|
Please HJÆLP mig - min imac vil ikke starte |
Besvar ![]() |
Side <123 |
Forfatter | |
elendil ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 20-Juni-2010 Sted: Lille skensved Status: Offline Point: 467 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ubuntu kører fint på nyere macs, og det er en nogenlunde enkel ting at prøve, hvis man mistænker HD'en for at være dårlig. Hent et Ubuntu live image (google det) og smid på en usb-pind eller DVD og boot op derfra. Browse så din mac-disk og kopier evt. ud på endnu en usb-pind.
Ubuntu er efterhånden så alment kendt og brugt, at det er til at google det meste og få svar alle kan forstå. Når du har fikset det, så begynd at brug Time machine regelmæssigt. Det bliver du glad for. |
|
![]() |
|
Guests ![]() Gæst ![]() |
Man skal så bare passe på ikke, at komme til at installere Ubuntu i stedet for - SÅ er man på r*ven, hvad data angår! Jeg ville foretrække adapter-metoden først - så kan man teste disken med din Ubuntu-metode bagefter. Tomlin: VIGTIGT!!! Du skal huske, at hvis du prøver Ubuntu-metoden, og du smider den på en USB-pind, så skal denne være tom!! Der må IKKE være billeder, dokumenter og andre personlige filer p den, da disse vil blive slettet!! Der vil KUN være systemet på den!
Redigeret af mnielsen - 29-Maj-2018 kl. 06:49 |
|
![]() |
|
elendil ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 20-Juni-2010 Sted: Lille skensved Status: Offline Point: 467 |
Gode pointer, Nielsen.
|
|
![]() |
|
Tomlin ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 27-Maj-2018 Status: Offline Point: 9 |
Åh gud, hvor er I bare skrappe altså - kan I ikke komme og lave min mac, så jeg kan komme videre i mit liv :-)
Jeg må nok kaste håndklædet i ringen - jeg forsøgte i går at boote fra installationsdisken og så kom jeg ind til noget "førstehjælp". Jeg kontrollerede disken, og den fandt fejl - noget med at "der burde være 8 blokke i steder for 0" osv. Men den sagde bekymrende nok "i stedet for 0" i hver linje - som om der mangler noget på min disk! Men igen - jeg er ikke klog nok til at det giver mening for mig. Tror I det kan svare sig, at betale for at få nogen til at forsøge at hive data ud eller skal jeg bare gendanne hele lortet? ![]() |
|
![]() |
|
quarkir ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 07-August-2006 Sted: København, DK Status: Offline Point: 1574 |
De kan give et gratis bud på fejlen og evt. pris for at fikse den.
Redigeret af quarkir - 29-Maj-2018 kl. 11:20 |
|
mvh
Jesper \ The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't - Douglas Adams |
|
![]() |
|
Guests ![]() Gæst ![]() |
Hvis du gendanner Macværket, FØR nogetsomhelst andet.... SÅ ryger data jo!!! Smid da de få hundrede kroner efter en adapter, og gør forsøget den vej. Kender du evt. en anden, som har noget Mac, så kan disken tilsluttes denne, som beskrevet længere oppe.
|
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
Den lette løsning er som potter har sagt. - nemlig at koble maskinen til en anden via kabel og lave en target disk mode. så vil man lynhurtigt også se om det rent faktisk ER disken der er noget galt med - for hvis disken er i stykker, så vil target disk mode ikke kunne lade sig gøre. - Så er man fri for at åbne kassen og kan flytte data over uden problemer. og hvis disken er død, så kan man jo teknisk få sat en ny disk i i stedet, og maskinen vil så virke igen. - MEN alle data vil være tabt!!
Redigeret af claus_jac - 29-Maj-2018 kl. 19:43 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |