recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højtaler kabel upgrade ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højtaler kabel upgrade ?

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2012 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Det er ikke noget problem........ ej heller for lyden.

Hvis korrosion på kobberkabler varet problem, ville elinstallationer på badeværelser heller ikke holde særligt længe.
Dem på vores badeværelse er mindst 15 år gamle og der er der ingen problemer med at trække konens hårtørrer. De sidder der bare et kobberkabel i en klemme.
Korrosion forekommer som sagt over alt og også ikke almindelig hjem, så på den måde er det ikke ikke-eksisterende, hvilket jeg tolker din udtalelse som.

Så på den måde er "problemet" der, men et problem der ikke har nogen reelle konsekvenser. Mht. lyden har jeg haft en anden oplevelse så jeg holder fast i at det muligvis, slemme tilfælde, kan forringe lyden.

Håber ikke jeg misforstås, du har helt ret i at i langt de fleste tilfælde har korrosion ingen reel effekt på hverken ledeevne eller lyd, men selve korrosionen er ikke non-eksisterende og kan muligvis forringe lyden, som jeg har oplevet. Smile

Oprindeligt skrevet af skele2r skele2r skrev:

Så løb den tråd lidt af sporet :D men det er god læsning
Vil gerne undskylde for min del af OT'en... Kan ikke tale på andres vegne. Smile
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Enerneslo Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 210
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Enerneslo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2012 kl. 23:33
Jeg har ikke selv erfaringer om det forringer lyden eller ej. Men teoretisk set ville det nok påvirke lyden hvis et kabel er helt grønt på ydersiden af kobberet, hvis ledningen er underdimensioneret og derfor ikke har så stor en "overflade", da strøm hovedsageligt løber på ydersiden af en kobberledning.

Men folk glemmer vist også lidt at strøm løber den vej der er lettest. Så med mindre at kablet lige frem er irret så meget mellem kontaktfladerne i terminalerne at modstanden er direkte målbar, så nægter jeg simpelthen at tro på at det er hørbart. Der bliver det nok mere et spørgsmål om at man bare har overbevist sig selv om at har hjulpet.

Det er sku egentlig lidt morsomt at sidde og læse om hvor små detaljer folk går op i. For der må seriøst være 100 andre ting der kan forbedres på ens setup, før at det kan være korrisionen af ens højtalerkabel der kan give den største lydforbedring. :D Hvor mange af jer har f.eks. en 230V ledning liggende tæt op af en af jeres højtalerledninger? Der bliver skabt en hel del støj fra 230v nettet i din højtaler, hvis det er tilfældet.


Redigeret af Enerneslo - 25-Februar-2012 kl. 23:35
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2012 kl. 00:41
Oprindeligt skrevet af Enerneslo Enerneslo skrev:

Jeg har ikke selv erfaringer om det forringer lyden eller ej. Men teoretisk set ville det nok påvirke lyden hvis et kabel er helt grønt på ydersiden af kobberet, hvis ledningen er underdimensioneret og derfor ikke har så stor en "overflade", da strøm hovedsageligt løber på ydersiden af en kobberledning.


Ved hvilke frekvenser?
Ved 20 kHz er "skin depth" cirka 0,4mm, ved 20Hz er den over 10mm
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f3/Skin_depth_by_Zureks.png
Det vil sige er hver leder i dit kabel over 0,8 mm tyk mærker du absolut intet til at strømmen løber i overfladen, selv ved 20 kHz


Oprindeligt skrevet af Enerneslo Enerneslo skrev:


Det er sku egentlig lidt morsomt at sidde og læse om hvor små detaljer folk går op i. For der må seriøst være 100 andre ting der kan forbedres på ens setup, før at det kan være korrisionen af ens højtalerkabel der kan give den største lydforbedring. :D


Enig

Oprindeligt skrevet af Enerneslo Enerneslo skrev:

Hvor mange af jer har f.eks. en 230V ledning liggende tæt op af en af jeres højtalerledninger? Der bliver skabt en hel del støj fra 230v nettet i din højtaler, hvis det er tilfældet.


Nej, det gør der ikke, med mindre at der er en alvorlig fejl et sted. Det skyldes at udgangstrinnet på effektforstærkeren og selve højttaleren er meget lavimpedanset.
Magnetisk udstråling fra et 220 volts kabel er næsten ikke eksisterende, selvom du trækker masser af strøm gennem kablet. Det er fordi strømmen trækkes både frem og tilbage gennem samme kabel og magnetfelterne dermed stort set ophæver hinanden.
Det der kan forstyrre er højfrekvente transienter fra kontaktsæt der åbner og lukker (typisk køleskabet der tænder), men den højfrekvenste spike har ikke den store energiudladning rent strålingsmæssigt, men har derimod let ved at "hoppe" gennem strømforsyninger og vil optræde som en "gnistlyd" i højttalerne, eller et kort udfald/pixelering af billede.

Så kan man selvfølgelig give sig til at skærme sine kabler. Jeg har eksempelvis set skærmede kabler /jumpersder skal bruges i stedet for den her "kobberbro" man har mellem terminalerne på sine højttlere. I følge producenten giver det en langt renere lyde, idet støj holdes væk. Meget fint, men lad os så sige at skærmen fanger noget støj. Hvor er jordforbindelsen der skal lede støjen væk?

Klaus (har jeg nævnt at jeg også er uddannet indenfor EMC/elektrisk støj?)
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
rambux Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 27-Februar-2012
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rambux Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2012 kl. 16:51
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

 
Oprindeligt skrevet af Enerneslo Enerneslo skrev:

Hvor mange af jer har f.eks. en 230V ledning liggende tæt op af en af jeres højtalerledninger? Der bliver skabt en hel del støj fra 230v nettet i din højtaler, hvis det er tilfældet.

Nej, det gør der ikke, med mindre at der er en alvorlig fejl et sted. Det skyldes at udgangstrinnet på effektforstærkeren og selve højttaleren er meget lavimpedanset.
Magnetisk udstråling fra et 220 volts kabel er næsten ikke eksisterende, selvom du trækker masser af strøm gennem kablet. Det er fordi strømmen trækkes både frem og tilbage gennem samme kabel og magnetfelterne dermed stort set ophæver hinanden.

[...]

Klaus (har jeg nævnt at jeg også er uddannet indenfor EMC/elektrisk støj?)

Af ren interesse, hvordan forholder det sig så med højttalerkabler liggende lige op ad radio/tv-antennekabler? Eller spurgt på en anden måde; er der en særlig type kabel der kan virke ekstra forstyrrende på lydkvaliteten, og man derfor bør adskille fra højtt.kabel?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2012 kl. 18:45
Oprindeligt skrevet af rambux rambux skrev:

Af ren interesse, hvordan forholder det sig så med højttalerkabler liggende lige op ad radio/tv-antennekabler? Eller spurgt på en anden måde; er der en særlig type kabel der kan virke ekstra forstyrrende på lydkvaliteten, og man derfor bør adskille fra højtt.kabel?


Antenekablet er skærmet og signalerne i det kabel er oftest i milliontedel størrelse af højttalersignalet.

Det der kan ødelægge er kabler der trækkes høj strøm igennem, hvor der tændes og slukkes for noget.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hessi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2012 kl. 18:02
Hvis nu strømmen til hele setuppet (TV, receiver, sub, Medie Center osv.) trækkes gennem et par meget tynde ledere (fra telefonkabel Big smile) vil det påvirke setuppets ydelse/lyd?
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2012 kl. 18:37
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Hvis nu strømmen til hele setuppet (TV, receiver, sub, Medie Center osv.) trækkes gennem et par meget tynde ledere (fra telefonkabel Big smile) vil det påvirke setuppets ydelse/lyd?


Der vil opstå et spændingsfald og en vis strømbegrænsning.

Det vil betyde at din forstærker der måske gerne vil slæbe 500w kun kan få leveret 300 og kommer derfor til at forvrænge tidligere.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu