|
Akustik i kælderbio |
Besvar ![]() |
Side <1 234 |
Forfatter | |||
Andromeda ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Oktober-2011 Status: Offline Point: 517 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Læs beskeden herover ^^
|
|||
![]() |
|||
jacobe ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Februar-2006 Sted: Lund, Sverige Status: Offline Point: 1858 |
||
Man har et standpunkt, til man tager et nyt
![]() |
|||
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :) |
|||
![]() |
|||
Hamsjael ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Januar-2010 Status: Offline Point: 248 |
||
Jeg takker for alle de mange gode råd
![]() Det forbløffer mig hver gang hvor mange meninger der kan være om et emne - men det er kun godt at få det hele med ![]() Jeg vil i første omgang prøve Jonas_h beregningsprogram og så vil jeg tage stilling til materialevalg og placeringer her efter.
|
|||
![]() |
|||
Andromeda ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Oktober-2011 Status: Offline Point: 517 |
||
det lyder også fornuftigt
![]() |
|||
![]() |
|||
Mefisto ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-August-2016 Status: Offline Point: 1695 |
||
Det er der heller ikke nogen der har sagt, men det bliver heller ikke som en kommerciel bio uanset hvor mange reflektorer og diffusere du sætter op. Det nærmeste du kan komme en kommerciel bio er at dæmpe alt hvad du har plads til og korrigere resten med eq, evt flere end een sub. Resten er fis og ballade der mest tjener til at gøre rummet egnet til at opholde sig og tale i. Men altså, det er jo ikke et optage studie eller en operasal, der skal give lækker klang til stemmer og instrumenter.
Redigeret af Mefisto - 16-Oktober-2021 kl. 11:23 |
|||
![]() |
|||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
||
Mefisto: Vi er uenige på det punkt.
Målet skal være at det lydmæssigt skal være så tæt på hinanden som muligt når man går fra den store sal til det lille rum. Det er vi vel enige om? Men fordi de to rum er så akustisk forskellige, så kan du ikke bare kopiere det store rum i en mindre version og forvente at det fungerer. Små rum er domineret af reflektioner indenfor 5-10ms fra det direkte signal. Der er ikke noget som hedder 'efterklang' i et lille rum hvorimod man i biografen stort set kun fokuserer på efterklang og få den ned på et bestemt niveau. Har du nogensinde været i et lille rum plastret til med absorbering? Synes du film gengives som i biografen i det rum?
|
|||
![]() |
|||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
||
Dette er min anbefaling til akustik i dit rum (udover de øvrige ting som er sendt på PB). Jeg har ikke brugt tid på at få det til at se pænt ud, men håber det giver mening :)
Der er mange veje til Rom, så andre inputs herinde lyder sikkert også ok. Jeg mener nedenstående takler de udfordringer der er i små rum bedst. Bemærk at der ikke er nogle typiske bass traps. Det løses vha. subwooferplacering og placering af stole. Reflektionspunkter ![]() Hvad jeg ville gøre: ![]() |
|||
![]() |
|||
jacobe ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Februar-2006 Sted: Lund, Sverige Status: Offline Point: 1858 |
||
Interessant, ligner meget min egen plan, som jeg satser på at bruge vinteren til at realisere :)
Jonas, hvad mener du om Grimani's idé om at spejlvende de to sider ift hinanden, dvs. asymetrisk (der hvor der sidder absorbering på den ene sidevæg er der diffusion på den anden)?
Redigeret af jacobe - 20-Oktober-2021 kl. 14:54 |
|||
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :) |
|||
![]() |
|||
||
Jeg mener det er en misforstået strategi som er taget med fra hvordan man gør i kæmpe rum.
Lyden vi hører i vores små rum er domineret af de tidlige reflektioner. Så hvis du pludselig ændrer på reflektionerne så højre og venstre fronthøjttaler lyder forskelligt, vil du skabe ubalance. Er sted hvor man måske kunne slippe afsted med det, er ved surroundhøjttalerne. Men ift LCR hvor soundstage/imaging er så vigtigt, ville jeg aldrig gøre det. Disclaimer: Har kun prøvet det af meget kort, så hvis andre har intensiv erfaring kunne det være sjovt at høre om. Men generelt synes jeg det lyder tosset og har aldrig ville investere mange timer i at prøve det.
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 234 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |