recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af højttaler-løsning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketValg af højttaler-løsning

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
kam1138 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 02-November-2004
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Emne: Valg af højttaler-løsning
    Sendt: 24-November-2011 kl. 11:18
Hej,
 
Jeg har trevlet forummet tyndt for gode råd - men må nok alligevel bede om lidt hjælp.
 
Jeg vil gerne have en lyd-løsning der både kan bruges til TV/film og som stuens (55 kvm) anlæg.
 
Jeg kommer fra et setup med et forfærdeligt TV og et oldgammelt sony mikro-anlæg, så jeg har næppe gyldne ører :-)
 
Jeg har overvejet en soundbar som en prisbillig løsning - men selvom jeg ikke er kræsen, kunne jeg grundlæggende godt tænke mig noget der var en anelse bedre til musik til hverdag og fest.
 
Musikken vil jeg streame med min squeezebox (toslink) og videoindhold o.l. vil jeg streame med Apple TV (XBMC/Plex e.l.) (HDMI). Audio fra TV'et tænker jeg skal sendes via HDMI 1.4 (ARC) tilbage til anlægget.
 
Højttalermæssigt er jeg på udkig efter nogle der kan sættes under loftet på vægbeslag - og af hensyn til min bedre halvdel bør satelitterne nok være hvide. På grund af stuens indretning vil sofaen dog stå op af væggen, og da surround i forvejen ikke er et must - så tænker jeg at pengene er givet bedre ud på et par fornuftige fronthøjttalere og en sub. Men bør jeg af hensyn til film/tv også sætte en centerhøjttaler til aht. stemmer - eller er det en vildfarelse, når der ikke er tale om et 5.1-setup?
 
Jeg har været forbi Hifiklubben hvor jeg har kigget på Dali Fazon Sat + LCR og på Dali SUB E-12F. Jeg har fundet (men ikke lyttet til) Jamo D500 som umiddelbart er i samme kategori. Hvilke alternativer til disse to bør jeg overveje - og hvordan vurderer I Fazon (Sat / LCR) kontra D500 ?
 
Da jeg allerede har streaming-enheder til NAS (Squeezebox) og Airplay (Apple-TV) så har jeg jo reelt ikke så meget at bruge en netværksbestykket forstærker til. Derfor kunne en Onkyo TX-SR309 måske være tilstrækkeligt til ovenstående setup? Eller er der gode argumenter for at overveje TX-NR509 eller noget helt tredje.
 
Jeg håber at jeg kan få et par gode råd med på vejen :-)
 
Tak
 
kam1138
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2011 kl. 12:19
Oprindeligt skrevet af kam1138 kam1138 skrev:

Jeg håber at jeg kan få et par gode råd med på vejen :-)


Gør nu dig selv den tjeneste at køb noget ordentligt, frem for nogle små satellitter der skal sidde oppe under loftet.

Er konen sur over størrelsen på et sæt Dali Concept, såser du hende bare en gør det selv løsning og spørger om det er den du skal lave i stedet.
http://www.moppe.dk/klhorn.html

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
kam1138 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 02-November-2004
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-November-2011 kl. 13:18
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Gør nu dig selv den tjeneste at køb noget ordentligt, frem for nogle små satellitter der skal sidde oppe under loftet.

Er konen sur over størrelsen på et sæt Dali Concept[...]
 
Haha, tak for forslaget! :-)
 
Konens eneste ønske var den hvide finish - desværre er det rummets indretning og begrænsninger pga. døre og vinduer der betyder, at vi reelt skal have det op under loftet.
 
Som det fremgår vil jeg rigtigt gerne købe noget ordentligt (ellers havde jeg valgt den nemme løsning og købt en soundbar) - men rummet kan jeg ikke lige ændre.
 
kam1138
Til top
jackson stuart Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 30-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 104
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2011 kl. 10:57
Uanset hvad, så er det en rigtig dårlig løsning at have front ht. siddende oppe under loftet ved filmbrug, så vil jeg næsten hellere sige du skal købe en ordentlig soundbar.
 
D500 er ihvertfald ikke god til at have siddende i lofthøjde, den skal ned i skærmhøjde og er selvf. bedst egnet til film.
Hvis der er mulighed for at have noget siddende nede på væggen ved siden af tv så tjek også monitor audio eller focal sib,  begge er kval. og fås i hvid ;-)
Ellers hvad med et par slanke system audio gulvhøjtalere, kan det ikke mases ind...? ellers prøv interflora - haha !
 
Reciever- min anbefaling køb en god en i 3-4000,- klassen, de kan som regel det meste i et fornuftigt kvalitet/pris forhold. onkyo 6/509, denon 1912 og pioneer 921 er nok toppen af poppen ligenu, og så er det jo bare lidt fremtids orienteret, når konen på et senere tidspunkt vil forhandle sig til en ny beklædnings genstand eller noget !
 
J.
 
Sony W5500 - PS1/PS3 - NAD visofive - Sherwood - Dali concept - mission - eltax. (samt suzuki)
Til top
esbenholm Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-Oktober-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2011 kl. 16:54
Hvis du overvejer en soundbar kunne Monitor Audio radius R1 HD være en mulighed. Det er en højtaler med sep. Højre, Center og Venstre kanal. Jeg tror den kunne være god til film sammen med en sub, men kender kun de helt små radius 45hd, som jeg bruger som baghøjt. med et fint resultat.  
Til top
kam1138 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 02-November-2004
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2011 kl. 21:15
Hejsa,

Tak for jeres bemærkninger så vidt. 

Jeg har lagt mig fast op et egentligt anlæg, men ellers tak for anbefaling om soundbar.

Jeg har forstået på jer, at gulvhøjttalere bør prioriteres højt. Det må jeg lige overveje lidt nærmere, for det er ikke lige til højrebenet.

Det samme gælder, at montering under loftet ikke er optimalt - det havde jeg ikke hørt om / tænkt på. Jeg har nok i lidt for høj grad tænkt placeringen ud fra stereo/musik-formål.

Jeg har også noteret mig, at stereo med center er en vildfarelse der ikke eksisterer :-)

Er der nogle bud på fordele/ulemper for Dali Fazon SAT/LCR kontra Jamo D500 - er sidstnævnte så dedikeret en film-højttaler, at den ikke kan anbefales til stereobrug?

Mvh

Kam1138

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu