recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Råd vedr. effektforstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Råd vedr. effektforstærker

Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Maj-2014 kl. 21:24
Oprindeligt skrevet af André S André S skrev:

Nu vi inden på DB måler/microfon osv...
Ville jeg kunne bruge den microfon fra min B&W DB1 på min Integra DTR-80.3

Mit umiddelbare bud er:Nej

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2014 kl. 07:46
Oprindeligt skrevet af Wish Wish skrev:

Jeg er klar over at det aldrig bliver så nøjagtigt som en reel dB-måler, men jeg tænkte at det kunne bruges til de lidt "grovere" ting.

Nu kan du så quote "internettet" for at sige: Det kan du ikke Smile
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2014 kl. 09:45
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Wish Wish skrev:

Jeg er klar over at det aldrig bliver så nøjagtigt som en reel dB-måler, men jeg tænkte at det kunne bruges til de lidt "grovere" ting.

Nu kan du så quote "internettet" for at sige: Det kan du ikke Smile
Der er jo ikke noget i vejen med at bruge en iPhone som DB-måler hvis man f.eks. gerne vil sammenligne lydstyrker til messer eller lignende. 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2014 kl. 12:34
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Der er jo ikke noget i vejen med at bruge en iPhone som DB-måler hvis man f.eks. gerne vil sammenligne lydstyrker til messer eller lignende. 

En én-linies kommentar er per definition aldrig helt dækkende for hvad man mener Wink
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2014 kl. 10:58
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

En pro kalibrering kan også meget vel aflaste receiveren og sub's, frem for og belaste dem yderligere. I mine Dirac kurver dæmper jeg meget mere end jeg hæver, og opnår dermed en kraftig aflastning af højttalere og forstærkere.

Jeg kunne godt tænke mig at se din korrigering. Hvis jeg forholder mig nøgternt til dét du skriver, så mener jeg at det er forkert. At hæve et givent frekvensområde vil ALTID belaste udstyret mere, også selv om du sænker andre frekvensområder. Netto-resultatet er at du mister noget headroom. Hvis forstærkeren (eller højttaleren) rammer max ved f.eks. 100 Hz, så er det ret ligegyldigt at du har aflastet dem ved 50 Hz.
Helt enig hvis det er signalstyrken (spændingen) og ikke strømstyrken der er den begrænsende faktor i forstærkeren.

Lige et eksempel hvor frekvens korrektion giver mere headroom, dog helt uden at tage stilling hvor realistisk eller relevant det er. Først et eksempel på en "tilfældig" højtalers impedanskurve, hvor jeg kun ser på den blå kurve.
Hvis rummet gør at vi dæmper 6dB omkring 200Hz og hæver et tilsvarende frekvensområde omkring 70-80Hz ligeledes med 6dB. Så vil det give totalt mindre strøm og dermed mere overskud (eller mindre underskud) i forstærkeren.
6dB er faktor 2 i spænding og strøm så det vil "hjælpe" hvis vi brugte en forstærker der kan give 100 watt i en højtaler men kun afgive 5 watt i 5 højtaler.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
Just Curious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Frederikssund
Point: 519
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Just Curious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2014 kl. 22:49
Ang: akustik forbedrende materialer som bedre investering end en effektforstærker.

jeg ved ikke om den er postet herinde før, men den giver da lige en "aha" oplevelse Smile

http://www.youtube.com/watch?v=cp56A6TcL1E

Proj: JVC DLA-X5000/ 156" AT 16:9 diy lærred/ AVR: Marantz Av7704/ BD: OPPO UDP-203/ L/C/R: JBL PRO 3252N/
Surr & Back: 6xJBL PRO 8320/ Atmos: 4xJBL Control 1/ Eff. Forstærker effekt: Ca. 2800 W
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2014 kl. 22:59
Oprindeligt skrevet af Just Curious Just Curious skrev:

Ang: akustik forbedrende materialer som bedre investering end en effektforstærker.

jeg ved ikke om den er postet herinde før, men den giver da lige en "aha" oplevelse Smile

http://www.youtube.com/watch?v=cp56A6TcL1E

Kender udemærket værdien af akustiske forbedringer, men har aldrig set den video før. Mega fedt lavet! :)
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2014 kl. 08:01
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Hvis rummet gør at vi dæmper 6dB omkring 200Hz og hæver et tilsvarende frekvensområde omkring 70-80Hz ligeledes med 6dB. Så vil det give totalt mindre strøm og dermed mere overskud (eller mindre underskud) i forstærkeren.
6dB er faktor 2 i spænding og strøm så det vil "hjælpe" hvis vi brugte en forstærker der kan give 100 watt i en højtaler men kun afgive 5 watt i 5 højtaler.

Det er et meget tænkt, teoretisk eksempel, men ja jeg kan godt gå med til at moderere det fra "ALTID" til "vi bør altid antage at det koster headroom at hæve et frekvensområde da undtagelserne vil bero på mere eller mindre uforudsigelige tilfældige sammenfald". Mkay?

P.S. Som jeg har forsøgt at prædike før, så eksisterer en forstærker som du beskriver dér ikke. Når diverse anmeldere måler mindre total effekt med flere kanaler i drift, så er det fordi forstærkerens sikringskredsløb lukker ned når den ser fuld belastning på alle kanaler samtidig. Hvilket er en GOD ting. Især når du ser en måling hvor forstærkeren klarer sig fint i 5 kanaler, men leverer meget lidt i 7 kanaler, så kan du roligt regne med at det er sikringskredsløbet der er på spil. Og det er ikke noget problem i praksis, for i praksis vil du aldrig have fuldt signal ved alle frekvenser i alle kanaler samtidigt.

Eksempelvis Sound & Vision har bekræftet overfor mig at det er sikringskredsløbene der træder ind, men alligevel insisterer de på at målingerne er relevante, og fortsætter med at bringe dem. Deres målinger er med andre ord dybt utroværdige og misvisende.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 345

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu