recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fattigmands DAC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFattigmands DAC

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2011 kl. 20:49
Oprindeligt skrevet af Redneck Redneck skrev:

Puha det lyder teknisk! :P

Men for at runde tråden helt af, kan vi så blive enige om at en DAC til 1000 kr. vil forbedre lydkvaliteten mellem min WD boks og min forstærker, men at det ville være dumt da der findes smartere alternativer!?

.. Og at en sådan DAC ikke vil give forbedret lyd mellem SB/Sonos og min forstærker?

Jeg vil påstå at hvis en DAC ikke kan forbedre kvaliteten i forhold til en SB Touch/Duet/Classic, så kan det være hamrende lige meget. Jeg har ingen erfaringer med 1000,-s DACs, men til 1500 kan jeg godt finde noget der er en forbedring i forhold til SB'erne (jeg har ikke sammenlignet med Sonos). 
Til top
Redneck Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 15-September-2011
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2011 kl. 21:26
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Redneck Redneck skrev:

Puha det lyder teknisk! :P

Men for at runde tråden helt af, kan vi så blive enige om at en DAC til 1000 kr. vil forbedre lydkvaliteten mellem min WD boks og min forstærker, men at det ville være dumt da der findes smartere alternativer!?

.. Og at en sådan DAC ikke vil give forbedret lyd mellem SB/Sonos og min forstærker?

Jeg vil påstå at hvis en DAC ikke kan forbedre kvaliteten i forhold til en SB Touch/Duet/Classic, så kan det være hamrende lige meget. Jeg har ingen erfaringer med 1000,-s DACs, men til 1500 kan jeg godt finde noget der er en forbedring i forhold til SB'erne (jeg har ikke sammenlignet med Sonos). 

Okay, hvilke DACs snakker vi så om? Har valgt at jeg ikke vil købe en DAC lige nu, da et SB eller Sonos system ville være bedre, men det kunne jo være fedt at opgradere og få det til at lyde bedre med tiden :)  
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2011 kl. 21:58
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

 
Nu synes jeg der er verden til forskel på professionel audioproduktion hvor forskellige processer skal ske parallelt og i realtime, og på audio reprooduktion hvor det er ørebedøvende ligegyldigt om det hele er forsinket en lille smule fordi man gemmer lidt data i en buffer.


Uanset metodikken, så er det jo en accept af at jitter er et issue.
 
Jamen absolut. Det prøver jeg da heller ikke at benægte.
 
Jeg er ikke et sekund i tvivl om at det vil have en negativ, målbar effekt hvis man fodrer selve DA konverteren med jitterfyldt data og jeg er dermed ikke uenig i at der bør gøres noget ved det (lige) inden man konverterer data til analog. Min pointe er alene at det er en problemstilling der ofte er blæst helt ud af proportioner i forhold til at afspille f.eks. en CD. Mig bekendt kan man f.eks. benytte en realtivt billig FIFO kreds der omtrent er i stand til at eliminere problemet helt, så længe den ikke løber tør for data. Det er så her vi vender tilbage til det som vi diskuterede før. Altså hvor langt tilbage man skal gå for at eliminere jitter, og det er her kæden hopper af for mig. Inden for HIFI er der efter min mening en lang tradition for at gå den længste omvej for at "løse" problemstillinger der efter alt at dømme kunne klares for beskedne penge hvis man tænkte sig om.
 
Klasse eksemplet er på det er den nu så berømte OPPO spille der for en brøkdel af prisen på high end (High Price) udstyr uddeler tørre tæsk i samtlige dicipliner.
 
Nu vil jeg self ikke udelukke at jeg tager fejl og mit svar her er ret OT i forhold til både mit oprindelige spørgsmål og i forhold til trådstarter, så jeg vil lade den ligge her for nu.
 
MVH
 
 


Redigeret af tvkartoffel - 29-November-2011 kl. 22:13
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2011 kl. 23:50
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Det er så her vi vender tilbage til det som vi diskuterede før. Altså hvor langt tilbage man skal gå for at eliminere jitter, og det er her kæden hopper af for mig.


Det er heldigvis ret nemt, for jitter skal man korrigere for lige inden D/A'en ellers kan man give sig til at korrigere en-million-milliard andre steder uden det giver nogen forskel.

Jitter korrektion på en given samplefrekvens er ganske simpelt, sæt data i kø og clock dem ud med en fast frekvens.

Men kender man ike frekvensen, skal man til at "lære den" og det er her PLL (phase locked loop) kommer ind i billedet. Spørgsmålet er bare hvor "træg" man laver reguleringen i PLL delen. For PLL'en skal "lære" bitfrekvensen" og så ellers tune ind efter den, er PLL'en for hurtigt regulerende, vil jitteren stadigvæk være der, er den for langsom, vil den ikke opdage en skiftende bitfrekvens.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2011 kl. 00:06
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Det er så her vi vender tilbage til det som vi diskuterede før. Altså hvor langt tilbage man skal gå for at eliminere jitter, og det er her kæden hopper af for mig.


Det er heldigvis ret nemt, for jitter skal man korrigere for lige inden D/A'en ellers kan man give sig til at korrigere en-million-milliard andre steder uden det giver nogen forskel.

Jitter korrektion på en given samplefrekvens er ganske simpelt, sæt data i kø og clock dem ud med en fast frekvens.

Men kender man ike frekvensen, skal man til at "lære den" og det er her PLL (phase locked loop) kommer ind i billedet. Spørgsmålet er bare hvor "træg" man laver reguleringen i PLL delen. For PLL'en skal "lære" bitfrekvensen" og så ellers tune ind efter den, er PLL'en for hurtigt regulerende, vil jitteren stadigvæk være der, er den for langsom, vil den ikke opdage en skiftende bitfrekvens.

Klaus
 
Jeg tror du misforstår mig. Det med at kæden hopper af betød bare at jeg finder det enerverende at der somme tider argumenteres for at fikse problemer den mest besværlige sted.
 
Jeg er i øvrigt helt enig med dig.
 
MVH


Redigeret af tvkartoffel - 30-November-2011 kl. 01:43
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-November-2011 kl. 06:18
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Jeg tror du misforstår mig. Det med at kæden hopper af betød bare at jeg finder det enerverende at der somme tider argumenteres for at fikse problemer den mest besværlige sted.
 

Tror du ikke at det mere er woodo og smart markedsføring der tæller der?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Pjerrot Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-August-2006
Status: Offline
Point: 236
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2011 kl. 00:14
Otto !? Det var de DAC du kendte der blev spurgt ind til? Tongue links? Geek
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2011 kl. 06:36
Jeg vil helst ikke fremhæve specifikke modeller i forummet.
Til top
Tektronix Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 256
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2011 kl. 08:50
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg vil helst ikke fremhæve specifikke modeller i forummet.
 
Send gerne en PM Wink
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu