recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kalibrering.. hvor højt i Hz..?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kalibrering.. hvor højt i Hz..?

Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Måske er det formuleringerne der er problemet, jeg reagerer på at du beskriver nogle meget absolutte ting der sker, eksempelvis "bredere stereoperspektiv". Det mener jeg ikke er en ubetinget fordel uanset setup,

Ja når man debatterer med dig, skal man tage forbehold for dit og dat og ko og pat, det har jeg efterhånden fundet ud af :-) Men nogen gange kunne du jo prøve og regne det ud selv. Her snakker jeg om mit eget setup hvor fronterne står lidt for tæt, og hvor det er en fordel med bredere stereo perspektiv. Men jeg må dog også indrømme jeg har svært ved og sætte de rigtige ord på lydoplevelser, og derfor sikkert engang imellem lukker noget vrøvl ud ;-)

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

i nogle opstillinger er lyden smurt alt for bredt og udefinérbart ud,

Det er netop noget af det som jeg syntes Dirac rydder gevaldigt op i. Selvom det bliver "bredere", så kan man fornemme hver enkelt instrument og sangerens plads i lydbilledet.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 15:50
Tror vist aldrig alle kommer til enighed om, hvad der er det bedste at gøre. :)

Hvis du spørger mig: Få en MiniDSP eller anden manuel EQ, mål tingene selv og vurdér hvor højt op der skal korrigeres. Det er "nemt" at se når man måler på flere siddepladser. Der er ingen regel der siger 300hz eller 800hz. Alt er afhængigt af rum og højttalere.

Nu er jeg jo bio-mand, så jeg går meget ind for, at bruge EQ i hele spektret MEN kun hvis man selv har mulighed for at bestemme hvad der sker i de øvrige frekvenser. Jeg bruger ét eller to brede filtre blot til at styre target kurve og er totalt ligeglad med små ujævnheder deroppe.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2014 kl. 18:16
Man skal skelne mellem at tilpasse til en targetkurve, og at korrigere for rumproblemer. Det er ikke det samme.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2014 kl. 00:21
Sagde jeg heller ikke at det var :)
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2014 kl. 08:28
I Dirac har man jo kun en target kurve og ændre på. Så ved ikke lige hvor meget jeg behøver og skelne imellem det. Hvornår kalder du det for hhv target kurve og rumkorrektion?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-September-2014 kl. 09:20
Target kurve er ko, og rumkorrektion er pat.
Til top

Besvar Besvar Side  <123

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu