recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DR beskærer vist alt nu i 16:9 ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDR beskærer vist alt nu i 16:9 ?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2008 kl. 00:22
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Javel ja, men jeg gider ikke se hesteopera.

Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2008 kl. 00:54

Tror du ikke den store forskel i dine observationer, og DR's genudgivelser er primært at da du så dem sidste gang, havde du selv et 4:3 tv?
så de sorte bjælker var betydelig klarere her..

og så skrev de også dette om "Den gode, den onde og den grusomme".

"Filmen vises i den nyrestaurerede udgave fra 2003 med 14 minutters ekstra spilletid."

Så der er nok sket ændringer fra andres side og ikke hos dr.

Til top
2jur Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 12-Januar-2005
Sted: Denmark
Point: 264
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2008 kl. 07:13

Den sammenlignig jeg lavede viste klart mindre detaljer, mest iøjnefaldne var den mathed der var i billedet. 
Filmen vare 2.51 timer og er optaget på en recorder der er købt i 2005.

Jeg mener også det er bitraten.

Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2008 kl. 07:18
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Tror du ikke den store forskel i dine observationer, og DR's genudgivelser er primært at da du så dem sidste gang, havde du selv et 4:3 tv?så de sorte bjælker var betydelig klarere her..

Selvom jeg nu har et fladskærmstv,
så har jeg faktisk i de senere år haft og stadig har et widescreen billedrørstv indstillet i det rette element.
- Selv med dekoder har der ingen uvidenhed været der

og så skrev de også dette om "Den gode, den onde og den grusomme"."Filmen vises i den nyrestaurerede udgave fra 2003 med 14 minutters ekstra spilletid."Så der er nok sket ændringer fra andres side og ikke hos dr.

I sammenligning med andre beskårede film, har jeg svært ved at forestille mig, at jeg har set forkert
Til top
--
--

Bruger er stoppet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2008 kl. 07:27
Med hensyn til DR2, som vel kan betragtes som kulturkanal, så burde det altså ikke være et problem, at sende arkivudsendelser i det oprindelige format!
- Jeg har blandt andet set portræter, hvor personer ser noget tykke og brede ud.

- DR har tidligere stået som en af de bedste kanaler med hensyn til formater - jeg synes de har haft lidt problemer på det seneste.   
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2008 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Med hensyn til DR2, som vel kan betragtes som kulturkanal, så burde det altså ikke være et problem, at sende arkivudsendelser i det oprindelige format!
- Jeg har blandt andet set portræter, hvor personer ser noget tykke og brede ud.  

Hvis du ser udsendelser på DR hvor personerne ser [for] tykke ud, er det nok fordi det sendes som 4:3 og du strækker det på dit widescreen TV. Jeg har ikke fantasi til at forestille mig at DR selv ville strække et 4:3 billede til 16:9.

Hvis hele udsendelsen er i 4:3 (genudsendelse fra arkivet), sender DR selvfølgelig i 4:3 digitalt [1] i stedet for at pillarboxe. Folk med 16:9 TV må så sørge for at pillarboxe, hvis de vil se det korrekte bilede. Til gengæld undgår dem med 4:3 TV at få en sort ramme omkring billedet.

Hvis der er tale om gamle klip i 4:3 format i en ny 16:9 udsendelse, er DR nødt til selv at pillarboxe idet man ikke kan skifte mellem 16:9 og 4:3 hele tiden. Ulempen er at dem med 4:3 TV får en sort ramme, da de letterboxer et pillarboxed billede.

[1] Snakken om 4:3 vs 16:9 giver kun mening for digitalt TV. Alt analogt TV er per definition 4:3 (vi glemmer lige det fusk som YouSee laver når digitale kanaler som TV2 Norge, TV4, ARD og ZDF sender i 16:9).
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
--
--

Bruger er stoppet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2008 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Hvis du ser udsendelser på DR hvor personerne ser [for] tykke ud, er det nok fordi det sendes som 4:3 og du strækker det på dit widescreen TV. Jeg har ikke fantasi til at forestille mig at DR selv ville strække et 4:3 billede til 16:9.Hvis hele udsendelsen er i 4:3 (genudsendelse fra arkivet), sender DR selvfølgelig i 4:3 <span style="font-style: italic;">digitalt</span> [1] i stedet for at pillarboxe. Folk med 16:9 TV må så sørge for at pillarboxe, hvis de vil se det korrekte bilede. Til gengæld undgår dem med 4:3 TV at få en sort ramme omkring billedet.Hvis der er tale om gamle klip i 4:3 format i en ny 16:9 udsendelse, er DR nødt til selv at pillarboxe idet man ikke kan skifte mellem 16:9 og 4:3 hele tiden. Ulempen er at dem med 4:3 TV får en sort ramme, da de letterboxer et pillarboxed billede.[1] Snakken om 4:3 vs 16:9 giver kun mening for digitalt TV. Alt analogt TV er per definition 4:3 (vi glemmer lige det fusk som YouSee laver når digitale kanaler som TV2 Norge, TV4, ARD og ZDF sender i 16:9).

For at undgå en større polemik, så ser jeg også "fejlen" på mit nye Sony fladskærmstv.

DR2 har tidligere ved deres Tema aftner godt kunne sende både arkivmateriale i 4:3 uden klammer, selvom det meste var i 16:9
- men så kommer vi ind på det med zoom signal,
som før har været en del af debatten her     
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu