recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vinder af formatkrigen : DVD !
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketVinder af formatkrigen : DVD !

Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2008 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af vclarke vclarke skrev:

Så vidt jeg har læst og forstået er det endda foreskrevet at "katalog" titler skal holdes kodefri på BD(om det så bliver overholdt er en anden sag). Det har jeg aldrig hørt om på DVD, så på det område er der vel tale om fremgang i forhold til DVD.

Kan vi ikke få den garanti på skrift inden vi køber dyre Blu-Ray afspillere?

Så vidt jeg husker var der tilsvarende gode intentioner med regionskodning på DVD for 10 år siden, men det blev ikke til noget. Det er nu en gang nemmere at trykke nogle flere disce fra den eksisterende master end at lave en ny uden regionskoder.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
vclarke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-September-2006
Sted: Denmark
Point: 738
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2008 kl. 14:34

Jeg har desværre kun læst om det i div. forums og at Fox skider højt og flot på det, men hvis du mener at have hørt det samme om DVD for 10 år siden, må man jo sige at det er uændret og ikke en tilbagegang i forhold til DVD(med 10 års forskydning naturligvis).

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2008 kl. 14:44
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Nu skal man vel sammenligne status på BD nu, som ca. 2 år inde i DVD'ens levetid

Ja - men med hele erfaringen fra DVD i baggagen. Der er jo ikke noget i vejen for at fabrikanterne allerede nu fulgte samme politik, men det er ikke sket endnu.

Fabrikanterne skal levere regionslåste afspillere, hvis de skal overholde licensaftalerne. Uden en licensaftale får du ikke dekrypteringskoder til din afspiller.

Det gælder principielt også DVD og derfor er en DVD afspiller regionslåst fra fabrikken. Selv mærkevareproducenterne har indset at det er nødvendigt at kunne levere regionsfrie løsninger, og de juridiske problemer (licensbetingelserne) løses ved at udstyre afspillerne med specielle service koder, som fjerner regionskodningen.

I gamle dage skulle man lodde chips i sin DVD afspiller for at gøre den regionsfri.

Det har givetvis spillet en stor rolle for mærkevare producenterne, at visse fabrikanter i østen har leveret afspillere som var regionsfrie fra starten af. Mit gæt vil være at disse afspillere er produceret uden licensaftaler med DVD alliancen (eller i det mindste i åbenlys strid med disse aftaler). Det er teknisk muligt fordi så godt som alle CSS dekrypteringsnøgler er kendte i dag, og der ikke effektive muligheder for at blackliste disse rogue afspillere.

Den går bare ikke på Blu-Ray, og derfor vil der næppe komme det samme pres fra regionsfrie producenter. Uden aftaler med BDA og AACS LA, kan du ikke lave en Blu-Ray afspiller.

Og hvis du ikke overholder licensbetingelserne, kan de tage retten til at producere afspillere fra dig, og din afspiller (de allerede solgte enheder) kan blive frataget retten til at afspille fremtidige film. Principielt også eksisterende film, hvis du kommer til at afspille en ny disc med blacklisting instruktioner for din afspiller.

Redigeret af JesperLund - 26-Januar-2008 kl. 14:52
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2008 kl. 14:48

Jeg har desværre kun læst om det i div. forums og at Fox skider højt og flot på det, men hvis du mener at have hørt det samme om DVD for 10 år siden, må man jo sige at det er uændret og ikke en tilbagegang i forhold til DVD(med 10 års forskydning naturligvis).

Fox må gerne udstyre deres DVD film med regionskoder. De må også gerne bruge RCE. I couldn't care less - for det virker ikke.

Jeg har ikke samme optimisme med Blu-Ray regionskoderne. Sony og BDA har mange muligheder for at bekæmpe at Sony afspillere bliver modificeret og solgt som regionsfrie (well A+B samt R1+R2, hvilket kun er næsten regionsfri). Om BDA eller Sony vil bruge disse muligheder kan jeg selvfølgelig ikke vide, men personligt ville jeg ikke turde tage chancen på nuværende tidspunkt.

Redigeret af JesperLund - 26-Januar-2008 kl. 14:53
Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2004
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2008 kl. 15:02

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

DVD ER REGIONSKODET!!! - Det kan ikke diskuteres. P� det tilsvarende stadie som BD er p� nu kunne man da f� "regionsfri" DVD afspillere?. Som en tidligere ansat i HiFi-klubben har berettet herinde s� har han solgt �N! DVD afspiller som var gjort regionsfri i den tid han var ansat der!

Her er en anden statistik: 100% af de DVD afspillere som Laserdisken har solgt kan afspille alle regioner...

Men HiFi-klubben m� vel betegnes som entutiast-land, s� lidt underligt at det s� forholder sig s�dan

Nej ikke spor underligt for det gælder på hardware, ikke på software. Filmfans købte deres dvd-afspillere i Laserdisken dengang i dvd'ens barndom. Der var ligefrem ventetid, afspillerne blev revet væk.
Til top

Besvar Besvar Side  <1 234

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu