg kabel til 6 koner meteren eller AV-Connection kabler til 8-9 kroner meteren vinder han lige lidt/meget ved.

Det eneste har får ud af Supra kablerne er en højere pris.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2013 kl. 21:49
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Om han køber Supra til 16 kroner meteren, Harald Nyborg kabel til 6 koner meteren eller AV-Connection kabler til 8-9 kroner meteren vinder han lige lidt/meget ved.

Det eneste har får ud af Supra kablerne er en højere pris.

Klaus

Klaus har ret. Men hvis du alligevel har nogle højttaler kabler liggende, så brug dog bare dem. 
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2409
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2013 kl. 14:46

Så negative folk er, hold da op..

Hvis nu jeg påstår at mit anlæg lyder klart bedre efter jeg gav det en gang rød spraymaling så vil jeg garanteret også komme i modvind.

Min "negativitet" er rettet mod at du præsenterer noget som værende objektivt uden at du reelt aner om det er objektivt eller subjektivt.

Der er masser af subjektivitet i hifi, min musikoplevelse er klart større når jeg sidder i tusmørke med et glas rødvin og hygger. Det får mig dog ikke til at påstå at dagslys har en negitiv effekt på lydbølger og at et glas med rødvin i fungerer som en akustisk booster, der fremhæver de finere toner i lyden - jeg er udemærket klar over at de lydbølger der fysisk kommer ud af mine højttalere er præcis de samme uanset tidspunktet på dagen og at min større nydelse ved tusmørket og rødvinen skyldes absolut subjektive ting.

Var ikke klar over at folk der rent faktisk går op i en hobby og bruger en masse penge på den (hifi) også kunne være så ensartede med deres synspunkt når det kommer til det aller vigtigste punkt i denne hobby, netop det at bruge sine ører..

Det er jo lige præcis det jeg beder dig om, at sikre at du rent faktisk bruger dine ører og ikke dine følelser til at afgøre tingene.

..og "oplevet forskel eller høre forskel" potato tomato, same shit!

Så længe du ikke forsøger at præsentere noget som fakta er vi helt enige. Giver et glas rødvin mig en større oplevelse af musikken? Ja! Giver rødvinen en objektiv, faktuel forbedring af lyden? Hell no!

Giver lækre kabler dig en større oplevelse af musikken? Ja, kabler gør åbenbart noget for din stemning siden du bruger krudt på dem. Giver lækre kabler en objektiv, faktuel forbedring af lyden? Det aner du ikke før du har sikret dig at dine følelser ikke blander sig.

Jeg har et stort problem med at du hævder at kabler gør en objektiv, faktuel forskel uden at du reelt aner om det er følelser eller virkelighed.

faktum var at der VAR forskel, uanset hvad i så vil tro på.

Faktum er at du TROR på der var en forskel uden at du reelt ved om den er virkelig eller blot skabt af dine følelser.

Gad godt vide hvor mange af jer, der egentlig har været på besøg hos et autoriseret lyttecenter, og lært noget om hvordan hørelsen egentlig fungere, og været udsat for en række lyttetests..
(jeg har personligt været testet hos tomatis lyttecenter i Hillerød)

Jeg ved godt hvordan hørelsen fungerer. Jeg ved også at mit sanseapparat kan snydes af min underbevidsthed, så jeg ikke automatisk kan stole på det jeg sanser.

Men nok om det, det var ikke meningen dette skulle blive til en diskussion om hvorvidt det muligt at høre forskel på et kabel eller ej, men hvor vidt om det Monster kabel jeg skrev i den indledende tråd er noget værd

Det hænger uløseligt sammen.

Hvis man er skruet sammen ligesom dig og kan få en halvstivert på ved at skrue tyk ledning på en højttaler, så har sådan et monster kabel uden tvivl stor værdi.

Hvis man er den mere nøgterne type der tænder på reelle lydmæssige forbedringer, så er kablets værdi helt i hampen fordi det ikke gør noget man ikke kan få til en brøkdel af prisen.
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu