|
Trafo udmåling. |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | ||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19569 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Stop måleriet.
Pil diodebro og kondensatorer fra transformator. Sæt strøm til transformatoren. Springer sikringen? Ja = Transformator er defekt. Klaus |
||
![]() |
||
Rene K ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 10-Februar-2014 Sted: Bedsted Status: Offline Point: 48 |
|
Det vil blive næste skridt så lige om lidt har jeg svar på om det er den.
|
||
Har man ikke hørt topmodellerne af CV fra 70'erne så har man ikke hørt CV!
Indehaver af Duts Auto Hifi |
||
![]() |
||
Rene K ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 10-Februar-2014 Sted: Bedsted Status: Offline Point: 48 |
|
Så er det testet dog med en 2.5 amp sikring da jeg ikke havde nogle af de andre 10 amps i den længde..
Den starter fint op nu så nu må næste skridt vel være at teste den med kun ensretteren på? |
||
||
![]() |
||
|
Jeg er faktisk ikke en gang sikker på at forstærkeren er i stykker. Har lige monteret ensretteren og der skete stadig intet men da jeg så vente stikket om i stikkontakten så sprang den 2.5 amp sikring med det samme... så jeg spekulere lidt på om en af de tidligere ejer har monteret en forkert størrelse sikring nu hvor den både har en på nul og fase ledningen ( burde den i teorien ikke springe lige meget om den sidder på fase eller nul ledningen inde i forstærkeren? )....
Mvh den meget undrende mand...
|
||
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19569 |
|
2,5A sikring bør være mere end rigeligt til at teste med.
Ja, på med ensretteren, jeg vil vædede en våd berlinger på at det er den der er defekt......... Klaus |
||
![]() |
||
|
Klaus, hvis du læser min sidste besked så skriver jeg at den springer sikringen så snart jeg vender stikket om altså bytter rundt på nul og fase. :)
|
||
||
![]() |
||
|
Der er noget ravruskende galt! Klaus |
||
![]() |
||
|
Dette er med ensretter på dog kan jeg ikke helt se hvad forskel dette skulle gøre ift fase og nul... Ja jeg fatter det heller ikke medmindre den skal bruge mere end 2.5 amp sikring for at den kan starte op men i mit hovedet burde den jo så springe lige gyldigt hvilken side den sidder på altså om det er fase eller nul.. hmm ja jeg er faktisk lost specielt fordi at jeg aldrig har oplevet noget lignende :)
|
||
||
![]() |
||
|
jeg havde vendt diode broen 180 grader forkert da jeg udmålte den og nu har jeg fundet ud af at den ene diode var defekt. det forklarer dog ikke det med at sikringen sprang ved at bytte rundt på fase og nul men nu er ensretter skriftet til en ny og nu prøver jeg at samle det hele når jeg kommer hjem fra skole.
|
||
||
![]() |
||
Prasmus ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 28-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 538 |
|
Prøv lige at måle DC-modstanden fra de to primær viklings tilslutninger til de to sekundære tilslutninger samt til evt. metal som har forbindelse til kabinettet. Er der nogen som helst overgang ville jeg under alle omstændigheder kasserer trafoen.
Hvis der ikke er overgang, så prøv at fjerne diodebro og lytter fra trafoen og test om sikringen springer når du vender stikket (jeg kan ikke helt se om du have diodebro/lytter på da det skete). Hvis ikke, så prøv det samme med diodebro og lytter. Springer den, så test om det altid sker når stikket vender den ene vej, eller om det er hver gang den vendes. Bliver du træt af at brænde sikringer af, kan du som før foreslået sætte en 220V glødepære (gerne i form af en lampe og en fornuftig kabling, så du ikke kommer i stødet) i serie på primær siden (220V siden). Jo mere den lyser og jo længere tid den lyser, jo større er sandsynligheden for at din sikring ville springe uden pæren. Du vil i hvert fald kunne se om der er forskel alt efter hvordan stikket vender. Jeg tror mest, at det du oplevede var, at din sikring er for lille til opstartsstrømmen, så nogen gange går det godt, andre gange gør det ikke, altså det var et tilfælde den sprang lige da du vente stikket. Det pynter bestemt heller ikke hvis den ene diode i broen er stået af og leder i begge retninger. Det vil give en delvis kortslutning i den ene kondensator som lægges oven i start strømmen (opladningen) i den anden kondensator. Den defekte diode kan også have ødelagt den ene kondensator og/eller dele af forstærkeren (men det er langt fra sikkert). Redigeret af Prasmus - 06-Marts-2014 kl. 12:16 |
||
![]() |
||
|
pramus.
jeg havde ikke lytter på under testen men havde dog diodebro på . jeg har målt forbindelser fra primær kreds til sekundær kreds efter anbefaling fra min lære og her var der intet at komme efter. jeg har nu haft den startet op uden diodebro på og her var der ingen forskel om hvordan stikket sad men har også skiftet til 5 amp sikring nu. har også fået en ny diodebro magen til den gamle så nu skal jeg prøve at samle det når jeg kommer hjem på nær lytter. jeg blev anbefalet at måle dem igennem først som vi har udstyr til her på skolen dog får jeg ikke mulighed for det før på mandag så jeg må se om jeg kan holde ud at vente så længe :) |
||
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |