|
DLS R serie - flere versioner? |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | |
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19569 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Billedet du har fundet svarer til de fleste højttalere med to sæt skrueterminaler.
Den stiplede linje er bøjlerne bagpå. Er der kun et sæt terminaler, er højpas og lavpasteuriser bare forbundet til det samme sæt terminaler. Har du spurgt DLS om forskellen? Klaus |
|
![]() |
|
Hessi ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-December-2006 Sted: Århus N, DK Status: Offline Point: 1528 |
Beklager hvis jeg spørger dumt, men fysik er ikke min stærkeste kompetence. ![]() Med udgangspunkt i det du siger med fordeling af effekt, hvorfor anbefaler man så at bi-ampe? Og er det rigtig forstået at bi-amper man, kører signalerne i hver sin "bane" uden på noget tidspunkt at blive "blandet sammen", eller gå igennem samme filter? Jeg spørger hvad det kræver ud over bi-amp terminaler, og får at vide at de ikke har flere delefiltre på lager til disse modeller, men hvis jeg bruger bi-amp terminaler kan det lade sig gøre. Så blev lidt forvirret og gav op. Tror ikke jeg forstår dem og de forstår ikke mig... mit svensk er også max ringe. Han nævnte yderligere at der var forbedringer i de nye versioner fra Kina, men de lyder jo alle sammen rigtig godt. :D
Redigeret af Hessi - 05-Marts-2016 kl. 13:28 |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Du har faktisk spurgt om det samme for 4,5 år siden
![]() http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=103030&title=biamping-biwiring-forskelle-og-fordele |
|
![]() |
|
Hessi ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-December-2006 Sted: Århus N, DK Status: Offline Point: 1528 |
tjoooooeh....
![]() Det jeg gerne vil have præciseret er om de 2 signaler til hhv. bas og diskant/mellemtone, er delt i 2 separate "baner" hele vejen frem til enhederne. Min kraftigt begrænsede logik og erfaring siger mig nemlig , at hvis ovenstående ikke passer, er der hverken grund til at bi-wire eller bi-ampe (med udgangspunkt i 2x240w vs. 1x480w). Faktisk ville det være bedre at koble højttalere til på helt "normalt" vis, for så kan en stor del af den samlede effekt gå til den krævende enhed. F.eks. ville 1x480 watt til en højttaler være bedre end 2x240watt ikke?
Redigeret af Hessi - 08-Marts-2016 kl. 18:40 |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19569 |
Nu er der bare ikke mange forstærkere med 4x240W, eller sågar 2x480W, til at drive et sæt stereohøjttalere. Der, hvor det kan være en fordel er, hvis man lader en surroundforstærker med 7 kanaler, drive et sæt højttalere i stereo. Så er der lige 10% ekstra at gøre med. Alternativt, hvis man har en kraftig forstærker til bassen og en med præcist den lyd man ønsker til diskanten (rørforstærker eksempelvis). Så kan man kombinere et "stereosvineefekttrin" med en "rørslæde" og få noget okay ud af det. Klaus |
|
![]() |
|
Men så kan jeg forstå at det ville være bedre at "nøjes med" at b-wire? :)
|
|
![]() |
|
Ved bi-amping, har du 240w til bassen, ved bi-wire, har du 240W til hele højttaleren - og en effektforstærker i overskud.
For øvrigt, så er jeg nu ikke helt sikker på at den har 2x240w ud fra de specs jeg læser her: http://www.cattylink.com/classic80b.html, der står der at transformatoren er på 265w, hvilket svarer til noget der ligner 2x100w kontinuerligt, specielt når stand-by forbruget er på 55w. Klaus |
|
![]() |
|
![]() ![]() Men ja du har nok ret igen... det er nok nærmere noget i stil med 210watt i alt pr. forstærker. Og i øvrigt kan jeg vist ikke brokoble kanalerne så de kan blive monoer... så der er ingen vej uden om en bi-amping for at udnytte dem bedst muligt. Edit: Kan man ikke lave denne løsning? 1 forstærker til en af basserne, 1 til den anden af basserne, og 1 til begge diskanter og mellemtoner? Så er det kun den ene kanal der bruges ved dem til basserne. ![]() Redigeret af Hessi - 10-Marts-2016 kl. 19:17 |
|
![]() |
|
Den kommer aldrig til at yde 480 W i en kanal. Transformatoren er simpelthen for lille og ladelykapaciteten ligeså. Desuden er kølepladerne ikke voldsomme nok (ej heller til 2x240). Regn med et spild på mindst 25% der bliver til varme, som skal afsættes i kølepladerne.
Klaus |
|
![]() |
|
Men kunne man ikke lave det sådan som vist på billedet for at få mest muligt ud af det?
![]() Redigeret af Hessi - 10-Marts-2016 kl. 21:47 |
|
![]() |
|
Du kan jo prøve og lytte dig frem til, hvad der er bedst.....
Klaus |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |