|
|
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | |||
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
||
Jeg siger heller ikke at det skulle kunne lykkes at omgå HDCP blot ved at lave et kabel selv, kun at nogle prøvede at lave et sådant kabel. De nærmere omstændigheder gik jeg ikke ind i, da jeg så det. Tror dog ikke at det korrekt at forestille sig at der løber et krypteret signal i et HDMI kabel? Hvorfor tror du det? Det er pladen der afspilles der er krypteret med og den kan afkodes af et software program, der kan håndtere denne denne. Dernæst kommer HDCP ind i billedet via HDMI eller DVI udgange der har HDCP og en chip der findes på et egnet grafikkort. DVI eller HDMI indgange på et HD - Ready TV , har også HDCP på indgangen. Der er henholdvis en sender og en modtager. Senderen på et HDCP understøttet grafikort undersøger om der er en HDCP modtager på modtagersiden. Er det i orden kan der modtages et signal, ellers måske slet ikke. Men skulle det være krypteret på dette punkt? Det syntes jeg ikke jeg har hørt. I så fald skulle et TV altså afkryptere signalet. Nej, det er allerede sket tidligere. Jeg tror du tager fejl. ? |
|||
![]() |
|||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
||
Det er korrekt at HDCP har en authentication protokol, men det er ikke den eneste sikkerhed. Hvis authentication var den eneste sikkerhed, ville du kunne kopiere ved at "sniffe" trafikken mellem to HDCP-godkendte enheder.
Øh? Læste du det link som jeg postede? For eksempel denne sætning: Encryption is done by a stream cipher. Each decoded pixel is encrypted by applying an XOR operation with a 24-bit number produced by a generator. The HDCP specifications ensure constant updating of keys (after each encoded frame). Det skulle være muligt at omgå, men ingen gider bruge tid på dette, eftersom det er nemmere at angribe datastrømmen før decodning, for eksempel ved at omgå AACS (bandwidth efter decodning er noget større ![]() Redigeret af JesperLund - 30-Juni-2007 kl. 15:24 |
|||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|||
![]() |
|||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
||
Løse meter og stik til eftermontering er ikke officielt understøttet af HDMI. Det er derfor det er begrænset hvad der findes: Det kan per definition ikke garanteres at det virker, og slet ikke at apparaterne ikke brænder af hvis man gør noget forkert. |
|||
![]() |
|||
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
||
|
|||
![]() |
|||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
||
Du blander to ting sammen. Den blå tekst (citat) omtaler HDCP, ikke AACS. Der er forskel på AACS og HDCP, dels med hensyn til krypteringsform, dels med hensyn til den funktion som de har. AACS bruger AES, som ikke er en stream cipher. Kæden er som følger Bitstream fra optisk drev -> AACS dekryptering -> video decodning af MPEG-2/VC-1/H.264 -> HDCP kryptering af de decodede frames -> Output til display enhed (HDCP kompatibel) Dette gælder hvad enten din afspilningsenhed er en standalone eller en computer med "officiel" software som PowerDVD eller WinDVD. Det er korrekt at display enheden skal lave en dekryptering, men den er temmelig banal (en XOR operation). Dermed ikke sagt at HDCP er temmelig banal, fordi HDCP nøglerne udskiftes efter hver frame. Der er altså to forskellige krypteringer i spil. Hvis du læser forum indlæg rundt omkring, vil du se at PowerDVD nogle gange kræver HDCP, selvom AnyDVD har strippet AACS fra bitstrømmen fra det optiske drev. |
|||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Nej, jeg siger ikke at HDCP er det samme som AACS. At omtale en detalje eller et led er ikke det samme at opfatte begge som ens. Jeg opfatter det korrekt at tale om HDCP som en overordnet ting, hvori der indgår en række mindre step, herunder omtale af AACS. Jeg kan huske at jeg på et tidspunkt omtalte beskyttelsen på pladen som HDCP og at du rettede det til AACS. Da sagde jeg til mig selv at jeg ville undersøge dette nærmere. Og faktisk er det en beskyttelse der hedder AACS for filmindustrien, ligesom DRM (måske ikke det rigtige navn) med hensyn til musik. ----------------- [/QUOTE] Kæden er som følger Bitstream fra optisk drev -> AACS dekryptering -> video decodning af MPEG-2/VC-1/H.264 -> HDCP kryptering af de decodede frames -> Output til display enhed (HDCP kompatibel) Dette gælder hvad enten din afspilningsenhed er en standalone eller en computer med "officiel" software som PowerDVD eller WinDVD. Det er korrekt at display enheden skal lave en dekryptering, men den er temmelig banal (en XOR operation). Dermed ikke sagt at HDCP er temmelig banal, fordi HDCP nøglerne udskiftes efter hver frame. Der er altså to forskellige krypteringer i spil. Hvis du læser forum indlæg rundt omkring, vil du se at PowerDVD nogle gange kræver HDCP, selvom AnyDVD har strippet AACS fra bitstrømmen fra det optiske drev. [/QUOTE] Du skulle vel ikke være i besiddelse af nogle links, jeg skal nok selv lede igen, men sommetider har man lige et par stykker. Tror jeg har læst alt hvad der er på nettet omkring emnet, vil lige prøve igen. Der dukker jo hele tiden nyt op. Jeg forstår ikke fuldt ud hvad du skriver faktisk. Skal tænke over det. Du har da trukket noget i land. Jeg syntes der mangler nogle ting på din liste. Selvfølgelig kan man ikke nævne alt. Der står jo meget på nettet, du har måske nogle andre guruer en jeg. Det er jo et emne med en del hemmelighedskræmmeri. Bliver nødt til at vente til i morgen Redigeret af Ken_T - 01-Juli-2007 kl. 01:15 |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
DRM = Digital Rights Management, som er en fællesbetegnelse for systemer som CSS, AACS, HDCP, iTunes Fairplay, Microsoft PlayforSure, Windows Media DRM (f.eks. musik i WMA format), etc. De er alle defective by design, men det er en anden sag. ![]()
Ok, men du kan ikke sige at HDCP er en overordnet ting, som omfatter flere ting, herunder AACS (hvis du har en STB med HDMI, vil der ofte være HDCP på output, men der er ikke noget AACS). Forbindelsen mellem AACS og HDCP er licensbetingelserne fra AACS LA, som fordrer HDCP på det digitale output (HDMI), i hvert fald i visse situationer. Redigeret af JesperLund - 01-Juli-2007 kl. 00:12 |
|||
|
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Det jeg snakker om med det "overordnede" som måske ikke er det rette ord, er at mange efterhånden uden store ledsagende forklaringer nikker genkendende til ordet HDCP og opfatter HDCP som en beskyttelse der er på fx blu-ray og HD-DVD og som knyttet til HDMI ud/indgange. Der skal helst ikke for lange forklaringer til hver gang og derfor ender man måske med en bredere betydning end der egentlig er plads til.
Jeg har lagt mærke til at du også andre steder på nettet har skrevet en del om dette emne. Har først i dag lagt mærke til dit navn. Du syntes faktisk at have en meget god forståelse omkring det hele. Det er lige før jeg har lyst til at citere dig selv og bruge det imod dig :) Vi er da ikke uenige om andet en detaljer syntes jeg. Jeg tror da at min egen forståelse stammer en del fra dig. Jeg kan godt se på wikipedia at signalet faktisk også er krypteret på dette sted. Mit engelske er ikke sådan topklasse engelsk, så det har jeg overset. Men det er meget svært at finde de oplysninger man leder efter undtaget netop der. Redigeret af Ken_T - 01-Juli-2007 kl. 03:06 |
|||
![]() |
|||
Peter Pan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 05-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 8212 |
![]() |
||
Mvh. Peter Pan.-Se link-Råd-for-BL-tilslutning.
|
|||
![]() |
|||
tejsdindler ![]() Bruger ![]() Oprettet: 13-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 110 |
![]() |
||
Sådan! Så fik jeg trukket kabler og da jeg var igang, smed jeg lige nogle flere med.. 2 stk HDMI kabler Det holdt hård, men det ser fandeme fedt ud at der ikke er nogekabler til hverken Wii, HDD optager eller TV..!! |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |