recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bi-amping, bi-wiring... forskelle og fordele?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBi-amping, bi-wiring... forskelle og fordele?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
martin_p Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Maj-2011
Status: Offline
Point: 852
Direkte link til dette indlæg Emne: Bi-amping, bi-wiring... forskelle og fordele?
    Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 14:53

Jeg skriver senere hvad han præcis har skrevet. Men der hvor jeg har købt højttalerne, har de også bedst erfarring med at bi-wire istedet for bi-amping med Ls'erne

Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 14:35
Oprindeligt skrevet af martin_p martin_p skrev:

Jeg er blevet fortalt af en af de kloge mennesker fra Jbl Synthesis, at jeg burde Bi-wire min jbl ls80'er det ville gi det bedste resultat, istedet for at bi-amp.
 
Umiddelbart lyder han ikke specielt klog LOL hvad har han helt præcist skrevet? Det lyder i hvert fald underligt hvis han ville anbefale det.
Til top
martin_p Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Maj-2011
Status: Offline
Point: 852
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 14:26
Jeg er blevet fortalt af en af de kloge mennesker fra Jbl Synthesis, at jeg burde Bi-wire min jbl ls80'er det ville gi det bedste resultat, istedet for at bi-amp.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 14:12
Oprindeligt skrevet af dysterland dysterland skrev:

Selve basenheden bruger ganske rigtigt mere effekt - men på grund af det passive delefilter bliver effekten jo fordelt ligeligt (så der bliver spildt en masse strøm på at drive diskanterne).

Beklager, men det er noget pladder.

Delefilteret sørger for at dele op hvilke frekvenser der ryger til de forskellige enheder, den blander sig ikke i hvor meget effekt der ryger i de forskellige retninger. Mængden af effekt i de forskellige frekvensbånd styres af musiksignalet og forstærkeren. Hvis musiksignalet består en masser af bas og næsten ingen diskant, så ender det med at basenheden får en masse effekt mens diskanten ikke får ret meget. Omvendt, hvis der er tale om en fløjtesolo uden synderlig bas, så får basenheden ingenting og mellemtone og diskant får den effekt der skal bruges. Det blander delefilteret sig ikke i. Hvis nu delefilteret fordelte effekten ligeligt, som du beskriver, så ville tonekontrollerne på forstærkeren være virkningsløse og det er de ikke.

Oprindeligt skrevet af dysterland dysterland skrev:

Så faktisk skal der være samme udgangseffekt i de to forstærkere. Jeg HAR prøvet at sætte en mindre diskant til diskanterne, og det lød jammerligt. Til gengæld gør det ikke noget, hvis diskant-forstærkeren har mindre strømforsyning, for den bliver ikke presset så hårdt.

Det holder heller ikke. Forstærkerne behøver ikke have samme effekt, det handler om at få balance i lydniveau, ikke i effekt. Hvis nu der er tale om et almindeligt musiksignal med lidt af det hele, både bas, mellemtone og diskant på nogenlunde samme lydniveau, så skal lydtrykket ud af højttaleren også helst have ca. sammen niveau for de forskellige frekvenser for at repræsentere musiksignalet korrekt. Basenhederne er store og relativt tunge at trække, så der skal måske bruges 5 Watt for at levere de 100 dB lydtryk du vil høre musikken ved. Diskanten er til sammenligning lillebitte og meget nemmere at drive, så den kan måske klare sig med 0,25W for at levere et lydtryk der matcher de 100 dB basenheden leverer.

Der er ikke noget i vejen for at have en fin, lille rørslæde på 2x8W til mellemtone og diskanter og så en ordentlig kraftkarl af en transistorforstærker på 2x300W til basenhederne/subwoofer, så længe du sørger for at justere volumen på de to forstærkere så du får en passende balance mellem lydtrykkene for de forskellige frekvenser.

Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2011 kl. 23:54
ok. Tak skal i have allesammen. Smile
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19232
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2011 kl. 20:43
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Hvis det bliver aktuelt så finder man jo ud af hvilke frekvenser producenten havde valgt at dele ved og holder sig til dem.


Ja og med hvilken  stejlhed filtrene skal arbejde.


Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Hvorfor er det et aktivt delefilter er bedre end et passivt? Går der noget tabt i passive filtre eller sådan noget?


Det er det heller ikke altid, men dybest set kan du spare delefiltret inde i højttaleren. Dette delefilter med sine spoler og kondesatorer har betydning for frekvensgangen, men der går også effekt tabt i filteret. Derfor kan det være en fodel at dele aktivt. Men man kan ikke ukritisk hive et delefilter ud af en højttaler og så dele aktivt, fordi delefilteret kan have en direkte indflydelse på frekvensgangen og så ender man ud med en anden frekvensgang end den fabrikanten har ønsket.

En af fordelene ved aktiv filtrering er at den forstærker man sætter til at drive diskanterne ikks bliver "forstyrret" af bassignaler og omvendt. Hvor meget det har at sige i praksis er noget helt andet.

Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Og hvorfor er bi-amping bedre end bi-wiring eller almindelig wiring? (Det her bliver nok besvaret når ovenstående er besvaret Smile)


Ved bi amping har du eksempelvis 2x100 watt til rådighed til din højttaler. Det vil sige 100W til bassen og 100W til diskanten. Ved "normal" bi-wiring skal der ud af de 100 W også være effekt til rådighed til mellemtone/diskant. Dermed er der mindre effekt til rådighed til bassen.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2011 kl. 18:06
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Aha... så hvis man har knasterne og vil investere i en aktiv delefilter, så skal man skille højttaleren ad for at bypass'e en del af delefiltret og derefter samle det igen?


Ved hvilken frekvens vil du dele?
Hvor stejlt vil du dele?

Med andre ord - glem alt om aktivt delefilter.


Klaus

Hvis det bliver aktuelt så finder man jo ud af hvilke frekvenser producenten havde valgt at dele ved og holder sig til dem.

Men i den nærmeste fremtid og nok et stykke frem vil det ikke blive aktuelt da jeg ikke har pengene til det, og heller ej forstand nok på det.

Ville bare undersøge forskellene og fordelene/ulemperne, så når/hvis det blev aktuelt så var jeg forberedt og kunne tage de rigtige valg i forhold til mit behov. Er meget nysgerrig! Smile

Men jeg har fundet ud af at jeg kan bi-ampe med den receiver jeg har nu så det vil jeg starte med, og så lader jeg vist bare det passive delefilter i højttaleren klare delingen.

Sidste par spørgsmål...

Hvorfor er det et aktivt delefilter er bedre end et passivt? Går der noget tabt i passive filtre eller sådan noget?

Og hvorfor er bi-amping bedre end bi-wiring eller almindelig wiring? (Det her bliver nok besvaret når ovenstående er besvaret Smile)

Jeg takker igen. Smile
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
dysterland Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-Maj-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2011 kl. 17:50

 

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Da det er din bas der trækker langt den største effekt (200W), vil det altid være godt at have en stor forstærker (forudsat at den er lige så vellydende som en lille (100W), men blot har mere effekt (og Ampere) til rådighed.

Selve basenheden bruger ganske rigtigt mere effekt - men på grund af det passive delefilter bliver effekten jo fordelt ligeligt (så der bliver spildt en masse strøm på at drive diskanterne).

Så faktisk skal der være samme udgangseffekt i de to forstærkere. Jeg HAR prøvet at sætte en mindre diskant til diskanterne, og det lød jammerligt. Til gengæld gør det ikke noget, hvis diskant-forstærkeren har mindre strømforsyning, for den bliver ikke presset så hårdt.

Alt dette gælder selvfølgelig ikke med et aktivt delefilter, hvis man samtidig går uden om det passive filter.

Desuden mener nogen, at man godt kan bruge et aktivt delefilter i biamping mellem forforstærker og effektforstærker, selvom man ikke går uden om det passive. Idéen er, at effektforstærkerne så ikke skal bruge kræfter på at forstærke de signaler, som alligevel bliver filtreret fra i det passive delefilter. Jeg ved ikke, om det virker i praksis, men jeg skal helt klart prøves - et aktivt delefilter kan jo fås fra omkring 500 kroner hos thomann.de.

HTPC, V-DAC, Nakamichi CA-5E II, 2x LC Audio The End, Avance Dana 980

Hififorfolket.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19232
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2011 kl. 17:44
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Aha... så hvis man har knasterne og vil investere i en aktiv delefilter, så skal man skille højttaleren ad for at bypass'e en del af delefiltret og derefter samle det igen?


Ved hvilken frekvens vil du dele?
Hvor stejlt vil du dele?

Med andre ord - glem alt om aktivt delefilter.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2011 kl. 17:38
Aha... så hvis man har knasterne og vil investere i en aktiv delefilter, så skal man skille højttaleren ad for at bypass'e en del af delefiltret og derefter samle det igen?
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2011 kl. 17:12
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Er der nogen højttalerproducenter der laver bi-amp-højttalere hvor man kan bypass'e delefiltret? I så fald evt. modeller? 
De eneste consumerhøjttalere jeg har hørt om, er Dali Megaline. Aktiv deling er ikke brugt så ofte indenfor consumerverdenen. Jeg kører aktiv deling på mit udstyr, men jeg har også noget pro-udstyr som ligner noget der er løgn. Smile
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2011 kl. 17:06
Er der nogen højttalerproducenter der laver bi-amp-højttalere hvor man kan bypass'e delefiltret? I så fald evt. modeller? 
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu